عالی‌جناب آبی‌پوش!

طلسم‌شکنی حسن یزدانی با شکست‌دادن دیوید تیلور عالی‌جناب آبی‌پوش! در مسابقات جهانی نروژ بالاخره طلسم باخت‌های حسن یزدانی برابر دیوید تیلور شکسته شد. در شبی که میلیون‌ها بیننده از سراسر دنیا به‌ویژه ایرانی‌های کشتی‌دوست پای تلویزیون میخ‌کوب شده بودند تا شاهد دوئل جذاب یزدانی و تیلور باشند، این‌بار این ستاره کشتی آزاد ایران بود که از تشک پیروز بیرون آمد. از زمانی که کشتی آزاد دنیا در وزن 86 کیلوگرم دو فوق‌ستاره‌ چون یزدانی و تیلور را به خود دیده، بدون تردید فینال‌های این وزن از همه اوزان سرتر و دیدنی‌تر بوده است. پلنگ جویبار شب گذشته در حالی در پیکارهای قهرمانی جهان 2021 به مصاف رقیب عنوان‌دار خود رفت که اولین پیروزی خود را برابر این ابرمرد آمریکایی به دست آورد. این در حالی بود که دیوید شب قبل از مسابقه برای حسن کری خوانده بود. او با انتشار تصویر پایان مبارزه خود مقابل حسن یزدانی در فینال المپیک توکیو نوشت: «هشت هفته قبل در فینال المپیک با هم مبارزه کردیم و حالا چشم‌انتظار یک مبارزه دیگر برای رسیدن به مدال طلای جهان هستم. سپاسگزارم برای فرصت مبارزه کسب مدال طلای جهان».
حسن یزدانی در شرایطی در فینال المپیک توکیو 3 بر 2 از تیلور پیش بود که در 17 ثانیه پایانی مدال طلا از دستش پرید و با تلخی هرچه‌تمام آن بازی‌ها را ترک کرد. یزدانی برخلاف المپیک توکیو که با دستور کادر فنی سعی در اداره کشتی و خودداری از شیوه هجومی خود داشت، این‌بار از همان ابتدا رو به جلو بود و با زیرکتف‌زدن و قوس‌کردن حریف موفق شد تایم نخست را ۲ بر صفر به سود خود به پایان برساند. در شروع تایم دوم تیلور سعی در زیرگیری داشت اما موفق نشد و یزدانی با همان شیوه همیشگی خود تیلور را در خاک نشاند و ۴ بر صفر جلو افتاد. تیلور در یک دقیقه مانده به پایان کشتی موفق شد یزدانی را خاک کند و حساب کار را ۴ بر ۲ کند؛ اما «جادوگر» در ثانیه های پایانی بار دیگر در خاک یزدانی نشست تا این مبارزه حیثیتی با نتیجه قاطع ۶ بر ۲ به سود یزدانی به پایان برسد.
تیلور و یزدانی پیش از این در جریان رقابت‌های جام جهانی کرمانشاه ۲۰۱۷، رقابت‌های قهرمانی جهان 2018 و بازی‌های المپیک 2020 توکیو با هم رویارو شده بودند که هر سه بار کشتی‌گیر آمریکا پیروز شده بود. همین موضوع حساسیت چهارمین مبارزه این دو چهره عنوان‌دار کشتی جهان را بیش از پیش کرده بود. حسن یزدانی در حالی کلکسیون افتخاراتش را با این مدال طلا درخشان‌تر کرد که پیش از این دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز از مسابقات قهرمانی جهان صید کرده بود. هرچه که بود اما مهم‌ترین نکته شکسته‌شدن طلسم ناکامی‌های حسن یزدانی بود؛ عنوان «پادشاه»، «شاهزاده» یا «عالیجناب» چندان مهم نیست، چون فعلا حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم آقایی می‌کند. قهرمان و نایب‌قهرمان المپیک‌های ریو و توکیو پس از اولین پیروزی‌اش برابر تیلور گفت: «امیدوارم مردم راضی باشند. این از همه‌چیز مهم‌تر است. در چند مسابقه کام مردم و هوادارانم را تلخ کرده بودم. این قهرمانی نتیجه دعای خیر پدر و مادر و مردمم بود. مردم بدانند هر میدانی می‌روم هیچ‌وقت کم‌فروشی نمی‌کنم و تمام تلاش خودم را می‌کنم».
کشتی آزاد ایران در حالی با قهرمانی حسن یزدانی شبی به یادماندنی داشت که خاطره خوش این شب با قهرمانی امیرحسین زارع دوچندان شد. آزادکار دسته 125 کیلوگرم کشورمان که چندی پیش به مدال برنز المپیک رسید، این‌بار با تجربه‌ای بالاتر به میدان جهانی رفت و توانست جواز صعود به فینال را کسب کند. او که در نیمه‌نهایی المپیک با شکست‌خوردن از گنو پتریاشویلی کشتی‌گیر نامدار گرجستانی، از رسیدن به فینال توکیو بازماند، خیلی زود در نروژ انتقام این باخت را از حریف خود گرفت. کشتی‌گیر مازنی در فینال آن‌قدر جانانه کشتی گرفت که نایب‌قهرمان المپیک را به‌آسانی از پای درآورد و 9 بر 2 او را شکست داد. زارع پس از ۳۲ سال، کشتی آزاد ایران را صاحب مدال طلای سنگین‌وزن در رقابت‌های قهرمانی جهان کرد. مرحوم علیرضا سلیمانی آخرین‌بار ۳۲ سال پیش و در جریان رقابت‌های جهانی ۱۹۸۹ مارتینی با شکست بومگارتنر آمریکایی، کشتی آزاد ایران را صاحب مدال طلای جهان در سنگین‌وزن کرده بود.
اما پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان 2021 نروژ شب گذشته در حالی با کسب دو مدال طلای دلچسب برای تیم ملی ایران پیگیری شد که چهار ملی پوش دیگر کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی چهار وزن دوم کولاکی به پا کردند و همگی فینالیست شدند. علیرضا سرلک در وزن ۵۷ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در وزن ۶۵ کیلوگرم،محمد نخودی در وزن 79 کیلوگرم و کامران قاسم‌پور در وزن 92 کیلوگرم نفراتی هستند که امشب به مصاف رقبایی از آمریکا و روسیه می‌روند.