در افغانستان چه خبر است؟ ضد و نقیض‌ها از دره مقاومت

جنگ در استان پنجشیر آخرین پایگاه مقاومت جبهه ملی ادامه دارد و طالبان ادعای رسیدن تا نزدیکی بازارک مرکز این استان را دارند اما جبهه ملی از مقاومت و تلفات سنگین طالبان خبر می دهند.
«بلال کریمی» از اعضای کمیته فرهنگی گروه طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که به جز بازارک مرکز استان پنجشیر و شهرستان رخه دیگر تمام مناطق این استان در کنترل طالبان قرار دارد و عملیات پاکسازی در شهرستانهای این استان ادامه دارد.
اما سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که شهرستان پریان ولایت پنجشیر به‌طور کامل از وجود طالبان پاکسازی شده است.
فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان در توییتر خود نوشته است: «پریان پنجشیر از لوث وجود طالبان کاملاً پاکسازی شد. دست کم هزار تروریست به دلیل انسداد مسیر برگشت و خروج گیر افتاده بودند، تمام مهاجمان هنگام فرار و عقب نشینی توسط مردم محل با کمک رزمندگان مقاومت کشته، تسلیم یا اسیر شدند» وی همچنان نوشته است که شمار زیادی از این افراد خارجی و بیشتر پاکستانی‌اند. از سوی دیگر، بلال کریمی یکی از سخنگویان طالبان می‌گوید که بجز بازارک مرکز ولایت پنجشیر و شهرستان رخه، تمام نقاط این ولایت از سوی طالبان تصرف شده و عملیات جریان دارد.


بلال کریم در توئیتی نوشته است که هدف بعدی این گروه شهرستان بازارک و رخه می‌باشد.
منبع اسپوتنیک از ولایت پنجشیر همچنان تاکید دارد اوضاع در این ولایت تحت کنترل نیروهای مقاومت ملی افغانستان قرار دارد.
طالبان برای جبهه مقاومت پنجشیر شرط گذاشت
سخنگوی طالبان در مصاحبه‌ای با اشاره به دلیل مخالفت احمد مسعود، رهبر مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر با پیشنهاد این گروه، گفت که طالبان به شرط پایان جنگ از سوی مبارزان در پنجشیر با این منطقه و مردمش مانند دیگر افغان‌ها رفتار خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، در مصاحبه‌ای با اشاره به وضعیت در دره پنجشیر به عربی ۲۱ گفت که دلیل احمد مسعود برای رد پیشنهاد این گروه این است که وی موقعیت ویژه ای دریافت نکرده است، زیرا طالبان آنچه را که به مقامات بقیه ایالت‌ها می‌دهد به او پیشنهاد کرده است.
پیش از این، احمد مسعود گفت که طالبان پیشنهاد اختصاص دو کرسی به جبهه ملی مقاومت در دولت را داد و ادامه داد: ما حتی در مورد این پیشنهاد فکر نکردیم. یوسف احمدی در مورد سرنوشت پنجشیر به عربی ۲۱ گفت: به شرط آنکه آنها (مبارزان جبهه ملی مقاومت) از جنگ دست بکشند طالبان با این منطقه و مبارزان مانند دیگر مردم سراسر افغانستان رفتار خواهد کرد.
درگیری‌ها بین طالبان افغانستان و نیروهای مبارز در دره پنجشیر ادامه دارد و نیروهای مقاومت ملی از پذیرش بازگشت طالبان به قدرت امتناع می‌ورزند.
همزمان برخی منابع مدعی کنترل طالبان بر این منطقه شده‌اند در حالی که روز شنبه فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت از کشته شدن نزدیک به ۶۰۰ جنگجوی گروه طالبان در ولایت پنجشیر خبر داد.
طالبان به طور رسمی هیچ بیانیه ای در مورد کنترل این ولایت منتشر نکرده اما مخالفان می‌گویند آنها حمله طالبان را در ارتفاعات دربند در مرز بین ولایت‌های کاپیسا و پنجشیر دفع کردند. سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید: طالبان به ارتفاعات دربند در مرز بین ولایت های کاپیسا و پنجشیر رسیدند اما آنها دفع شدند.
دشتی در توییتی افزود: دفاع از سنگر افغانستان شکست ناپذیر است. امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری سابق که در دره پنجشیر است نیز در یک پیام ویدئویی که عصر جمعه منتشر شد ، از وضعیت بسیار دشوار صحبت و تاکید کرد که مقاومت ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
وعده‌های رئیس‌ جمهوری در اولین گفت‌وگو با مردم بررسی شد واقع گرایی رئیسی ژوبین صفاری خط باریک پوپولیسم مذاکره‌ای که سخت به نتیجه می‌رسد معمای مبهمِ احیای برجام در افغانستان چه خبر است؟ ضد و نقیض‌ها از دره مقاومت طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟ زنان علیه طالبان بدون هماهنگی تیم اقتصادی دولت کاری نمی‌توان از پیش برد ایجاد یک میلیون شغل در سال؛ از شعار تا عمل از تراکتوری که زنوزی تحویل گرفت تا تراکتوری که تحویل داد میراث پدرخوانده بعد از مالکیت سه ساله «ابتکار» چالش‌های حوزه مسکن را در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد مسکن، بخش فراموش شده در دولت‌ها محسنی اژه‌ای در نشست با هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی به روز شود دادستان کل کشور: برگ سبز خودرو سند مالکیت است محمد باقر قالیباف: گام اول در تعامل بین دولت و مجلس به خوبی برداشته شد تلاش برای جدایی مسکن از راه ادامه دارد؟ زیلوی رنگ و رو رفته «تفکیک و ادغام» کفِ صحن بهارستان