آغاز رقابت احزاب بزرگ عراقی برای کسب اکثریت پارلمان

زهره صفاری/ انتخابات پارلمانی عراق با مشارکت 41 درصدی واجدان رأی دهی در حالی به پایان رسید که حزب وابسته به جریان صدر با 20 کرسی دیگر بزرگترین بلوک پارلمان جدید شد و احزاب وابسته به «محمد الحلبوسی» و  «نوری مالکی» با اختلافی قابل توجه در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
به گزارش «رویترز»، گرچه در حال حاضر هیچ یک از احزاب نتوانستند به اکثریت پارلمان رسیده و تعیین کننده نخست وزیر شوند اما موفقیت کاندیداهای مستقل و افزایش کرسی‌های آنها در پارلمان بسیار قابل توجه بود. در این شرایط در حالی که تمهیدات امنیتی در عراق تا پایان امروز به صورت تمام عیار برقرار شده است، نتایج از سوی برخی احزاب داخلی زیر سؤال رفته است.
به گزارش  «السومریه نیوز» عراق، براساس نتایج اعلام شده کمیساریای عالی مستقل عراق؛ صدر 73 کرسی، ائتلاف تقدم(وابسته به الحلبوسی) 38 کرسی، دولت قانون(وابسته به نوری مالکی) 37 کرسی، حزب دموکراتیک کردستان 32 کرسی، ائتلاف کردستان 17 کرسی، اتحادیه وطنی کردستان 15 کرسی، ائتلاف عزم 15 کرسی، ائتلاف الفتح 14 کرسی، حرکت امتداد 9 کرسی، الجیل الجدید 9 کرسی، اتحاد اسلامی 4 کرسی، حرکت بابلیون 4 کرسی، تصمیم 3 کرسی، جریان الحکمه 2 کرسی و ائتلاف النصر 2 کرسی را از آن خود کرده اند. در همین حال حزب دموکرات کردستان بیشترین آرا در کردستان و اتئلاف تقدم به ریاست الحلبوسی بیشترین آرا میان فراکسیون‌های سنی را دارد.
سیاست مبهم «صدر»


حضور جریان صدر به عنوان بزرگترین بلوک پارلمان جدید با توجه به مواضع «مقتدی صدر» در قبال مداخله خارجی‌ها خط سیر آینده عراق را تا حدودی مبهم خواهد کرد. این در حالی است که به نوشته «یورو نیوز» صدر در یک سخنرانی زنده تلویزیونی با اعلام پیروزی در انتخابات قول تشکیل یک دولت ملی‌گرا بدون دخالت خارجی را داده است: «ما از همه سفارتخانه‌هایی که در امور داخلی عراق دخالت نمی کنند، استقبال می‌کنیم. دولت آینده در دست ما است.»
به رغم این موضعگیری به باور کارشناسان ائتلاف صدر تنها یکی از چند گروهی است که باید برای ایجاد ائتلاف و تشکیل دولت وارد مذاکره شود. به باور تحلیلگران «نیویورک تایمز»، به رغم پیشتازی احزاب شیعه در عالی‌ترین نهاد قانونگذاری عراق، بزرگترین ائتلاف می‌تواند توسط اجماع ائتلاف کردستان، دموکراتیک کردستان و حزب سنی «تقدم» به ریاست «محمد الحلبوسی»، رئیس کنونی پارلمان تشکیل شود تا بتواند تصمیم گیری درباره تعیین نخست وزیر آینده را از صدر پیشتاز برباید. پس از این آنها حزب دولت «قانون» نیز می‌تواند نقشی کلیدی در ائتلاف سازی‌ها داشته باشد.
«علی انبری»، تحلیلگر عراقی درباره پیش بینی اش از آینده عراق به «الجزیره» گفت: «پیشتازی حزب صدر دور از انتظار نبود چراکه آنها از هر راهی برای رسیدن به این هدف بهره بردند. صدر یکی از مهم‌ترین بازیگران سیاسی عراق از سال 2005 است و تا پیش از این نیز هیچ نخست وزیری در عراق عملاً بدون جلب رضایت صدری‌ها قادر به پیروزی نبود. در عین حال اما با توجه به مواضع مقتدی صدر درباره خارجی‌ها یکی از احتمالات نزدیک می‌تواند اتحاد تدریجی گروه‌های شیعی و تشکیل دولت باشد.» در این شرایط به باور کارشناسان «نیویورک تایمز»، «مصطفی الکاظمی» نیز برای ابقا در جایگاه نخست وزیری، در گام نخست باید حمایت جریان صدر را به دست آورد. این در حالی است که به نوشته «العالم»، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون نیز با دعوت از همه فراکسیون‌ها در خانه‌اش به دنبال تشکیل ائتلاف قدرتمندی است. اما آنچه مسلم است با توجه به عدم کسب اکثریت مطلق آرا، تلاش گروه‌های سیاسی برای کسب اکثریت کرسی‌ها، شانس نامزدهای مستقل را بالا خواهد برد که این امر فرآیند ائتلاف سازی را زمانبر خواهد کرد، آن هم در شرایطی که پارلمان جدید مسئولیت انتخاب رئیس جمهوری بعدی را نیز دارد. براساس اعلام کمیساریای عالی انتخابات تاکنون شمار شکایات به 70 مورد رسیده است. این در حالی است که ائتلاف فتح به رهبری «هادی العامری» و چند ائتلاف دیگر نزدیک به شبه نظامیان عراق نسبت به نتایج اعتراض کرده‌اند. «العامری» گفت: «ما به هیچ قیمتی حاضر به پذیرش این نتایج نیستیم.» در میان این اعتراض‌ها به نوشته «ایسنا» به نقل از سومریه نیوز، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل از برگزاری انتخابات در عراق تمجید کرد. همچنین شبکه «روسیا الیوم» نیز با انتشار بیانیه وزارت خارجه روسیه نوشت: «روسیه برای تشکیل زودهنگام دولتی جدید، فراگیر و مقتدر با مشارکت نمایندگانی از گروه‌های سیاسی اصلی، گروه‌های قومی و فرقه ای این کشور ابراز امیدواری می‌کند.»