ادامه بحران سوخت در انگلیس رکورد قیمت بنزین شکسته شد

  سرویس خارجی-

از آغازین روز این‌هفته در خبرها آمده بود که کمبود رانندگان کامیون برای حمل‌تانکرهای سوخت در انگلیس موجب کمبود شدید سوخت شده است و رانندگان انگلیسی از ترس کمبود سوخت صف‌های طولانی را در برابر
پمپ بنزین‌های این کشور تشکیل داده‌اند و این احتمال وجود دارد که فروش سوخت در روز‌های آینده سهمیه ‌بندی شود. در پی بالا گرفتن وحشت مردم از بحران سوخت، «گرنت شپس»، وزیر حمل‌ونقل انگلیس روز یکشنبه از مردم انگلیسی در صف‌های بنزین خواسته بود، در زمان خرید بنزین عادی رفتار کنند!


در چنین وضعی افزایش قیمت سوخت نیز به معضل ثانویِ بحران تبدیل شده است و مردم انگلیس را عصبانی‌تر کرده است. به گزارش فارس، براساس ارقام جمع‌آوری شده توسط گروه نظارتی «آراِی‌سی»، یک میانگین قیمت یک لیتر بنزین در روز یکشنبه به 1.36 پوند (۱.۸۶ دلار) رسید که بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۳ بوده است.
همچنان صف‌های طولانی مردم وحشت‌زده از کمبود سوخت و عصبانی از تداوم بحران ادامه دارد؛ در حالی که دولت انگلیس روز سه‌شنبه مدعی شده بود بحران کمبود سوخت در سراسر این کشور رو به کاهش گذاشته و مردم باید از حضور هیجانی و هراس‌آمیز در پمپ‌های بنزین برای سوخت‌گیری خودداری کنند. در همین حال «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس مدعی است: «اکنون شاهدیم که اوضاع رو به بهبود است. از صنعت سوخت می‌شنویم که عرضه‌ها به صورت معمول به ایستگاه‌های توزیع سوخت می‌رسد و من از همه می‌خواهم طبیعی رفتار کرده و به کسب و کارشان بازگردند.» حتی کار به آماده‌باش ارتش برای حل بحران کشید، اما آن هم سود چندانی نداشت و اوضاع بر همان روند گذشته است.
باری، وعده‌ها هنوز عملی نشده‌اند و کارهایی هم که صورت گرفته بحران را حل نکرده است، این‌ها خود می‌توانند تنش‌های اجتماعی ناشی از بحرانِ سوخت را شعله‌ورتر کنند. پمپ بنزین‌های انگلیس در روزهای اخیر شاهد زد-و-خوردهای زیادی بوده است و گاهی بیشتر شبیه میدان مبارزه به نظر می‌رسند. روزنامه دیلی‌میل گزارش داده بود که برخی از جایگاه‌های سوخت فروش بنزین را تا سقف
۳۰ پوند سهمیه‌بندی کرده‌اند و خشونت در صف‌های طولانی پمپ بنزین‌های انگلیس رو به افزایش است و مردم با یکدیگر درگیر شده‌اند و حتی به روی هم چاقو می‌کشند.
نخست‌وزیر انگلیس اخیراً گفته که این کشور می‌خواهد به 5500 راننده کامیون ویزای سه ماهه بدهد تا آنها به کار رساندن کامیون‌های حامل سوخت به پمپ بنزین‌های انگلیس ورود کنند. شواهد تا کنون نشان می‌دهد که این برنامه چندان مورد استقبال رانندگان اروپایی قرار نگرفته است؛ البته برای داوری زود است و باید دید چه خواهد شد.
به گفته وزرای دولت انگلیس، شرکت‌های سوخت‌رسانی و پمپ بنزین‌ها آنچه باعث این بحران شده نه کمبود سوخت بلکه کمبود نیروی کار و رانندگان کامیون است. آنها می‌گویند منابع سوخت کافی وجود دارد اما کمبود رانندگان سیستم را با مشکل مواجه کرده است. اما باید توجه داشت که عوامل متعددی باعث شده تا قیمت حامل‌های انرژی در انگلیس به شدت افزایش یافته و شرکت‌های تامین‌کننده نیز با مشکلات بزرگی مواجه شود. باید توجه داشت که همزمان با افزایش هزینه‌های انرژی در انگلیس، این کشور با کمبود احتمالی گوشت، مرغ و غذاهای بسته بندی شده نیز رو‌به‌رو است. در همین ماه‌ها بود که قیمت برق در برخی نقاط اروپا از جمله انگلیس افزایش چشمگیری داشت و تقریباً 2 برابر شد. البته وقتی قیمت زغال سنگ حرارتی 3 برابر قیمت سال قبل است، جای تعجب نیست که قیمت برق نیز در حال افزایش باشد.
گفتنی است انگلیس در جبهه غرب با تحریم‌های خود قصد ایجاد بحران در زیر ساخت‌های ایران داشت، اما خود درگیر این بحران شده است.