مشکلات مرغداران استان یزد

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: کمبود مرغ و توزیع آن با ارائه کارت ملی چندی پیش به یکی از مشکلات اساسی مردم تبدیل شده بود. در این گزارش ما تلاش کرده‌ایم برخی از مشکلات مرغداران استان یزد را به درخواست خودشان منعکس کنیم.اعم مشکلات این مرغداران تفاوت قیمت فاحش بین مرغ خریداری شده از آن‌ها و مرغ عرضه شده در بازار است. از سوی دیگر برخی از آن‌ها در تهیه نهاده مرغ خود به مشکل برخورده‌اند و همچنین قطعی برق تلفات زیادی را به آن‌ها وارد ساخته است.در ادامه در بخشی از این مصاحبه به تفاوت قیمت مرغ خریداری شده از مرغدار یزدی نسبت به سایر استان‌های همجوار اشاره شده‌ که این موضوع موجب دلزدگی برخی از مرغداران شده است.
‏nسود مرغدار یزدی کجاست؟
یکی از مرغداران استان یزد در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «کل موادی که یک مرغداران برای پرورش مرغ خود نیاز دارد در استان یزد مانند سایر استان‌ها یا قیمت یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی تفاوت قیمت فاحشی وجود دارد. از مرغداران استان یزد مرغ به قیمت کیلویی 17 هزار و 100 تومان خریداری می‌شود ولی در استان‌های مجاور مانند شیراز و اصفهان مرغ تا قیمت 23 تومان نیز از مرغدار خریداری می‌شود. در صورتی که بر اساس جلسه‌ای که با نماینده استاندار، معاون جهاد سازندگی و سایر مسئولین استان داشته‌ایم خود مسئولین قبول دارند که مرغ تمام شده برای مرغدار 17 هزار تومان است و تنها سود مرغدار 100 تومان برای هر کیلو خواهد بود آن هم اگر تلفات و خسارات احتمالی را در نظر نگیریم.مرغی که ما کیلویی 17 هزار و 100 میفروشیم با استفاده از نهاده‌ای که جهاد در نظر می‌گیرد پرورش می‌یابد. اما الان مرغ‌های من 33 روزشان است هنوز ذرت و سویا را از بندر ماهشهر نتوانستم بار کنم زیرا ماشین نیست. الان مرغداری وجود دارد که مرغ 63 روزه دارد ولی هنوز نهاده به او نرسیده است.نهاده یعنی غذای مرغی که تشکیل شده است از سویا و ذرت. برای پرورش هر مرغ حدود 5 کیلو گرم نهاده در نظر گرفته شده است و مرغدار به ازای این نهاده موظف به تولید مشخصی از گوشت مرغ است. مرغداران در این شرایط برای جلوگیری از تلفات مجبور هستند یا نهاده از دیگران قرض یا با قیمت آزاد آن را تهیه کنند.این‌ها بخشی از مشکلات ما است.»
‏nچرا قیمت مرغ در بازار بر اساس قانون نیست؟


وی در ادامه گفت:« من خودم چند روز پیش مرغ را با قیمت کیلویی 36 هزارتومان تهیه کرده‌ام در صورتی که اگر از مرغدار مرغ کیلویی 17 هزارتومان خریداری می‌شود باید طبق قانون با قیمت 24 هزار و 900 به دست مصرف‌کننده برسد. جوجه از روزی که وارد سالن می‌شود باید مقدار مشخصی ذرت و سویا دریافت کند.جهاد سری قبل به جای اینکه برای هر مرغ 5 کیلوگرم در نظر بگیرد 4 کیلو در نظر می‌گرفت و مرغدار مجبور بود بخشی از نهاده را به صورت آزاد تهیه کند.رانندگان اعتصاب کرده‌اند و به دلیل کرایه‌ها قبول نمی‌کنند نهاده را از بندر ماهشهر وارد یزد کنند و الان ما در تهیه نهاده نیز با مشکل مواجه شده ایم.کل ایران نهاده را از بندر ماهشهر و بندر امام تهیه می‌کنند. »
‏nسایر مشکلات مرغداران
وی درباره سایر مشکلات مرغداران گفت: «حقوق کارگران ما زیاد شده است اما قیمت مرغ افزایش قابل توجهی نداشته است.قیمت مرغ پارسال کیلویی 14 هزار و 400 تومان بود و با اعتراضات به 17 هزار و 100 تومان رسید و امسال هم همچنان قیمت همان است. درصورتی که همه چیز افزایش چند برابری قیمت داشته است از دستمزد کارگر تا دارو و ویتامین مورد نیاز مرغ. ما با همین قیمت‌های چند برابر شده مجبور به پرورش مرغ هستیم اما با همان قیمت گذشته مرغ از ما خریداری می‌شود. نهاده به ما تعلق گرفته، خریداری کردیم، حواله صادر شده است، در بندر آزاد شده است اما راننده‌ای نیست که نهاده را بار کند و به دست ما برساند. قیمت نهاده خداروشکر هنوز افزایش پیدا نکرده است اما چون نتوانسته‌ایم از ماهشهر وارد استان کنیم مجبور می‌شویم با قیمت آزاد نهاده را تهیه کنیم یا به تلفات مرغ‌های خود تن بدهیم. در سوی دیگر مشکلات برق باعث شده است 17 هزار مرغ یکی از همکاران ما تلف شود.اگر مسئولین پاسخگوی این مشکلات نباشند ما از مطالبه حقوق خود دست نخواهیم کشید.»
در ادامه ما به سراغ مسئولین استان رفتیم تا پاسخ آن‌ها را نسبت به این مشکلات نیز منعکس کنیم. نعمت الله جعفری سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«قیمت 17 هزار و 100 تومان یک قیمت مصوب شده کشوری است و تنظیم بازار کشور این قیمت را اعلام کرده است. استان‌هایی مانند کرمان، فارس، تهران و... که در این زمینه کمبود دارند و تولیدات پایین است. بحث عرضه و تقاضا بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. در استان در بحث تولید مشکلی وجود ندارد و بر اساس نیاز استان مرغ تولید می‌شود. بر این اساس قیمت‌ها افزایش نداشته است. دوستان در حال سنجش هستند که بر اساس تمام جوانب امر بسنجند که قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران چقدر است و چه میزان سود دریافت می‌کنند.بحث تلفات بین
10 درصد تا 25 درصد وجود دارد که در این بحث نیز اختلافاتی وجود دارد. مثلا بین درصد تلفاتی که مرغداران اعلام می‌کنند تا درصدی که دامپزشکی اعلام می‌کند اختلاف وجود دارد.گاها اختلافات
قیمتی بر این اساس معلوم می‌شود.مثلا با ده درصد تلفات برای
مرغ دار مرغ همان 17 هزارتومان شاید مقداری کمتر تمام می‌شود اما اگر تلفات بالاتر باشد مرغ برای مرغدار حدود 17 هزار و 800 تومان
تمام می‌شود.من گزارشی مبنی بر فروش مرغ با قیمت 36 هزارتومان دریافت نکرده‌ام ولی درباره قیمت باید همکاران صمت نظر بدهند.تا جایی که من باخبر هستم مرغ با قیمت مصوبه 24 و 900 تومان در استان یزد به مصرف‌کننده می‌رسد مگر اینکه مرغ قطعه‌بندی شده باشد.درباره نهاده نیز بحث راننده نیست. مشکلی که اخیرا به وجود آمد این است که ماشین‌های سنگین استان‌های جنوبی درگیر بحث حمل گندم و میوه‌های تره بار شده‌اند و به همین دلیل کمتر به سمت حمل نهاده‌ها راغب هستند. یک هماهنگی‌ها شده است که این مشکل نیز حل و نهاده وارد استان شود.»
‏nمرغ‌ها ارزان خریداری می‌شود اما به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد
در ادامه علی اکبر جوکار مدیر عامل اتحادیه مرغدارن استان یزد به آفتاب یزد گفت:«قیمت مصوبه دولتی یعنی 17 هزار و 100 تومان در کل ایران باید رعایت شود ولی در برخی از استان‌ها این قانون رعایت نمی‌شود و به همین دلیل مرغدار معترض می‌شود که چرا این قانون در استان یزد اجرا می‌شود و در سایر استان‌ها این سخت گیری‌ها وجود ندارد و مرغ با قیمت بالاتر از مرغ دار خریداری می‌شود.این مصوبه بر اساس قیمت‌های گذشته در نظر گرفته شده است مثلا سویا 3100 تومان، ذرت 1700 تومان و کرایه‌ها پایین‌تر بوده است. الان این قیمت‌ها افزایش داشته است اما همچنان مرغ از مرغدارا با قیمت 17 هزار و 100 تومان خریداری می‌شود.مثلا ذرت به صورت رسمی از 1700 تومان به 1900 تومان افزایش قیمت داشته است و کرایه‌ها هم رسما 35 درصد گران‌تر شده است.گلایه مرغ داران این است که اگر مرغ با این قیمت از ما خریداری می‌شود باید با قیمت مصوبه 24 هزار و 900 تومان به دست مصرف‌کننده برسد.چرا مرغ‌ها ارزان خریداری می‌شود ولی به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد؟که این گلایه گلایه درستی است. فصل گرم است و بسیاری از راننده‌ها به سمت بندر نمی‌روند و همچنین فصل جا به جایی گندم هم است به این دلیل ماشین‌ها کمتر سمت بندر می‌روند و راننده‌ها درخواست کرایه‌های چندبرابری بیشتر از مصوبه می‌کنند.»