آغاز به کار دولت مردمی /وزیران از مجلس رأی حداکثری گرفتند


جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 222 نماینده آغاز شد. از روز شنبه هفته جاری 9 جلسه صحن علنی مجلس به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی اختصاص یافته بود و دیروز صبح دهمین جلسه با دستور کار بررسی کابینه پیشنهادی آغاز شد.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس دستور کارها را به شرح ذیل قرائت کرد: ادامه بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی / بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت / بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو / بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان / دفاع پایانی رئیس‌جمهور از وزرای پیشنهادی / رای‌گیری درباره وزرای پیشنهادی.
اتهام زدن بی­‌سند؛


خط قرمز دولت در مبارزه با فساد
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور عصر دیروز در نطق خود در صحن مجلس شورای اسلامی، پیش از اخذ رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار داشت: ابتدا لازم است هفته دولت را گرامی ‌بدانم و به ارواح مطهر دولت و مجلس و نظام مقدس جمهوری اسلامی درود بفرستم و یاد شهیدان باهنر و رجایی را گرامی ‌بدارم و برای همه خدمتگزاران کشور و خادمان ملت آرزوی توفیق و سعادت کنم. این روزها پزشکان عزیز و پرستاران و کادر درمان مجاهدانه از جان مردم صیانت می‌کنند و باید از کادر درمان متشکر باشیم.
رئیس‌جمهور با تشکر از مجلس و کمیسیون‌ها و نمایندگان و هیئت‌رئیسه به‌خاطر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: این جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی است که نمایندگان مردم با دغدغه‌مندی و حساسیت صلاحیت کاندیداها را بررسی می‌کنند و بیان این حساسیت‌ها هم برای وزرا و هم عموم مردم کار مفیدی هست.
رئیسی با‌ اشاره به معرفی اعضای کابینه گفت: معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس بر اساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آن شاخص‌ها در انتخابات به مردم قول داده بودم و تلاش این شد با همین تلاش‌ها باشد. کارآمدی و تخصص و مردم‌داری و فسادستیزی و صداقت با مردم این شاخص‌ها هستند که محور همه اینها کارآمدی است.
وی تأکید کرد: نسبت به کسی که با دولت در هر جایگاهی همکاری می‌کند سلامت یک امر مهم و محوری در دولت است و کوچک‌ترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد و ما سلامت نفس و دوری از فساد و آلودگی را در این دولت جزو شرایط اساسی می‌دانیم.
رئیسی با تأکید بر اینکه در مورد مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد و شرط مردم برای رای به من مبارزه با فساد است، گفت:‌ اگر گزارش متقنی به من برسد که کسی در مسئولیتی در دولت مرتکب فساد شده، در برخورد با او درنگ نخواهم کرد ولی صرف یک اتهام و نکته‌ای که در نامه‌ای نوشته شده یا برای کسی احساسی پیدا شده کفایت نمی‌کند و باید بررسی کنیم و وقتی به سند محکم رسیدیم که این اتهام متوجه است باید پیگیری شود.
پیگیری سریع رئیس­‌جمهور
درباره برخی ادعاهای مطرح شده
وی افزود: نسبت به برخی وزرای معرفی شده نکاتی مطرح شد ولی هیچ اتهام قطعی شده نسبت به هیچ‌کدام از وزرا وجود ندارد. مواردی مطرح بوده نسبت به شخصی که مورد بررسی قرار گرفته است و در مرحله‌ای هم ممکن است که نظری داده شده ولی این اتهام مستقر نشده است و امری قطعی نسبت به کسی تعلق نگرفته و اگر کسی یا جایگاهی اتهامی ‌وارد کرده از او رفع اتهام
شده است.
رئیسی ادامه داد: ما در برخورد با فساد خط قرمر نداریم و خط قرمز ما در مورد فساد بی‌استناد سخن گفتن و بی‌استناد نسبت دادن است و اینکه چه کسی باشد و وابسته به چه کسی باشد هم برای ما مهم نیست.
رئیس‌جمهور ادامه داد: من نسبت به یک یا دو مورد از مسائلی که این روزها مطرح شد با وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تماس گرفتم و گفتم این نکته را همین الان بررسی کنید و اگر بر‌ای من روشن شد که این شخص معرفی شده مرتکب جرمی‌ شده،‌ من قسم نخوردم که کسی را معرفی کنم که اتهامی‌ متوجه اوست و اگر از نظر شما قطعی شد من خودم می‌دانم چگونه عمل کنم و معتقدم باید فرد صالح معرفی کنم.
سه روز وقت گذاشتم و تیمی ‌را گذاشتیم که پیگیری کردند و اعلام کردند که چیزی متوجه اینها نیست و به این رسیدیم که این اطلاعات درست نیست.
ادامه بررسی برنامه‌­ها و صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت گردشگری
صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی ‌وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست علنی صبح دیروز و عصر سه‌شنبه مجلس برگزار شد، هر چند برخی نمایندگان در مخالفت با وی صحبت کردند اما یکی از موافقان مطرح کرد که 200 نماینده برای صحبت کردن به‌عنوان موافق وی ثبت‌نام کرده‌اند.
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این بررسی گزارش خود را در تائید صلاحیت ضرغامی ‌قرائت کرد. در ادامه گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی قرائت شد که در آن تأکید شده بود که کمیسیون ضرغامی ‌را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شایسته تشخیص داد.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی ‌نماینده مردم مشهد در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ وزارت میراث فرهنگی می‌تواند آثار تمدنی بزرگ‌تری داشته باشد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. اگر می‌خواهیم فصل جدیدی از انقلاب اسلامی را آغاز کنیم نیازمند نشان دادن بیش از پیش فرهنگ به داخل و خارج از کشور هستیم و برهمین اساس باید بهترین استفاده را از ابزارهای مختلف کنیم.
مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی سخنانی اظهار داشت: ویژگی بارز ضرغامی، مردمی بودن و تحولگرایی است. برای نخستین بار در دولت‌های مختلف یکی از باسابقه‌ترین و باتجربه‌ترین افراد برای این وزارتخانه معرفی شده است و از این بابت باید از رئیس‌جمهور تشکر کرد.
مردم روش‌های کلیشه‌ای
مدیریتی را نمی‌پذیرند
بعد از شنیدن سخنان موافق و مخالف و در ادامه این بررسی سید عزت‌الله ضرغامی ‌وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای به جدی‌ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می‌اندازد ولی چون به این روش عادت کرده‌ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و برهم زدن ساختارهای پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم آمده هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی
باشد.
ضرغامی ‌با بیان اینکه وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است و هرکدام از این بخش‌ها ظرفیت یک وزارتخانه مستقل دارند ولی به جهت هم‌پوشانی باهم قانونگذار آنها را در قالب یک وزارتخانه آورده تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، گفت: بسیاری از حوزه‌های مهم و اساسی کشور مرتبط با این وزارتخانه است و شاید دلیل پذیرفتن این مسئولیت غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی آن است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت ارشاد بود.
وی افزود: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی در وزارت ارشاد بود و من هم در معاونت امور استان‌ها و امروز مجلس با این حوزه‌ها آشنایی دارم ولی بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همکاری داشته باشند تا نگاهی ملی و فرابخشی برای دیدگاه بلند دولت ایجاد شود.
بررسی صلاحیت
گزینه پیشنهادی وزارت نفت
صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت در نشست علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد. در ابتدای این نشست گزارش کمیسیون انرژی از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرائت و بر این اساس اوجی در کمیسیون تائید شد. علاوه بر این، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت
قرائت شد.
جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، پس از شنیدن دیدگاه‌های نمایندگان موافق و مخالف خود در مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت نفت، گفت: در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان اعلام می‌کنم غیر از آنچه من به‌عنوان دارایی خدمت آقای رئیسی اعلام کردم؛ هرگونه دارایی دیگر که در فضای مجازی به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود.
وی ادامه داد: ۲۴ و ۲۵ سالی که در وزارت نفت بودم و سال‌هایی که در خدمت آقای مخبر بودم با پاکدستی خدمت کردم و فردی فسادستیز هستم. قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه از بین ببرم. اصلاح شرایط و بازگردادندن لوکوموتیو صنعت نفت و بازگشت آن به ریل مناسب نیازمند اقدام جهادی است.
بررسی صلاحیت
گزینه پیشنهادی وزارت نیرو
در ادامه جلسه دیروز مجلس در نوبت عصر صلاحیت و برنامه‌های علی‌اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو بررسی شد. در ابتدای این بررسی گزارش کمیسیون انرژی مجلس در تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی قرائت شد. کمیسیون کشاورزی هم در گزارش خود از صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو برنامه‌ها و صلاحیت وی را تائید کرد.
در پایان اظهارات موافقان و مخالفان علی‌اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه گفت: در حالی دولت کار خود را شروع می‌کند که قطعی‌های برق موجب مشکلات برای مردم شده است و از این بابت ضرر و زیان زیادی به تولید‌کنندگان وارد شده است و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است. مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم که در افق بلندمدت دیگر قطعی برق نداشته باشیم. باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن آن بنا کنیم و تمامی کاستی‌ها را جبران کنیم.
محرابیان تأکید کرد: در برنامه ششم مجلس اهداف خوبی را در نظر گرفته بود که به آن نرسیدیم بنابراین مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم تا در افق بلندمدت قطعی آب و برق نداشته باشیم.
وی تأکید کرد: در زمان معرفی به مجلس برنامه‌ای تدوین کردم که شامل حصول اطمینان از تامین آب و برق پایدار، ارتقا حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون مداری، بهبود اقتصاد آب و برق با اولویت افزایش بهره‌وری و راندمان، ارتقای سطح پژوهش و فناوری با تکیه بر ساخت داخل، بهبود فضای کسب‌وکار در آب و برق با تکیه بر بخش مردمی و مردمی سازی این صنعت است. مهم‌ترین سرمایه ما نیروی انسانی انقلابی، پاک، دانش آموخته و فرهیخته است.
بررسی صلاحیت
گزینه پیشنهادی وزارت ورزش
صلاحیت سید حمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به‌عنوان آخرین وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم در جلسه علنی عصر دیروز بررسی شد.
در ابتدای این بررسی  گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس در‌باره صلاحیت‌ها و برنامه‌های سجادی قرائت شد در این گزارش تأکید شد: 55 درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اسناد بالادستی مطابق نیست، 60 درصد این برنامه‌ها همسو نیست و در 16 درصد برنامه‌ها به این اسناد‌ اشاره‌ای نشده است.
سیدحمید سجّادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان،  بعد از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان، در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت ورزش و جوانان، با‌ اشاره به بیانیه گام دوم گفت: رهبر انقلاب می‌فرمایند ایران از لحاظ استعدادهای استفاده نشده رتبه یک دنیا را دارا است و یکی از مخاطب‌های این سخن، وزارت ورزش و جوانان است.
سجادی با بیان اینکه امروز تحول نه خواست ما بلکه یک که ضرورت است، تصریح کرد: وزارت ورزش می‌تواند و باید پیشتاز تحول در دولت مردمی باشد. چرایی و چگونگی تحول از تغییر نگاه سیاست‌ها و راهبردها شروع می‌شود. در چند سال گذشته مسئله ورزش و جوانان تا حدودی از متن کشور به حاشیه رفته است. باید با نگاهی فرابخشی و با تعامل گسترده با دیگر دستگاه‌ها ورزش را در جایگاه اصلی خود قرار داد.
وی ادامه داد: نقش ورزش در کاهش هزینه‌های بیمارستانی غیرقابل کتمان است. بسیاری از مولفه‌های سبک زندگی و حرکت‌های اجتماعی از آن تأثیرپذیر است، فتوت روحیه پهلوانی و مروت را بازآفرینی کند.
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان  با بیان اینکه دشمن برای ورزش ما برنامه‌های زیادی دارد، گفت: غفلت ما باعث شده ظرفیت‌های عظیم ورزشی ما تحلیل برود. افزایش کمی ‌و کیفی گروه‌ها و نهادهای مردمی سیاست قطعی ماست، رویش‌های انقلاب اسلامی صدها برابر ریزش‌های آن بوده است و باید این رویش‌ها را
قدر بدانیم.
سجادی ادامه داد: کوشش من این است که بخش مهمی‌ از بدنه مدیریتی وزارت متعلق به جوانان باشد و مأموریت این وزارتخانه ایجاد هم‌افزایی و میدان‌سازی برای حلقه‌های میانی و جریان‌های خودجوش جوانان باشد.
با اتمام بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و بعد از یک تنفس نیم ساعته، آیت‌الله رئیسی آخرین دفاع خود را از کابینه سیزدهم انجام داد که در ابتدای این گزارش به بخش‌هایی از آن‌ اشاره شد و سپس رای اعتماد به وزرای پیشنهادی انجام
شد.
اعتماد حداکثری مجلس
به کابینه سیزدهم
پس از پایان بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور که از روز شنبه و در دو شیفت در مجلس در جریان بود دیروز عصر رای‌گیری در صحن علنی مجلس با کاغذ انجام شد.
از میان 19 وزیر پیشنهادی، تنها حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موفق به کسب رای اعتماد از مجلس
نشد.