قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید شد

در جلسه علنی دیروز مجلس، استعفای امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از نمایندگی بررسی شد. پس از موافقت نمایندگان با استعفای وی، قاضی‌زاده هاشمی با حکم رئیس جمهوری به ریاست بنیاد شهید منصوب شد.
اما ریاست قاضی‌زاده هاشمی نماینده مشهد بر بنیاد شهید، برخی نظامیان را به پای تریبون صحن مجلس کشاند. او که پس از احسان خاندوزی و جواد ساداتی‌نژاد که برای تصدی وزارتخانه‌های اقتصاد و جهاد کشاورزی از جمع نمایندگان جدا شدند و علیرضا زاکانی که به انتخاب شورای شهر ششم، شهردار تهران شد و از نمایندگی قم استعفا داد؛ چهارمین نماینده‌ای است که در چند ماه گذشته از سمت خود برای رسیدن به یک پست دیگر کناره‌گیری می‌کند، با اعتراض همکارانش روبه رو شد که پیشنهاد می‌کردند فرد دیگری به ریاست این بنیاد برسد.
کیومرث سرمدی نماینده اسدآباد، در مخالفت با استعفای قاضی‌زاده گفت: هم اکنون افراد توانمند دارای تخصص برای فعالیت در بنیاد شهید فراوان هستند. بنابراین نیازی نیست که ما از وجود ایشان در مجلس بهره نبریم، از آقای قاضی‌زاده هم می‌خواهیم که این سنگر را رها نکند. علی اکبر علیزاده نماینده دامغان نیز به‌عنوان مخالف دیگر قاضی‌زاده گفت: توصیه رهبر انقلاب به نمایندگان این بود که نمایندگی مجلس را با مسئولیت دیگری عوض نکنند. اگر فرد دیگری غیر از آقای قاضی‌زاده در خارج از مجلس برای ریاست بنیاد شهید وجود داشت دور از انصاف است که او را انتخاب کرده و ما در مجلس از حضور آقای قاضی‌زاده محروم شویم. دو مخالف دیگر عبدالحسین روح الامینی نماینده تهران و مهرداد گودرزوند چگینی نماینده رودبار بودند که چگینی از مخالفت خود پشیمان شد و گفت: در صحبت با قاضی‌زاده اقناع شده و موافق استعفای او است. ناصر حسینی‌پور نماینده گچساران در موافقت با استعفای قاضی‌زاده گفت: براساس اساسنامه بنیاد شهید، رئیس‌جمهوری گزینه پیشنهادی خود را به رهبری معرفی کرده و بعد از تأیید ایشان به مجلس معرفی می‌کند، پس قطعاً ایشان مورد تأیید رهبری است. قاضی‌زاده هاشمی هم در دفاع از خود گفت: پست ریاست بنیاد شهید آنقدر برای حیات انقلاب مهم است که انسان هرکاری برعهده دارد را باید کنار بگذارد. این سازمان یک نهاد تمدن ساز و فرهنگ ساز است، اما متأسفانه امروز تنها به یک سازمان خدمات رسان تبدیل شده و از چشم جامعه افتاده است. او خطاب به نمایندگان گفت: رأی شما به استعفای یک همکار نیست، بلکه رأی شما به رفتن بنده به سنگر خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران است. از شما تقاضا دارم تا با رأی قاطع، بنده را در خدمت‌رسانی به خانواده شهدا یاری کنید.
در نهایت نمایندگان مجلس با ۲۱۸ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر با استعفای قاضی‌زاده موافقت کردند و پس از آن هم ظهر رئیس‌جمهوری در حکمی او را به سمت «معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران» منصوب کرد. قاضی‌زاده هاشمی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، متولد ۱۳۵۰ شهرستان فریمان و دانش آموخته دکتری تخصصی پزشکی (جراح سر و گردن)، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و از جانبازان جنگ تحمیلی است که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نایب رئیسی مجلس، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان و معاونت بهداشت و درمان بنیاد جانبازان خراسان را در کارنامه مدیریتی خود دارد.


تبدیل طرح‌های دو فوریتی به طرح عادی
در پایان جلسه دیروز طرح اصلاح حوزه‌های انتخابیه دارای ۵ شهرستان به‌صورت عادی اعلام وصول شد. در ادامه هم عبدالرضا مصری نایب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت از تبدیل 7 طرح دو فوریتی به طرح عادی خبر داد. او گفت که کمیسیونی با حضور نمایندگان همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس تشکیل شد و با حضور طراحان؛ طرح‌های دوفوریتی در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه با همکاری همکاران، ۷ طرح به حالت عادی تبدیل شد. طرح اصلاح حوزه‌های انتخابیه دارای ۵ شهرستان، طرح استقلال آب و فاضلاب روستایی از آب و فاضلاب شهری، طرح استفساریه صندوق ذخیره فرهنگیان موضوع تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه، طرح اصلاح ماده ۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح نحوه پرداخت بموقع غرامت خسارت دیدگان بیمه کشاورزی، طرح استفساریه ماده ۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و طرح الحاق یک بند به تبصره ۴ قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها از جمله این طرح‌ها است.
قدردانی 265 نماینده از نیروی دریایی ارتش
۲۶۵ نماینده مجلس هم در بیانیه‌ای از حضور مقتدرانه و غرورآفرین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در اقیانوس اطلس، دریای شمال و دریای بالتیک قدردانی کردند.
به‌گزارش ایرنا، در بخشی از بیانیه‌ای که دیروز از سوی هیأت رئیسه مجلس قرائت شد، آمده است: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درحالی اقدام به حضور مقتدرانه و غرورآفرین در اقیانوس اطلس، دریای شمال و دریای بالتیک نموده که دشمن زبون مدعی است با اعمال فشار حداکثری کشور ایران را دچار مشکل کرده است. در حالی که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ضمن تأمین قطعات با فناوری بالا و از منابع داخلی نه تنها آسیبی از تحریم‌ها ندیده بلکه به مراتب قوی‌تر از قبل ظاهر شد. نمایندگان در پایان این بیانیه از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر امیر فرماندهی محترم کل ارتش جمهوری اسلامی سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرماندهان و افسران، درجه داران و سربازان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر کردند.