راهکارهای فعلی و مشکلات اقتصادی

رامین نخستین انصاری‪-‬ بعد از گذشت هفتاد و هشت روز از آغاز به کار، ریاست جمهوری؛ همچنان ارزش پول کشور، به شدت در حال تنزل و ذخایر ارزی در حال کاهش است. در بخش انرژی سرمایه‌گذاری نشده است، در فقدان سرمایه‌گذاری و تحریم‌های ایالات متحده امریکا درآمد کافی برای اقتصاد ملی ایجاد نشده است.
اقتصاد کلان در سه دهه گذشته در ایران بسیار نادرست بوده است. در این مدت،
پس از دستور دولت به وزرای کابینه و تجار برای کاهش قیمت، هنوز تورم سرسام‌آور
است.


بنظر می‌رسد دولت به جای حرف شنوی از متخصصان اقتصادی برای رفع مشکلات معیشت مردم، نقش سیاست‌های دولتی در حوزه اقتصاد و روابط بین‌الملل در ایجاد تورم گسترده‌تر شده است و در این میان مقامات دولتی، همچنان سیاست‌های روحانی را مسئول مشکلات کشور می‌دانند. شما نمی‌توانید تمام مشکلات کشور را بر گردن روحانی بیندازید.
تورم و وضعیت نابسامان حاکم بر معیشت مردم را با شعار و احکام دستوری نمی‌توان
مرتفع کرد.
نرخ تورم در این مدت به بالاترین حد خود رسیده است، و این امر مهم باعث شده است، اقتصاددانان امیدی به آینده اقتصاد کشور نداشته باشند، و با روند کنونی سیاستگزاری‌های حاکم بر اقتصاد و سیاست خارجی بطور حتم تا سال آینده با تورم سه رقمی روبرو میشویم.
در شرایط فعلی، و با نادیده گرفتن ابزارهایی که در کشور وجود دارد برای جلوگیری از بحران گسترده اقتصادی عملا کاری نمی‌شود کرد. ذخایر ارزی بین‌المللی در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و علاوه بر این، چین به عنوان سرمایه‌گذار اصلی کشور به دلیل تحریم‌های امریکا علیه کشورمان از دستش کاری ساخته نیست و نمی‌تواند برای اقتصاد کشور
معجزه نماید.
فقط به دلیل فروش نفت به چین وابستگی فزاینده کشور به اعتبارات چین، می‌تواند شرایط را بسیار نامطلوب‌تر نماید. برای رهایی از وضعیت نامناسب کسب و کار مردم و خروج از سیاه چاله اقتصادی، اگر سیاست‌های کنونی کشور ادامه یابد، خروج از این سیاه چاله دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. سیاست‌های حاکم بر کشور نمی‌تواند مشکلات کشور را رفع نماید.
برنامه‌ریزی مرکزی کشور در راستای رفع مشکلات کشور نیست. خسارات وارده بر اقتصاد و منافع ملی کشور در حال گسترش است. اقتصاد به طرز چشمگیری کاهش یافته است. شرایط اجتماعی نیز خوب نیست و در روابط بین‌المللی نیز نگاه تعامل با جهان
کم رنگ است و تحریم‌ها همچنان ادامه دارد و گفتگو‌های مربوط به برجام متوقف شده است. ارتباط سیاسی و اقتصادی با همسایگان جنوبی کشور ناامید‌کننده است و همسایگان شمالی ما نیز در حال کم رنگ کردن موقعیت ژئوپلتیک ایران هستند.