شاكيان شدند٣نماينده؛ احمدي نژاد فراموش شد؟

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: دیروز یک نماینده دیگر هم خواستار محاکمه حسن‌روحانی رئیس جمهور سابق شد. محمدحسین آصفری نماینده اراک در توئیتی نوشت: با رسیدن انبوه واکسن از سایر کشورها مشخص شد ما تحریم پرزیدنت روحانی بودیم! او با هشتگ «محاکمه روحانی» ادامه داد: زودتر دست به کار شوید تا مرغ از قفس نپریده! » یا یک عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی سه‌شنبه ۲۳ شهریور ماه مجلس طی اخطار قانون اساسی اظهار داشت: روحانی لغو سند ۲۰۳۰ را ابلاغ نکرد و روز گذشته رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کرد. علیرضا سلیمی بیان کرد: سوال ما از رئیس‌جمهور سابق آن است که سند ۲۰۳۰ چه بود که لغو آن را ابلاغ نکرد؟ آیا ناموس بود؟ باید تبعات دیر اقدام کردن درباره لغو سند ۲۰۳۰ مورد بررسی قرار گیرد، افرادی که در این زمینه مرتکب خطا شده‌اند، پاسخگو باشند و امیدوارم قوه قضائیه به این مسأله مهم ورود کند.
 مردم کیلو چند؛ روحانی محاکمه بشه!
دلشان خوش است و در شرایطی که کرونا و مشکلات اقتصادی خنده را از لب هموطنان گرفته، از خودشان تشکر می‌کنند که موضوع محاکمه روحانی را مطرح کرده و مانور می‌دهند. بار اول نیست که مدعی می‌شوند می‌خواهیم روحانی را محاکمه کنیم و آنقدر از این کلمات استفاده کردند که دیگر توجهی به آن نمی‌شود چون همگان می‌دانند دلایل آنها مانند سال‌های گذشته بوی انتقام می‌دهد چرا که اگر به فکر مردم بودند، وقت و انرژی خود را صرف حل مشکلات می‌کردند مانند مجتبی ذوالنوری نماینده مجلس که در آبان ۹۹ نوشت: «جناب روحانی! اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید، امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند. با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.» یا  در بهمن 99 چنین عنوان شد که در کمیسیون اصل ۹۰ شکایت تعداد زیادی از مردم علیه روحانی اعلام وصول شد و علی خضریان سخنگوی این کمیسیون گفت: «۲۲۰ هزار نفر از آحاد مختلف مردم شکایتی از رئیس‌جمهور مشتمل بر ۱۶ بند، پیرامون موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تقدیم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس کرده‌اند... . با توجه به تنوع موضوعات مطرح شده در این شکوائیه، به فراخور موضوعات، کمیته‌های مختلف کمیسیون در این خصوص تشکیل جلسه داده و موضوع را بررسی خواهند کرد و سیر قانونی طی خواهد شد و کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به وظیفه ذاتی خود در چارچوب قانون اساسی به این موضوع ورود کرده و به طرز کار آن رسیدگی خواهد کرد.»
 از چه شکایت دارند؟


8 شهریور فـــارس نوشت:« بیش از ۵۰۰ هـــزار نفر از دانشجـــویان، طــلاب و اقشار مختلف مردم با امضای نامه‌ای از حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی شکایت کردند.» در این نامه دلایل شکایت از روحانی موضوعاتی مانند افزایش نرخ ارز و بی‌ارزش کردن پول ملی و نابودی سرمایه‌های مردم، نابودی اشتغال و تولید با تقویت واردات و قاچاق و عدم حمایت از تولید داخلی ،  به‌کارگیری عوامل جاسوسی دشمن و دارای تابعیت دوگانه در سمت‌های کلیدی دولت و نیز زمینه‌سازی برای افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا از طریق ممانعت از ترویج طب سنتی-ایرانی و تبعیت بی‌چون‌وچرا از WHO ، افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها و قیمت مسکن از طریق عدم تسهیل ساخت مسکن جدید در کشور و کارشکنی در مسیر اجرای قانون اخذ مالیات بر مسکن خالی و.. ذکر شده بود. بر همین اساس داستان تکراری محاکمه این بار در 14 شهریور آغاز شد که نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد: مصلحت‌سنجی در محاکمه حسن روحانی و تیمی که خیانت کرده‌اند، درست نیست. حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین ادامه داد:«بهتر است هیأت رئیسه مجلس به صداوسیما دستور بدهد یا سریال «گاندو» را تعطیل کند یا اینکه محاکمه حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق زودتر شروع شود.» او معتقد است:« مصلحت‌سنجی در محاکمه حسن روحانی و تیمی که خیانت کرده‌اند، درست نیست. یا «گاندو» که هم‌اکنون پخش می‌شود دروغ است یا اینکه صحت دارد؛ اگر دروغ است بهتر است پخش آن را قطع کنند و اگر موضوعات مندرج در سریال صحت دارد باید هر چه سریع‌تر روحانی و تیم منتسب به او را محاکمه کنند.» همفکران نماینده کاشمر مانند حمید رسایی چنین با انتشار توئیتی از نیک‌بین حمایت کردند:« بعد از دیدن آخرین قسمت سریال گاندو۲ به این نتیجه می‌رسیم که ما موفق شدیم دبیر دوم سفارت انگلیس را عامل نفوذی خود کنیم؛ درحالی که انگلیس سال هاست یکی از مقامات کشور ما را عامل خود کرده بود. اکنون مهم‌ترین سوال مردم این است که آیا او محاکمه می شود؟»
 روحانی همه موضوعات را بگوید
یک فعـــال سیــاسی اصولگرا چنیـــن بـــه تحلیــل درخواست‌ها بـرای محاکمه حسن روحانی می‌پردازد:« برخی از این نمایندگان به خاطر اینکه خودشان را مطرح کنند، چنین چیزی را مطرح می‌کنند. می‌گویند، یک نفر به دیگری گفت هر کاری می‌کنم معروف نمی‌شوم، آن فرد به او مشورت داد و گفت آب زمزم را آلوده کن مشهور می‌شوی. اما اگر  قانون اجرایی شود من شخصا خیلی خوشحال می‌شوم که آقای روحانی در یک دادگاه علنی محاکمه و همه موضوعات مطرح شود؛ چه بهتر که آقای روحانی اولین نفری باشد که این تابو را که روسای جمهور باید پاسخگو باشند که در دوران قدرت چه کرده‌اند، بشکند. اما اگر نوبتی باشد خیلی آدم‌ها در نوبت داریم که باید محاکمه شوند و نگران آن هستم که وقتی موضوع مطرح می‌شود افراد و افکار عمومی در جامعه در ذهنشان ده‌ها و صدها مسئولی را پیدا کنند که باید محاکمه شوند. اگر قرار باشد چنین روالی را شروع کنیم، جامعه قطعا اقناع نخواهد شد. کسی که جلوتر از آقای روحانی باید محاکمه شود، احمدی‌نژاد و همچنین بسیاری از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هستند.»