طرح خیمه‌های رسانه‌ای چیست؟

شیوع کرونا باعث شد که سال گذشته برای نخستین‌بار برگزاری هیأت‌های مجازی مورد توجه قرار گیرد. در این باره بسیاری از هیأت‌ها روش برگزاری خود را تغییر داده و با برگزاری مجازی مراسم‌های بزرگداشت دهه محرم تلاش کردند که ضمن بهره‌مندی مردم از عزاداری‌های این دهه، از سلامت مردم در مقابل کرونا نیز محافظت کنند.
در این زمینه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به نقل از مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا اعلام کرد: «در محرم سال گذشته ۱۵ هزار هیأت به صورت مجازی و واقعی مراسم مذهبی برگزار کردند. خوشبختانه موفق‌ترین پلتفرم‌ها برای پوشش مجازی مراسم عزاداری سیدالشهدا پلتفرم‌های داخلی بودند که این نشان می‌دهد مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم.»
محمدرسول حاج اوقلی افزود: «سال گذشته «هیأت آنلاین» مراسم حدود هزار هیأت فعال را پوشش داد. این پلتفرم در روز تاسوعا نزدیک ۴ میلیون نفر و در عاشورا بیش از ۵.۴ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. ۶۱۲ هیأت نیز مراسم خود را از طریق آپارات در اختیار ۲۶۷ هزار کاربر یکتا قرار دادند.»
وزنه سنگین پلتفرم‌های داخلی در مقابل پلتفرم‌های خارجی



رئیس ساترا نیز در ادامه این مراسم هدف از برگزاری طرح خیمه‌های رسانه‌ای را در درجه اول شریک‌بودن در یک اتفاق معنوی بزرگ دانست.
سیدمحمد صادق امامیان در این خصوص گفت: «محرم اتفاق بزرگی است، داشتن دغدغه سلامتی مردم هم ارزشمند است و پلتفرم‌های داخلی سال گذشته با این دغدغه و با هدف برداشتن باری از روی دوش جامعه در زمان شیوع ویروس کرونا برای نخستین‌بار مراسم عزاداری را به صورت مجازی برگزار کردند.»
او تأکید کرد: «یکی از اهداف مهم ما در نخستین محرم کرونایی این بود که ترافیک مصرفی پلتفرم‌های داخلی در پوشش رسانه‌ای هیأت‌ها بیشتر از پلتفرم‌های خارجی بوده است که خوشبختانه این هدف محقق شد. چنان که طبق آمار میزان کاربران برنامه‌های مذهبی تاسوعا و عاشورا در اینستاگرام کمتر از پلتفرم‌های داخلی بود.»
رئیس ساترا تأکید کرد: «میزان استقبال هیأت‌ها و حجم ترافیک مصرفی در محرم سال گذشته نشان داد که طرح خیمه‌های رسانه‌ای به همت پلتفرم‌های داخلی به نتیجه رسیده است. البته ضعف‌هایی هم وجود داشت که قطعا رفته رفته رفع خواهد شد.»