كولاك زنان ايراني در توكيو

گروه ورزش
روز هفتم رقابت‌هاي پارالمپيك با كسب دو نشان طلا توسط زنان كاروان ورزشي ايران ادامه پيدا كرد. در اين روز تاريخي ساره جوانمردي و هاشميه متقيان در تيراندازي تپانچه ده متر و پرتاب نيزه به نشان طلا دست پيدا كردند. همچنين رمضان بياباني در تيزاندازي كامپوند صاحب نشان  نقره شد. 
صبح سه‌شنبه ورزشكاران كشورمان رشته‌هاي تيراندازي، تيروكمان، دووميداني، دوچرخه‌سواري و واليبال نشسته به مصاف رقبا رفتند. در تير‌وكمان كامپوند سينا منشازاده در مرحله يك‌هشتم نهايي به مصاف جيري فورسبرگ از فنلاند رفت و در پايان با نتيجه ۱۴۵ بر ۱۴۳ شكست خورد و از دور مسابقات حذف شد. 
رمضان بياباني ديگر نماينده ايران در مرحله يك‌هشتم نهايي موفق شد پيوتر مونتاگو، تيرانداز بدون دست بلژيكي را شكست دهد. بياباني در يك‌چهارم در يك رقابت نزديك و  نفس‌گير و با تير طلايي مقابل بايير شيگائف از روسيه به برتري دست پيدا كرد و به جمع چهار نفر پاياني راه يافت. بياباني در نيمه‌نهايي به مصاف چين ليانگچيني رفت و در رقابتي نزديك با امتياز ۱۴۶ بر ۱۴۴ پيروز شد و به فينال رسيد. تيرانداز ايراني در مسابقه فينال به مصاف هي ژائو ديگر نماينده چين و ركورددار پارالمپيك در كامپوند انفرادي رفت و با نتيجه ۱۴۷ بر ۱۴۳ شكست خورد و به مدال نقره رسيد. اين مدال نخستين مدال تاريخ كامپوند ايران در ادوار پارالمپيك است كه به نام رمضان بياباني ثبت شد.
اولين طلاي زنان ايران در پارالمپيك توكيو در دووميداني به دست آمد. جايي كه هاشميه متقيان در پرتاب نيزه كلاس ادغاميF55 و F56 با پرتابي به طول ۲۴.۵۰ متر در بين ۹ ورزشكار پارالمپيكي توانست جايگاه نخست را به خودش اختصاص دهد و صاحب گردن‌آويز طلا شود. متقيان كار خود را با پرتاب‌هاي ۲۲.۹۴ و ۲۲.۹۸ متري آغاز كرد و در پرتاب سوم نيزه را به ميزان ۲۴ متر و ۵۰ سانتي‌متر پرتاب كرد كه با اين حدنصاب ركورد جهان را شكست. متقيان در پرتاب‌هاي چهارم و پنجم به ترتيب ركورد ۲۴.۱۴ و ۲۴.۴۲ را برجاي گذاشت. او در نهايت با پرتابي به طول ۲۲.۸۸ به كار خود پايان داد. طلاي هاشميه متقيان اولين طلاي زنان ايران در دووميداني به حساب مي‌آيد. 
در مرحله مقدماتي تپانچه بادي ۱۰ متر ساره جوانمردي مدافع عنوان قهرماني وارد رقابت شد. ساره در رقابت مقدماتي در مجموع ۵۷۲ امتياز كسب كرد و به عنوان نفر نخست به مرحله فينال راه يافت. تيرانداز كشورمان در مرحله نهايي با كسب ۲۳۹.۲ امتياز در رده نخست ايستاد و قهرمان شد. اين مدال سومين مدال طلاي جوانمردي در بازي‌هاي پارالمپيك است و او در ريو هم دو مدال طلا گرفته بود. سميرا ارم ديگر نماينده ايران در اين ماده در مرحله مقدماتي در مجموع ۵۳۲ امتياز كسب كرد و با ايستادن در رده هفدهم نتوانست به فينال برسد. 


در دوچرخه‌سواري مهدي محمدي در جاده تايم تريل با زمان ٥٣: ٤٩: ٦٥ از خط پايان عبور كرد و يازدهم شد. در آخرين مسابقات ورزشكاران ايران در روزهفتم تيم واليبال نشسته ايران به مصاف چين رفت و موفق شد در سه ست پياپي از سد حريف خود عبور كند. تيم ايران با اين برد با سه پيروزي پياپي و بدون از دست دادن حتي يك ست به عنوان صدرنشين راهي مرحله نيمه‌نهايي شد. 
به اين ترتيب كاروان ورزشي ايران در پايان روز هفتم با كسب ۷ نشان طلا، شش نقره و يك برنز در جايگاه دوازدهم و بالاتر از كشورهايي نظير فرانسه، آلمان و ژاپن ميزبان جدول توزيع مدالي قرار گرفت. كاروان ورزشي ايران در دوره قبل ۸ نشان طلا به دست آورد كه پيش‌بيني مي‌شود اين تعداد در توكيو افزايش پيدا كند.