اندیکا هنوز می‌لرزد

دوشنبه 12 مهر بود که شهرستان اندیکا در استان خوزستان با زلزله 5 و 7 ریشتری به لرزه درآمد. از آن تاریخ تا غروب 17 مهر، اندیکا 14 بار دیگر لرزید و خسارت‌های این زمین‌لرزه با هر لرزش زمین، بیشتر شد؛ به خصوص در مناطق عشایرنشین و روستاهای صعب‌العبوری که تعدادی از آنها تخریب 100درصدی داشتند. زلزله 5ریشتری صبح دیروز در حالی به وقوع پیوست که عملیات امدادرسانی هلال‌احمر به زلزله‌زده‌ها رو به پایان بود. حالا دوباره تیم‌های ارزیاب و امدادگران راهی مناطق روستایی شده‌اند و اقلام مورد نیاز را به مردم زلزله‌زده می‌رسانند. ترس مردم از ادامه‌دارشدن این زمین‌لرزه‌ها امدادرسانی را با مشکلات بیشتری روبه‌رو کرده است.

منطقه عشایری اندیکا
اندیکا منطقه‌ای عشایرنشین است با کوهستانی صعب‌العبور؛ جاده‌هایی که جز ردی کمرنگ از جاده‌ای خاکی نبودند و وقوع زمین‌لرزه و جابه‌جاشدن سنگ‌های ریز و درشت در این مناطق که حتی راه‌های مالرو را هم مسدود کرده و برخی از جاده‌ها قابل تشخیص نیستند. از 600 روستای شهرستان اندیکا، 120 روستا دچار خسارت‌های فراوان شده‌اند. «امرالله نوروزی» فرماندار شهرستان اندیکا می‌گوید: «بیشترین خسارت‌ها و آسیب‌های زمین‌لرزه‌های اخیر شهرستان اندیکا متوجه اصطبل‌های دامی و مسکن روستایی است. در جریان این زمین‌لرزه تا ظهر دیروز 400 مسکن روستایی و عشایر تخریب 100درصدی شده‌اند، 120 روستا دچار خسارت‌های فراوان شده‌اند.»
ارزیابی‌های تیم‌های امدادی به صورت مستمر ادامه دارد تا وضعیت دقیقی از روستاها و مردم ساکن در این مناطق به دست بیاید.

ارزیابی ادامه دارد
امدادرسانی به زلزله‌زده‌ها بلافاصله بعد از وقوع اولین زمین‌لرزه در اندیکا آغاز شده بود و تا شب شنبه ادامه داشت. درست در ساعاتی که به نظر می‌رسید تمام مردم متاثر از این زمین‌لرزه و روستاهای آسیب‌دیده ارزیابی و امدادرسانی شده‌اند، زمین‌لرزه 5 ریشتری صبح شنبه از راه رسید و تخریب‌های بیشتری بر جای گذاشت. «علی خدادادی» مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان می‌گوید: «در پی وقوع زمین‌لرزه بامداد شنبه در مناطق روستایی و کوهستانی شهرستان اندیکا، ۱۰ تیم ارزیاب جمعیت هلال‌احمر از شهرستان‌های اندیکا، مسجدسلیمان، اندیمشک، باغملک، دزفول، لالی و اهواز به منظور شناسایی نقاط آسیب‌دیده و میزان خسارات وارده به مناطق اعزام شدند. طبق اطلاعات اولیه دریافت‌شده هفت روستا از این زلزله متاثر شده‌اند و از این تعداد روستاهای صالح ابراهیم، شاهزاده عبدالله، سرتگ، آبریز، آرام و روپی دچار خسارت شده‌اند.» ارزیابی و امدادرسانی در این مناطق همچنان ادامه دارد.

روستاهایی که از دسترس خارج شدند



زمین‌لرزه اخیر اندیکا خسارت‌های زیادی در پی داشت، اما خوشبختانه تلفات انسانی در پی نداشت. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع عشایرنشین‌بودن مناطق زلزله‌زده است که به دلیل شروع نشدن قشلاق در این منطقه، جمعیت زیادی در آن حضور ندارد. «ایمان نوروزی» رئیس جمعیت هلال‌‌احمر شهرستان اندیکا می‌گوید: «عمده خسارت‌های وارد شده در زمین‌لرزه‌های اخیر اندیکا در مناطق عشایری اتفاق افتاده است. خوشبختانه به دلیل اینکه هنوز چندان هوا سرد نشده، کوچ‌نشینان هنوز به این مناطق نیامده‌اند. به همین دلیل ما در این زمین‌لرزه علی‌رغم تخریب 100درصدی برخی از روستاها، تلفات جانی نداشتیم. مصدومان اولین زمین‌لرزه 19 نفر و مصدومان زلزله روز شنبه سه نفر گزارش شده است.»
امدادگران در حال حاضر مشغول ارزیابی دوباره این مناطق و کمک‌رسانی به افراد حادثه‌دیده هستند. توزیع اقلام اضطراری مثل چادر و پتو و مواد غذایی در روستاها انجام می‌شود. آنچه این امدادرسانی‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده، صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به برخی از روستاهاست. نوروزی می‌گوید: «برخی از روستاها در نقاط صعب‌العبور کوهستانی قرار دارند و از قبل هم جاده آسفالتی برای دسترسی به آنها وجود نداشت. با وقوع زمین‌لرزه و ریزش سنگ‌ها، تعدادی از این جاده‌ها مسدود شده‌اند. از طرفی برخی جاده‌های خاکی و مالرو از دسترس خارج شده‌اند و پیدا کردن مسیر رسیدن به این روستاها نیازمند پایش منطقه است. برای این کار از راهنماهای محلی استفاده می‌کنیم تا موقعیت دقیق روستاها را پیدا کنیم. در زمین‌لرزه 12 مهر دو سورتی پرواز و زلزله روز شنبه یک سورتی پرواز با بالگرد برای امدادرسانی به چند روستا که امکان دسترسی زمینی به آن وجود نداشت، انجام شده است.»

خانه‌هایی که فرو می‌ریزند
«لیر» یا همان خانه‌های سنتی‌ای که در اندیکا با چوب و سنگ و خاک ساخته می‌شود،‌ بیشترین تخریب ساختمان‌ها را در این منطقه به خود اختصاص داده است. به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر اندیکا این سازه‌ها که اغلب قدیمی و فرسوده هم هستند، استحکام کافی برای مقاومت در برابر زلزله را ندارند و به همین دلیل شاهد تخریب 100درصدی در برخی از روستاها هستیم. نوروزی می‌گوید: «روستاهایی که تخریب 100درصدی دارند، به طور میانگین 25 خانوار جمعیت دارند. در اطراف این روستاها هم مناطق عشایر به چشم می‌خورد. پراکندگی این خانه‌ها یکی از دلایلی است که امدادرسانی و ارزیابی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. از طرفی در برخی مناطق خانه‌هایی هستند که آسیب جدی ندیده و تنها دچار ترک‌خوردگی شده‌اند. اما به دلیل وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد، ساکنان آن حاضر به اسکان در منازل خود نیستند.»
به گفته رئیس جمعیت شهرستان اندیکا امدادرسانی و حضور تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده تا زمانی که به حضور این امدادگران نیاز باشد، ادامه خواهد داشت. در حال حاضر هم به دلیل وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد و پس‌لرزه‌هایی که در روزهای اخیر در اندیکا شاهد آن بودیم، تیم‌های امدادی در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.