گام مؤثر دستگاه قضا در صرفه‌جویی وقت مردم

رئیس قوه قضائیه در ادامه اقدامات و تلاش‌های همه‌جانبه برای مقابله با چالش اطاله دادرسی در قوه قضائیه، دیروز به مراسم رونمایی از دستاورد‌های علمی سازمان پزشکی قانونی رفت که در صرفه‌جویی وقت مردم و هزینه‌های قوه قضائیه نقش مؤثری ایفا می‌کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای صبح دیروز از مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران در منطقه کهریزک بازدید کرد و در گفت‌وگوی چهره به چهره با کارکنان و برخی مراجعان در جریان نحوه خدمات‌رسانی این مرکز و مشکلات و نیاز‌های آن قرار گرفت.
در حاشیه بازدید رئیس قوه قضائیه از این مجموعه، کیت تشخیص هویت و ژنتیک و دستگاه هموژنایزر ساخت داخل که تولید آن‌ها گام مهمی در رفع نیاز کشور به این محصولات استراتژیک در دوران تحریم و کروناست، مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.
رئیس قوه قضائیه در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر ابراز امیدواری کرد خادمان ملت در دستگاه قضا پاسدار خون شهدا و کسانی باشند که با رنج و زحمت و با ایثار و ازخودگذشتگی ضامن استقلال کشور شده و آن را ارتقا بخشیده‌اند.


محسنی اژه‌ای با قدردانی از تلاش‌های مسئولان سازمان پزشکی قانونی و اعتماد به جوانان متخصص در این مجموعه که منشأ برکات فراوانی شده، ابراز امیدواری کرد، نگاه «ما می‌توانیم»، در همه زمینه‌ها و مجموعه‌های کشور حاکم شود. وی تصریح کرد: آنچه امروز متخصصان جوان ما در سازمان پزشکی قانونی انجام دادند، ترجمان این سخن است که ما می‌توانیم خودکفا شویم و با کم کردن وابستگی هایمان به کشور‌های دیگر، در ردیف کشور‌های پیشرفته دنیا قرار‌گیریم. رئیس قوه قضائیه با ابراز خرسندی از قرار گرفتن ایران در ردیف پنجم کشور‌های سازنده کیت ژنتیک، تصریح کرد: ارزش مادی و ویژگی‌های کیت تولیدی نسبت به اعتماد به نیرو‌های جوان انقلابی در کشور که موجب خودکفایی و کاهش وابستگی به خارجی‌ها شده، موضوعی فرعی است. اژه‌ای افزود: موفقیت علمی در تولید کیت‌های آزمایشگاهی مهم است، اما مهم‌تر آن است که کشور‌های سازنده این محصول که امریکا به عنوان دشمن ملت ما در میان آن‌ها قرار دارد، بدانند که امروز ایران به بالا‌ترین نقطه توانمندی علمی رسیده و این جهاد از مبارزه در هر ساحتی بالاتر است. وی خاطر نشان کرد: اینکه ما در کنار رویارویی اطلاعاتی و نظامی با دشمن بتوانیم در میدان علمی به آن‌ها برسیم و یا از آن‌ها پیشی بگیریم به مراتب اثرات بیشتری خواهد داشت.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود، کار سازمان پزشکی قانونی را سخت و دشوار توصیف کرد و گفت: بسیاری از مراجعان به سازمان پزشکی قانونی متألم و عزادارند که یا دچار آسیب شده‌اند و یا عزیز خود را به دلایل مختلفی از دست داده‌اند و کسانی که با آن‌ها مواجه می‌شوند باید افرادی صبور، با حوصله و دقیق باشند. محسنی اژه‌ای افزود: کسی که عزیزی را از دست داده و به پزشکی قانونی می‌آید، می‌خواهد هم کارش سریع انجام شود، هم درست تشخیص داده شود که موضوع چیست و از طرفی هم به دلیل آن که داغ‌دیده است، نیازمند برخورد محبت آمیز است.
پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، دکتر مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در سخنانی مهم‌ترین شاخص پیشرفت یک کشور را تغییر نگرش و تحول عنوان کرد و گفت: اگر به مصالح کشور دلسوزانه بیندیشیم می‌توانیم با اتکا به توان جوانان متخصص دستاورد‌های بزرگی را رقم بزنیم. وی تولید کیت تشخیص هویت و دستگاه هموژنایزر ظرف یک پروسه کوتاه را نماد تحقق شعار «ما می‌توانیم» و محصول همت بلند و مجاهدت شبانه روزی متخصصان سازمان پزشکی قانونی دانست و گفت که ثمره این کار، افزایش اعتماد به نفس همکاران این سازمان بوده است.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به سهم کیت تشخیص هویت و دستگاه هموژنایزر در روند کاهش اطاله دادرسی به دلیل تسریع در اظهارنظر‌های کارشناسی این سازمان خاطر نشان کرد که استفاده از این محصولات استراتژیک، سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه‌های پزشکی قانونی را کاهش می‌دهد.