تعریف دقیق مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

فاطمه فرحمند‪-‬ مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره‌ای است که به زوج‌ها کمک می‌کند برای ازدواج آماده شوند. مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به کسب اطمینان از این که شما و همسرتان رابطه‌ای سالم و قوی خواهید داشت، کمک کرده و به شما و همسرتان، شانس بیشتری در برخورداری از یک ازدواج رضایت بخش و باثبات بدهد. به علاوه، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به زوج‌ها کمک کند که نقاط ضعف رابطه خود را، که امکان بالقوه منتهی شدن آن‌ها به مشکلات، و یا حتی شکست ازدواج وجود دارد، شناسایی نمایند. این موضوعات می‌توانند به شما کمک کنند که تصور کنید در صورتی که تصمیم به کسب آمادگی از طریق مشاوره قبل از ازدواج بگیرید، انتظار
چه چیزی را می‌توانید داشته باشید:
= امور مالی
= ارتباطات


= باورها و ارزش‌ها
= نقش‌های ازدواج
= عشق، صمیمیت، رابطه جنسی
= کودکان و والدین
= روابط خانوادگی
= تصمیم‌گیری
= برخورد با عصبانیت
= گذراندن اوقاتی باکیفیت با یکدیگر
مشاوره قبل از ازدواج اغلب توسط افراد حرفه‌ای، و طی تنها چند جلسه کوتاه ارائه می‌شود، و ممکن است زوج‌ها را تشویق کند که انواع فعالیت‌ها و تمرین‌ها را (هم در کنار یکدیگر، و هم به صورت جداگانه) انجام دهند تا بتوانند از کارکردی که در کنار هم دارند و نیز، سطح سازگاری خود، هم در رابطه کنونی و هم در ازدواج آتی، آگاهی پیدا کنند. این تمرین‌ها ممکن است شامل این موارد باشد: تست نوشتاری یا یک پرسشنامه؛ اجرای موقعیت‌هایی بالقوه‌ای که زوج‌ها ممکن است در ازدواج خود با آن روبرو شوند یا پاسخ به آن موقعیت‌ها (مثلاً این که چگونه به بیکارشدن همسر خود واکنش نشان دهند)؛ تعیین اهداف و تصمیمات ازدواج؛ پرداختن به مسائلی که زوج‌ها در گذشته از آن اجتناب کرده اند؛ و شناسایی علل بالقوه در تنش‌های آینده پس از ازدواج.
> برخی آمارهای مربوط به مشاوره قبل از ازدواج
با آن که مشاوره قبل از ازدواج چیزی نیست که زوج‌های بسیاری به صراحت، در مورد آن صحبت کنند، اما آمارهای جهانی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد این مشاوره به زوج‌ها در داشتن یک ازدواج موفق کمک می‌کند.
زوج‌هایی که قبل از ازدواج خود از مشاوره استفاده کرده‌اند، در مقایسه با افراد دیگر، به نسبت ۳۰ درصد ازدواج موفق‌تری داشتند.
- ۴۴درصد از زوج‌هایی که امروزه ازدواج می‌کنند، با مشاوره قبل از ازدواج موافقت می‌کنند.
- متوسط زمانی که زوج‌ها قبل از ازدواج صرف مشاوره می‌کنند: ۸ ساعت
آنچه این آمارها نشان می‌دهند، این است که کسب مشاوره قبل از ازدواج از یک فرد حرفه‌ای، حتی در مدت زمانی محدود، می‌تواند در نتیجه یک ازدواج، تفاوت
ایجاد کند.
> مزایای مشاوره قبل از ازدواج
یکی از مزایای مشخص مشاوره قبل از ازدواج این است که شما و همسرتان در حال برداشتن گام‌هایی برای کسب اطمینان از ثبات و موفقیت ازدواج خود هستید، و نیز، این که جهت مقابله با مسائلی که پیش‌خواهد آمد، مجهز به مهارت‌های لازم خواهید بود. هرچند، نگاهی دقیق‌تر به مزایای مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند که تصمیم بگیرید آیا مشاوره حرفه‌ای برای شما و همسر آینده‌تان مناسب است یا خیر.
> ایجاد اهداف و تصمیمات مشترک
برای ازدواج شما
ممکن است شما و همسر آینده‌تان برداشت متفاوتی از معنای یک ازدواج موفق و شاد داشته باشید. بحث قبل از ازدواج در خصوص این که هر دوی شما امیدوار هستید که از ازدواج خود، چه چیز بدست آورید، می‌تواند به شما در تعیین اهداف و قاعده‌هایی که دربردارنده خواسته‌های هر دوی شما است، کمک کند، و در جهت رسیدن به آنچه هر دوی شما به آن باور دارید، به شما هدف‌های مشترکی بدهد.