اجراي حكم قصاص آرمان براي سومين بار متوقف شد

بهاره شبانكارئيان
اجراي حكم قصاص «آرمان عبدالعالي» كه قرار بود بامداد ديروز باشد، براي سومين بار طي دو سال گذشته و براي دومين بار ظرف هفته جاري متوقف شد. آرمان عبدالعالي؛ سال 1392 با اتهام به قتل رساندن غزاله شكور دستگير و راهي زندان و با حكم دستگاه قضايي به قصاص محكوم شد اما تا امروز، اجراي اين حكم، سه بار متوقف شده است.  «غزاله شكور»؛ دختر ۱۹ساله‌اي بود كه سال 1392 در تركيه و در يك سفر خانوادگي با آرمان آشنا شد و در يك مشاجره با آرمان، بنا به اعترافات متهم، توسط ضربات ميله بارفيكس به قتل رسيد و جسدش داخل يك چمدان و در سطل زباله خيابان رها شد در حالي كه تا امروز، هيچ سرنخي از جسد مقتول پيدا نشده است . همين ابهام، اين روزها بار ديگر پرونده «آرمان و غزاله» را در ميان ساير پرونده‌هاي قضايي؛ تبديل به تيتر اول رسانه‌ها كرده است. آرمان پيش از اين در اعترافاتش درباره روز حادثه گفته بود: «من و غزاله مي‌خواستيم ازدواج كنيم. روز حادثه وقتي پدر و مادرم نبودند، او را به خانه دعوت كردم. او گفت مي‌خواهد براي زندگي به خارج از كشور برود و بهتر است رابطه‌مان را تمام كنيم. براي يك لحظه عصباني شدم. او را هل دادم و سرش به كنار تخت برخورد كرد. سپس چند ضربه با ميله بارفيكس به سرش زدم. ترسيده بودم. جنازه را داخل كيسه زباله و سپس يك چمدان گذاشتم و در سطل زباله محل انداختم.»  آرمان پس از اعتراف به قتل غزاله؛ در دادگاه كيفري، به قصاص محكوم شد. او با وجود اعتراف به قتل، پس از مدتي، اقرارهاي خود را پس گرفت و گفت: «غزاله بر اثر يك حادثه، جانش را از دست داده.»  با وجود اعترافات آرمان؛ تاكنون تلاش‌ها براي كشف جسد غزاله بي‌نتيجه مانده است. در حالي كه آرمان روز دوشنبه ۲۶مهرماه سال جاري، براي اجراي حكم قصاص، به قرنطينه منتقل شده بود، ساعت 23 سه‌شنبه و ساعاتي پيش از اجراي حكم، دوباره به زندان برگردانده شد و اجراي حكم او براي چندمين بار متوقف شد.  سيد ولي‌الله حسيني؛ يكي از وكلاي آرمان عبدالعالي در توضيح علت توقف دوباره اجراي حكم در گفت‌وگو با سايت خبري «وكلاپرس» گفت: «گويا افرادي به پدر آرمان مراجعه كردند و گفتند دختري با مشخصات غزاله در سيستان و بلوچستان ديده‌اند كه قصد رفتن به پاكستان داشته است. شهود شهادت دادند و مجددا به ديوان ارجاع شد. براي همين سه‌شنبه درخواست توقف اجراي حكم را داديم. قتل عمد مستلزم وجود سوء‌نيت است. در حالي كه آرمان هيچ مشكلي با غزاله نداشته است. غزاله تماس گرفته بود كه نزد آرمان برود. آرمان هيچ‌گونه جنوني هم نداشت. قتل بر اثر حادثه، قتل عمد نيست. اگر قتلي بوده، قتل غيرعمد است. در قصاص بايد احتياط كرد. به فرموده امام علي(ع)؛ اگر هزار گناهكار آزاد شوند بهتر از اين است كه بي‌گناه بميرد. اگر اين راي اجرا شود نقطه سياه و تاريكي در سابقه دستگاه قضا خواهد بود.»
گفت‌وگوي  «اعتماد»  با   پدر آرمان  عبدالعالي 
هر  اقدامي  به  ضرر  پسرم  تمام    مي‌شود


يكي از خانواده‌هايي كه شرايط مشابه با خانواده غزاله شكور را داشتند، مي‌خواهند با خانواده غزاله شكور ملاقاتي داشته باشند. نظر شما در اين خصوص چيست؟
به هيچ عنوان؛ به هيچ عنوان اين كار را نكنيد. هر اقدامي به ضرر پسرم تمام مي‌شود. 
در لحظات آخر، شايد اين خانواده؛ به دليل شرايط مشابه بتواند خانواده غزاله را راضي كند و نظرشان را تغيير دهد. با اين  وجود  باز هم  مخالفت  مي‌كنيد؟ 
گويا قصد داريد پسر من اعدام  شود!