دشمنی شركاي قديمي

دشمنی شركاي قديمي ماهیگیری در دریای مانش به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بریتانیا و فرانسه، دو قدرت اروپایی تبدیل شده و در آستانه نشست سران گروه 20 (G20) در رم ایتالیا، تنش‌ها میان لندن و پاریس به نقطه اوج خود رسیده است.
لندن و پاریس از زمان مذاکرات برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، رابطه‌ای متشنج دارند و در ماه‌های اخیر این رابطه سردتر شده است. با وجود این، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند و گفته می‌شود توافق اولیه‌ای برای حل اختلاف‌ها در زمینه ماهیگیری میان دو طرف حاصل شده است. این ملاقات از سوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام شده بود، اما کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه تا روز جمعه نسبت به اعلام دیدار میان امانوئل مکرون و بوریس جانسون واکنشی نشان نداده بود. سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا با اعلام دیدار میان دو طرف در حاشیه اجلاس رهبران گروه ۲۰ و گفت‌وگو «درباره یک سلسله موضوعات»، تأکید کرد فرانسه همچنان متحد نزدیک و پایدار بریتانیا به شمار می‌آید.
در آستانه این دیدار، دولت بریتانیا تهدید کرد در پاسخ به از حرکت بازداشتن یک کشتی ماهیگیری بریتانیایی و توقف آن در بندر «هاور»، کنترل بر شناورهای فرانسوی را بیشتر کند. این کشتی هفته گذشته در این بندر متوقف شد و ناخدای کشتی به گفته دادسرای «هاور»، به دلیل نداشتن اجازه صید در آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی فرانسه برای آگوست سال ۲۰۲۲ به دادگاه 
احضار شده است.


پاریس علاوه بر این اعلام کرده است از روز دوم نوامبر محدودیت‌های دیگری را در زمینه ماهیگیری و محصولات دریایی بریتانیا به اجرا خواهد گذاشت که از‌ جمله آنها ممنوعیت واردات محصولات دریایی این کشور به فرانسه و ممنوع‌کردن پهلو‌گرفتن کشتی‌های ماهیگیری بریتانیایی در بنادر فرانسه است. اگر مناسبات میان دو کشور تا قبل از ماه نوامبر بهبود نیابد، به‌اجرا‌درآمدن چنین تصمیمی، بهای سنگینی برای بریتانیا خواهد داشت؛ زیرا نزدیک به 30 درصد کل محصولات دریایی این کشور به فرانسه 
صادر می‌شود.
پاریس اعلام کرده است این تصمیم‌ها در پاسخ به خودداری لندن از صدور تعداد توافق‌شده مجوز صید برای ماهیگیران فرانسوی در آب‌های بریتانیا اتخاذ شده است. به گفته «انیک ژیراردن»، وزیر امور دریایی فرانسه، بریتانیا بر پایه توافق‌های انجام‌شده در چارچوب خروج این کشور از اتحادیه اروپا، باید ۱۸۴ مجوز ماهیگیری دیگر برای صیادان فرانسوی صادر کند. «ژولین دونورماندی»، وزیر کشاورزی فرانسه نیز تأکید کرد: «توپ اینک در زمین بریتانیاست و اگر این کشور به تعهدات خود عمل کند، اجرای تمهیدات تلافی‌جویانه فرانسه متوقف خواهد شد».
دولت بریتانیا که انتقادهای فرانسه را بدون پایه و اساس می‌‌داند، تهدید کرده است در صورت اجرای محدودیت‌های اعلام‌شده، تمهیدات تلافی‌جویانه‌ای تدارک ببیند. «جورج یوستیس»، وزیر محیط زیست، تغذیه و امور روستایی بریتانیا نیز یادآوری کرد که این کشور می‌تواند «کنترل بر کشتی‌های ماهیگیری فرانسه را شدیدتر کرده و همان‌گونه که مقامات فرانسوی با کشتی‌های ما رفتار کرده‌اند، شناورهای آنها را متوقف کند، اما این هدفی نیست که امروز ما به سوی آن 
حرکت کنیم».
حمایت  اتحادیه   اروپا   از   پاریس
در این میان، اتحادیه اروپا نیز به حمایت از فرانسه برخاست. «تیری بروتن»، کمیسر اروپا در امور بازار داخلی که ملیتی فرانسوی دارد، تأکید کرد: «در‌حال‌حاضر خطا از دو طرف نیست، بلکه از ابتدای این ماجرا بریتانیا با حسن نیت عمل نکرده و خشم فرانسه به‌خوبی قابل درک است». او ابراز امیدواری کرده که لندن «رفتاری عاقلانه پیش بگیرد». براساس توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ماهیگیران اروپایی با رعایت شرایطی می‌توانند همچنان در بخشی از آب‌های بریتانیا به صید ماهی بپردازند. در‌این‌باره، وزیر امور اروپایی ایرلند نیز با انتشار توییتی نوشت «توافق مناسبات پس از خروج در این زمینه روشن است؛ کشتی‌ها می‌توانند در مناطق سنتی خود همچنان به ماهیگیری ادامه دهند».
«کامن بون»، وزیر امور اروپایی فرانسه نیز در آستانه دیدار رهبران دو کشور در ایتالیا، ناخرسندی خود را در‌این‌باره با اظهارات تندی ابراز کرد و خشم مقامات بریتانیایی را برانگیخت. او گفت: «ما در‌این‌باره از خود صبر بسیار نشان داده‌ایم، اما اینک دیگر باید با زبان زور سخن گفت؛ زیرا متأسفانه دولت کنونی بریتانیا تنها این زبان را درک می‌کند. این یک جنگ نیست، بلکه نبردی برای حمایت از ماهیگیران است». نخست‌وزیر بریتانیا نیز با «ابراز نگرانی از رفتار فرانسه» گفت: «فکر می‌کنم چیزهایی که فرانسه و بریتانیا را متحد می‌کند، بیشتر از عوامل جدایی ماست. قطعا با متحدان و شرکایمان همکاری نزدیکی برای رفتن به قلب این مسائل آزاردهنده خواهیم داشت. باید بگویم ما اندکی نگرانیم که فرانسه در آستانه متوقف‌کردن معاهده تجارت و همکاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا باشد یا اینکه حتی پیشاپیش توقف این معاهده را مطرح کرده باشد». در چنین شرایطی رهبران فرانسه و انگلیس در دیدار خود در حاشیه اجلاس سران گروه 20، توافق کردند به‌‌زودی تدابیری برای کاهش تنش‌ها بر سر مجوزهای ماهیگیری میان دو کشور در نظر بگیرند. بحران ماهیگیری میان فرانسه و بریتانیا، در کنار اختلاف‌های دیگر بروز کرده و همین موضوع بر خواست واقعی طرفین برای کاهش تنش اثر گذاشته است. اعلام ناگهانی توافق میان استرالیا، آمریکا و بریتانیا در ایجاد یک اتحاد راهبردی میان آنها که به لغو خرید زیردریایی‌های سفارش‌داده‌شده از سوی استرالیا به پاریس انجامید، پیش از این مقامات فرانسوی را بسیار خشمگین کرده بود.
توافق مالیاتی رهبران جهان در  رم
اولین روز نشست سران گروه 20 در ایتالیا که اولین اجلاس حضوری مهم‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود، متمرکز بر بحران آب‌و‌هوایی و افزایش مالیات‌ها بود. بر اساس اعلام ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، کشورهای شرکت‌کننده بر سر یک حداقل جهانی مالیات توافق کردند. رهبران با متنی به توافق رسیدند که می‌کوشد به شرکت‌‌ها اجازه ندهد برای پرداخت مالیات کمتر، سودها و شغل‌های خود را از کشوری به کشور دیگر ببرند. طبق این توافق جهانی، میزانی از حداقل مالیات بر شرکت‌ها تعیین خواهد شد تا مناطقی مثل برمودا نتوانند با کاهش شدید مالیات، این شرکت‌ها را جذب کنند. از طرف دیگر برگزاری این نشست در آستانه اجلاس تغییرات آب‌و‌هوایی سازمان ملل متحد در گلاسگو که از روز گذشته آغاز شد، این امید را پدید آورده است که کشورهای گروه 20 بر سر تعیین ضرب‌الاجلی برای به‌صفر‌رساندن میزان خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای توافق خواهند کرد؛ بااین‌حال، همه‌چیز به روز پایانی نشست گروه 20 بستگی دارد. انتظار می‌رود کاهش میزان انتشار گاز متان نیز از دیگر موضوعات محیط‌زیستی مورد بحث در این نشست باشد. سازمان ملل متحد و فعالان عرصه مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی امیدوارند کشورهای عضو گروه 20 به وعده قدیمی خود مبنی بر کمک سالانه صد میلیارد دلار به کشورهای فقیر برای مقابله با تبعات تغییرات آب‌و‌هوایی  عمل کنند.