«ابتکار» تبعات ناشی از اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی را بررسی کرد قانون مالیات بر خانه‌های خالی، پشت چراغ قرمز

کیمیا نجفی
یک کارشناس بازار مسکن گفت: رها کردن قوانین به معنای عدم توانایی دولت در انجام وظایفش است که می‌تواند تبعاتی را برای هر بازاری به همراه داشته باشد.
قانون مالیات بر خانه‌های خالی در 5 آذر 1399 توسط مجلس تصویب و در تاریخ 26 آذر توسط شورای نگهبان تایید شد اما با وجود آنکه حدود ۹ماه از تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌گذرد هنوز اجرای آن معطل مانده است. بر اساس این قانون قرار بود اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز ساکن نداشته باشد مشمول مالیات بر مبنای درآمد اجاره شود. علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگویی در ارتباط با شرایطی که هر واحد مسکونی مشمول مالیات شود توضیح داده است: «همانطور که در ماده قانونی آمده است هر واحد مسکونی می‌تواند در یک سال شمسی 120 روز خالی بماند و اگر بیش از 120 روز خالی ماند مشمول مالیات می‌شوند. شمارش این روزها از ابتدای سال است و خروجی که سامانه اسکان املاک در خصوص واحدهای خالی از سکنه می‌دهد ملاک و مبنای تشخیص مالیات خواهد بود.»
به هر حال با وجود اهمیت اجرای این قانون، هنوز مالیات خانه‌های خالی در پیچ و خم اجرا معطل مانده است. اما مسئول سردرگمی این قانون در پیچ و خم اجرا کیست سازمان امور مالیات و یا وزارت راه و شهرسازی؟


تشخیص خانه‌های خالی برای اخذ مالیات با وزارت راه و شهرسازی است
بر اساس گزارشی از مهر، امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به برخی انتقادات در خصوص عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی توسط این سازمان، گفت: «تشخیص خانه‌های خالی برای اخذ مالیات با وزارت راه و شهرسازی است و آنها این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌دهند تا مالیات لازم دریافت شود. طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی باید ۱۲۰ روز یا ۴ ماه یک خانه خالی مانده باشد، بنابراین خانه‌هایی که از ابتدای سال جاری تا مرداد ماه خالی مانده باشد، مشمول این قانون می‌شوند و اطلاعات آنها را وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد و ما در دی ماه امسال اولین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد. سازمان امور مالیاتی در انتظار اطلاعات لازم درخصوص اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی است.»
البته آنطور که گفته می‌شود پیش از تایید این قانون توسط شورای نگهبان وزارت راه و شهرسازی سامانه املاک و اسکان را که یکی از کارکردهای آن اجرای مالیات بر خانه‌های خالی بود در مردادماه ۱۳۹۹ وارد فرآیند اجرا کرد. پس از آن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که از طریق تقاطع اطلاعاتی ۱.۳ میلیون واحد مسکونی خالی توسط این سامانه شناسایی و به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی کرده است.
رها کرد قوانین ناتوانی دولت را نشان می‌دهد
اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در حالی معطل مانده است که کارشناسان و فعالان بازار مسکن به اجرای هر چه سریع‌تر آن تاکید دارند. محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه گفته می‌شود قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال جاری اجرایی خواهد شد، به تبعات رها کردن قوانین اینچنینی در بازار مسکن اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: عمل نکردن و رها کردن قوانین به معنای عدم توانایی دولت در انجام وظایفش است که می‌تواند تبعاتی را برای هر بازاری به همراه داشته باشد.‌
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: مسلما اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا نشود می‌تواند باعث آشفتگی بازار مسکن در سال آتی شود.‌
فاطمی‌عقدا تاکید کرد: تا جاییکه خبر دارم قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال جاری اجرا خواهد شد.
وی در ادامه گفت‌وگو مالیات را یکی از منابع تحقق وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال دانست و در این خصوص گفت: یکی از منابع پیش‌بینی شده برای ساخت یک میلیون واحد در سال‌، مالیات بر خانه‌های خالی است و اگر این قانون رها شود یکی از اصلی‌ترین منابع پیش‌بینی شده برای تحقق این هدف بزرگ از دست خواهد رفت و این پروژه بزرگ با مشکل مواجه خواهد شد.
مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌تواند در کوتاه‌مدت سبب کاهش اجاره‌بها شود
فاطمی‌عقدا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تاثیر اجرای این قانون در قیمت مسکن و همچنین نرخ اجاره‌بها اشاره کرد و در این خصوص گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در کوتاه‌مدت نمی‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر قیمت مسکن و اجاره‌بها داشته باشد.
وی افزود: البته باید توجه داشته باشیم این قانون به هر صورت بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود اما در کوتاه‌مدت ما نباید انتظار بالایی داشته باشیم.‌
این کارشناس بازار مسکن به اثرپذیری قیمت‌ها از تورم اشاره کرد و در این خصوص گفت: هنگامی که بخش زیادی از خانه‌های خالی از طریق فروش و یا اجاره به بازار عرضه شود خواسته و ناخواسته بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما بحث قیمت و اجاره‌بها بیشتر تحت تاثیر نرخ تورم در کشور است. بنابراین اگر نرخ تورم با فعال شدن بخش تولید و ایجاد اشتغال سیر نزولی بگیرد انتظار می‌رود قیمت در بازار مسکن نیز کاهش یابد. اما اگر تورم همچنان افزایشی باشد نمی‌توان تنها به تاثیر قانون مالیات بر خانه‌های خالی بر کاهش قیمت در بازار مسکن دل بست.
سایر اخبار این روزنامه
نیما غلامرضایی لزوم جراحی در اقتصاد فوتبال بیش از ۵۰ درصد مردم واکسینه شدند ممنوعیت‌های هوشمند در پسا‌واکسیناسیون پیمان آکوس چگونه موجب قهر فرانسه با آمریکا و انگلیس شد؟ پاریس در انزوا فصل تغییرات در راه است؟ سه دهه فراز و فرودهای مجمع تشخیص مصلحت نظام سرنوشت برجام همچنان نامعلوم است مذاکرات هسته‌ای در بزنگاه تردیدها «ابتکار» تبعات ناشی از اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی را بررسی کرد قانون مالیات بر خانه‌های خالی، پشت چراغ قرمز رئیسی مراسم تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس: با جاهلیت مدرن در دنیا مواجه ایم قالیباف در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس: بی عرضگی در حل مشکلات نتیجه پشت کردن به سنت های الهی است سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: مذاکرات وین در هفته‌های آتی از سر گرفته خواهد شد سرلشکر سلامی: در مسیر اعتلاء و قدرت‌یابی هستیم سرلشکر باقری تهدید کرد آیا سرنوشت عین الاسد در انتظار پایگاه حریر است؟ گوترش: باید سازمان ملل را برای پاسخ به نیازهای امروز بازسازی کرد