دادستان با ۲۰۰ قاضی به اوین رفت

بعد از ماجرای هک‌شدن دوربین‌های زندان دادستان با 200 قاضی به اوین رفت ‌شرق: دادستان تهران همراه با 200 نفر از قضات از زندان اوین بازدید کرد تا بعد از پخش فیلم‌های زندان اوین و انتقادات به نحوه برخورد و نگهداری زندانیان، به پیگیری و بررسی آنچه در زندان اوین رخ داده، بپردازد. پیش از او نیز تیمی از نمایندگان کمیسیون اصل نود و حتی وکلایی که در جریان انتشار این فیلم‌ها، منتقد رفتار سازمان زندان‌ها بودند از اوین بازدید کردند که همه این موارد جزء اقدامات مؤثر دستگاه قضا برای ترمیم اعتماد خدشه‌دارشده مردم به سیستم زندان‌بانی بود که بسیار مثبت ارزیابی شده است. در این بین علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران که بازدیدهای مکرری از زندان‌ها داشته، پس از بازدید از زندان تهران بزرگ، زندان زنان، زندان قزلحصار و بازداشتگاه آگاهی تهران، به همراه جمعی از مسئولان دادسرا و دادستان‌های مناطق مختلف استان تهران، از ندامتگاه اوین بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل قضائی زندانیان و مددجویان حاضر در این زندان قرار گرفت. دادستان تهران در جریان این بازدید، با جمع کثیری از مددجویان زندان اوین، ملاقات کرد و ضمن استماع مسائل قضائی آنها، دستورات مقتضی را برای رسیدگی صادر کرد.
دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگویی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: در پی تأکیدات مؤکد رئیس قوه قضائیه قریب به دو ماه است که سلسله بازدیدها را از کلیه زندان‌های استان تهران شروع کرده‌ایم. شیوه بازدیدهای ما نیز به این شکل است که قضات به شکل دسته‌جمعی و اغلب در روزهای تعطیل در محیط و محل زندان حضور پیدا می‌کنند. دادستان تهران با بیان اینکه هدف از انجام بازدیدها از زندان‌ها، بررسی وضعیت زندانیان از نزدیک است، گفت: دیدن فرد بازداشتی و زندانی توسط قضات پرونده و قاضی تصمیم‌گیرنده خیلی مهم و تأثیرگذار است؛ چراکه این روش هم باعث تسریع در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود و هم اینکه قاضی پرونده از وضعیت و شرایط زندانی آگاه می‌شود. امروز، این بازدید در مجموعه زندان اوین با توجه به تأکیدات و دستور ویژه‌ای که حدود دو ماه پیش ریاست قوه قضائیه نسبت به موضوع زندان و امور زندانیان صادر کرد، انجام می‌شود. دادستان تهران با بیان اینکه بازدید از زندان اوین، پنجمین بازدیدی است که در ادامه سلسله بازدیدهای انجام‌شده از زندان‌ها صورت گرفته است، گفت: حدود ۲۰۰ نفر از قضات در مجموعه دادسراهای تهران که عمدتا بازپرسان و دادیاران پرونده‌ها بودند، در اینجا حضور پیدا کردند و از نزدیک به صورت چهره به چهره با زندانیان ملاقات داشتند. خانواده یکی از محکومان دی‌ماه ۹۶ از طریق صفحات رئیس قوه قضائیه در فضای مجازی به آدرس ejeii_org نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام اژه‌ای می‌نویسد و ارسال می‌کند که منجر به این می‌شود که دادستان تهران در جریان حضور در زندان اوین پیگیر این محکوم شده و با وی ملاقات کند. 
دادستان تهران در ادامه و با اشاره به مأموریت رئیس قوه قضائیه به وی برای پیگیری وضعیت این محکوم گفت: فردی که دانشجو بوده و محکومیت قطعی داشته، حدود ۹ ماه است که برای تحمل محکومیت به زندان اعزام شده و اکنون دستورات ویژه‌ای درخصوص این پرونده به ‌لحاظ تأکیدات ریاست قوه قضائیه صادر شده‌ است. القاصی بیان کرد: پرونده این فرد با نظر موافق در کمیسیون عفو مطرح خواهد شد و همچنین به این فرد دو هفته مرخصی اعطا شد و مقرر شد تا وضعیت وی دنبال شود تا سریع‌تر تعیین تکلیف شود. نگاه ما بر این است که با توجه به اینکه این فرد فاقد سابقه کیفری بوده، رأفت اسلامی تا جایی که ممکن است درخصوص وی اعمال شود و مطمئن هستم با توجه به تأکیدات ریاست قوه قضائیه نسبت به این موضوع، حتما عفو این محکوم مورد موافقت قرار خواهد گرفت. وی اظهار کرد: تأکید ریاست قوه قضائیه بر موضوع تعیین تکلیف وضعیت زندانیان است و اینکه قضات تصمیم‌گیرنده حتما در تحت‌نظرگاه‌ها، بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها حضور پیدا کنند و شرایطی  را که فرد زندانی در آن قرار دارد، مورد بررسی قرار دهند. القاصی با اشاره به تأکیدات ریاست قوه قضائیه به منظور جلوگیری‌کردن از طولانی‌شدن بازداشت‌ها و زندانیان تحت قرار گفت: حتما باید در این زمینه در سریع‌ترین زمان و کوتاه‌ترین مدت تصمیم‌گیری شود و اگر ادامه بازداشت ضرورت ندارد، تصمیم مقتضی اتخاذ شود. وی با بیان اینکه تعداد زندانیان بازدیدشده دوهزارو ۴۶۴ نفر بود، تعداد مرخصی داده‌شده به استناد بخش‌نامه ریاست قوه قضائیه را ۶۵ نفر اعلام کرد. دادستان تهران بیان کرد: تعداد مرخصی متصل به آزادی در راستای ماده ۱۴ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری ۱۲ نفر و همچنین تعداد ۱۶۸ نفر نیز از روزهای قبل در مرخصی به سر می‌برند که نسبت به تمدید آنها دستورات لازم داده شد. وی یادآور شد: تعداد هزارو ۳۵۳ مورد درخواست‌های اخذشده از زندانیان توسط قضات مربوطه که در این دیدار حضور داشتند مورد بررسی قرار گرفته و دستورات لازم نسبت به بررسی و مساعدت لازم به آنها صورت پذیرد و همچنین در مورد تعداد ۱۴۵درخواست که غالبا درخواست تخفیف و تبدیل قرار یا تسریع در رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهایی نیز داشتند، مقرر شد در کمیته دادستانی مورد بررسی قرار گیرد.