مرگ جمهوري‌خواه‌ ميانه‌رو

كالين پاول، وزير خارجه سابق آمريكا درگذشت مرگ جمهوري‌خواه‌ ميانه‌رو ‌کالین پاول، وزیر پیشین امور خارجه ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش، در ۸۴سالگی و به‌ دلیل عوارض ناشی از ابتلا به كووید 19 درگذشت. خانواده او با اعلام خبر درگذشتش گفته‌اند: «او به‌ طور‌ کامل واکسن زده بود. ما از کادر درمان مرکز پزشکی ملی والتر رید بابت مراقبت دلسوزانه‌شان سپاسگزاریم». کالین پاول که ژنرالی چهارستاره (سپهبد) بود، دهه‌ها در شکل‌دادن به سیاست خارجی دولت‌های جمهوری‌خواه آمریکا نقش کلیدی داشت. جورج بوش پسر در زمان نامزدکردن پاول برای وزارت خارجه در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان یک آمریکایی «بزرگ»، «قهرمان» و «نمونه» از او یاد کرده بود و «سلامت اخلاقی، احترام عمیقش به دموکراسی و احساس وظیفه و غرور سربازی» او را ستوده بود؛ اما این خوش‌نامی در سخنرانی معروف پاول در شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ لطمه‌ای جبران‌ناپذیر دید. شاید شناخته‌شده‌ترین تصویر جهان از کالین پاول، همین زمان است که او در پنجم فوریه سال ۲۰۰۳ در شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشان‌دادن یک فلش مموری گفت اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد عراق ذخایر تسلیحات کشتار جمعی دارد. سخنرانی پاول سنگ بنای حمله ایالات متحده آمریکا و معدود هم‌پیمانانش به عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین در ماه مارس همان سال بود. سا‌ل‌ها بعد رسانه‌ها با انتشار گزارش‌هایی از دروغ‌بودن ادعای جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریكا و تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، خبر دادند.
کالین پاول بعدها پذیرفت که آن سخنرانی معروف «لکه‌ سیاهی بر خوش‌نامی» او بوده است و گفت: «این یک لکه سیاه است، چراکه من کسی بودم که آن سخنرانی را به نام ایالات متحده در برابر جهانیان انجام دادم و این ماجرا همواره در کارنامه حرفه‌ای من باقی خواهد ماند». تاکتیک حمله برق‌آسا و بمباران و موشک‌باران سنگین موسوم به «شوک و ارعاب» که آمریکا در سال ۲۰۰۳ پیشاپیش حمله زمینی به عراق به کار بست، به پاول نسبت داده شده است.
کالین پاول، متولد پنجم آوریل ۱۹۳۷ در محله هارلم نیویورک و در خانواده‌ای جامائیكایی‌تبار، نخستین آمریکایی آفریقایی‌تبار بود که به مقام رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا رسید. او در ژوئن ۱۹۵۸ از کالج شهری نیویورک با مدرکی در زمین‌شناسی فارغ‌التحصیل شد و هم‌زمان به ستاد دانشجویی نیروهای رزرو ارتش آمریکا پیوست. او بعدها در رشته مدیریت کسب‌وکار در دانشگاه جورج واشنگتن نیز به تحصیل پرداخت. پس از آن برای ۳۵ سال در ارتش آمریکا خدمت کرد و درجه ژنرال چهار ستاره را کسب کرد. او خدمت خود در ارتش آمریکا را در پایگاهی نظامی در آلمان آغاز کرد و سپس به ویتنام اعزام شد. پاول در دوران کوتاه‌مدت ریاست‌جمهوری جان اف کندی، مشاور نظامی او در جنگ ویتنام بود. از اول اکتبر ۱۹۸۹ تا ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۳ به‌عنوان دوازدهمین رئیس ستاد مشترک ارتش (ایالات متحده آمریکا)، بالاترین مقام نظامی در آمریكا بود و در این زمان مدیریت 28 بحران از جمله عملیات توفان صحرا در جنگ خلیج فارس را بر عهده داشت. او همچنین شصت‌و‌پنجمین وزیر خارجه آمریکا در دولت اول بوش پسر بود که از ۲۰ ژانویه ۲۰۰۱ تا ۲۳ ژانویه ۲۰۰۵ تحت فرمان او همکاری می‌کرد.
پس از پاول، جانشین او، خانم کاندالیزا رایس نیز از آمریکاییان آفریقایی‌تبار بود که به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا منصوب شد. کالین پاول را می‌توان در طیف جمهوری‌خواهان سنتی آمریکا تعریف کرد. وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا یکی از مخالفان استراتژی‌های بوش در بغداد محسوب می‌شد. از پاول به‌عنوان یک جمهوری‌خواه میانه‌رو و عمل‌گرا یاد می‌شود. پاول در سال‌های آخر عمر خود در اعتراض به رویكرد جمهوری‌خواهان از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریكا اعلام كرد كه دیگر خود را جمهوری‌خواه نمی‌داند. برخی اظهارات پاول در سال‌های اخیر بسیار جنجالی شده بود. «هیلاری کلینتون در برخورد با جنجال استفاده از ایمیل شخصی‌اش برای مکاتبات دولتی و رسمی نشان داد كه فردی گستاخ است و دونالد ترامپ نیازی به تخریب دموکرات‌ها ندارد و مایه خفت ملی است». اینها عبارات و کلماتی است که کالین پاول، وزیر خارجه فقید آمریکا، با آنها نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 را توصیف می‌كرد. کالین پاول همچنین اظهارات ترامپ درباره مذهب و محل تولد باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را «نژادپرستانه» خوانده بود. پاول در انتخابات 2020 هم با حمایت از جو بایدن دموكرات گفت: «دروغ‌گویی‌های دونالد ترامپ غیر قابل تحمل است. در سال ۲۰۱۶ نمی‌توانستم به او رأی دهم و امسال هم مطمئنا نمی‌توانم از رئیس‌جمهور ترامپ حمایت کنم. ما یک قانون اساسی داریم که باید به آن احترام بگذاریم. رئیس‌جمهور آمریكا از هر حزبی كه باشد نباید از قانون اساسی فاصله بگیرد».