همه در برابر چین

آمریکا، بریتانیا ‌و استرالیا پیمان امنیتی امضا کردند همه در برابر چین فرانسه و اتحادیه اروپا از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای تشکیل یک اتحاد امنیتی در منطقه هند و اقیانوسیه با کشورهای بریتانیا و استرالیا برای مقابله با نفوذ چین انتقاد کردند. براساس این معاهده امنیتی که در نشست سران سه کشور اعلام شد آمریکا و بریتانیا فناوری و توانایی ساخت زیردریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای را در اختیار استرالیا قرار می‌دهند. این معاهده جدید امنیتی به قرارداد ده‌ها میلیارد‌دلاری فرانسه و استرالیا برای ساخت زیردریایی دیزلی برای این کشور پایان می‌دهد.
فرانسه هم که قرارداد ساخت زیردریایی با استرالیا را از دست داده با انتقاد از این معاهده، آن را «یکجانبه، بی‌رحمانه و غیرقابل پیش‌بینی» خوانده است. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در واکنش این معاهده امنیتی را «خنجر از پشت» و رفتاری مانند دولت دونالد ترامپ توصیف کرده است.
او گفته است این تصمیم بی‌رحمانه، یکجانبه و غیرقابل‌پیش‌بینی بسیار مرا به یاد کارهایی ‌که ترامپ انجام می‌داد، می‌اندازد و باید بدانید که مسئله تمام نشده است. با‌این‌حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به معاهده امنیتی جدید گفت‌ فرانسه همچنان یک شریک حیاتی برای ایالات متحده در منطقه اقیانوس‌های آرام و هند است. کاخ سفید و آنتونی بلینکن می‌گویند قبل از اعلام این تصمیم درباره تشکیل این پیمان امنیتی به فرانسه اطلاع داده شده بود. طبق این گزارش، جوزپ بورل٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز انتقاد وزیر خارجه فرانسه را تکرار کرد. او تصریح کرد: من تصور می‌کنم که چنین توافقی یک‌روز پیش تهیه نشده است. زمان خاصی (برای دستیابی به چنین توافقی) طول می‌کشد و با وجود آن با ما مشورت نشد و این ما را بار دیگر ملزم می‌کند که خودمختاری استراتژیک اروپا را در دستور کار قرار دهیم. همچنین ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به این معاهده امنیتی گفت، این سه کشور به «صلح و ثبات منطقه به‌شدت لطمه می‌زنند، مسابقه تسلیحاتی را تشدید می‌کنند و به تلاش‌های بین‌المللی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای آسیب وارد می‌کنند». او افزود، چین همیشه معتقد است که هر مکانیسم منطقه‌ای باید با روند صلح و توسعه زمان مطابقت داشته باشد و به افزایش اعتماد و همکاری متقابل کمک کند. نباید به منافع طرف سوم را هدف قرار دهد یا تضعیف کند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته بود‌ هدف این معاهده خصمانه نیست و هزینه نسل بعدی زیردریایی‌های هسته‌ای بریتانیا را کاهش می‌دهد. او تأکید کرد که با این معاهده جدید امنیتی انتظار می‌رود همکاری‌ها در حوزه‌های سیستم‌های دفاعی پیشرفته از جمله در زمینه سایبری و هوش مصنوعی توسعه یابد.
رهبران آمریکا، بریتانیا و استرالیا هم گفته بودند که استرالیا برای محافظت در برابر تهدیدهای آینده به تسلیحات هسته‌ای مسلح نخواهد شد‌ بلکه از سیستم‌های محرکه هسته‌ای برای شناورها استفاده خواهد کرد.