سردار جلالی: به دنبال ساخت پلتفرم‌های بومی سایبری شهری هستیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در اختیار داشتن پلتفرم‌های بومی سایبری شهری یک ضرورت است که تلاش‌های خوبی در این زمینه در کشور انجام شده و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.
به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در چهارهمین همایش ملی پدافند شهری اظهار کرد: در پدافند شهری، با چهار کلید واژه؛ ارزیابی و طبقه بندی دارایی ها، مهندسی تهدید شناسی نسبت به زیرساختها، ارزیابی و کاهش آسیب پذیری ها در شهر و عنصر مدیریت مخاطرات و مصون‌سازی و تاب آوری کردن شهرها مواجهیم.
وی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل کشور آمادگی دارد با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان شهرداری و دهیاری های وزارت کشور، آموزش‌های لازم در مورد الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل را برای شهرداران و شوراهای شهر و روستایی که به تازگی تصدی امور مدیریت شهری را به دست گرفته اند ارائه کند.
جلالی گفت: هرچه قدر شهرها به سمت شبکه‌ای شدن و سیستمی شدن می‌روند و رویکرد سیستم در سیستم در شهرها متجلی می‌شود؛ مدیریت تعارض زیرساخت‌ها با یکدیگر و هماهنگ کردن و هم افزا کردن آنها پیچیده می‌‎شود که رویکرد مدرن مدیریت شهری و شهرسازی باید به این موضوع بپردازد.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: با افزایش رویکرد هوشمندی و هوشمندسازی در زیرساختها، مانند خانه هوشمند، کنترل هوشمند ترافیک، خودرو هوشمند و شهر هوشمند ما به سمت افزایش بهره‌برداری ها در حوزه هوشمندی می‌رویم ولی در کنار استفاده از مزایا و قابلیت هوشمندی، آسیب‌پذیری‌ها و مخاطرات ناشی از هوشمندی شهرها نیز افزایش می‌یابد. به طوری که می‌توان گفت که در آینده یکی از تهدیدات عمده ما تهدیدات سایبری شهری است که باید به آن بپردازیم؛ چراکه می‌خواهیم زیرساختهای شهری را روی پلتفرم‌های شهر هوشمند استفاده کنیم.
وی قرن بیست و یک را قرن دفاع سایبری شهری دانست و افزود: هوشمندسازی، پدیده‌ای بسیار ارزشمند است که کارکردهای ما را توسعه می‌دهد در عین حال باید همزمان هوشمندی را هوشمندانه پیاده سازی کرد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در اختیار داشتن پلتفرم های بومی سایبری شهری یک ضرورت است که تلاش‌های خوبی در این زمینه در کشور انجام شده است که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.
جلالی تاکید کرد: برنامه آینده توسعه شهرها و برنامه توسعه کشور در حوزه زیرساخت‌ها، باید از یک مدل نهادینه شده مهندسی پدافند غیرعامل در ذات طرح برخوردار باشد.
وی یادآور شد: بسیاری از موضوع پدافند غیرعامل به عنوان پیوستی برای توسعه شهرها یاد می‌کنند، ولی امروزه به دلیل، پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن زیرساختها، انتخاب مدل پدافندی باید منطبق با انتخاب مدل تکنولوژی باشد. یعنی توجه به طراحی منطبق بر اصول پدافند غیرعامل جزء ذات طراحی تلقی شود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: ما موضوع ایمنی، امنیت و پایداری را در شهرها هدف گذاری کردیم. بنابراین بسیار مهم است که به عنوان طراحی مبتنی بر پدافند غیرعامل در ذات شهر باید مورد توجه قرار گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
آیت الله جوادی آملی: حریم مراجع و بزرگان باید محفوظ و صیانت شده باشد جلال خوش‌چهره تهران در برابر یک‌صدایی خواست بازگشت به وین ایران به مذاکرات احیای برجام بازمی‌گردد؟ حلقه تنگ محاصره علیه تهران ۱۸ استان از جمله کلانشهرهای تهران، اصفهان و مشهد در معرض فرونشست قرار دارند زمین‌لرزه خاموش پشت دروازه کلان‌شهرها 15 فیلم در پاییز در سینماها اکران می‌شوند فروغ دوباره پرده نقره‌ای «ابتکار» تاثیر سیاست‌های حمایتی بر معیشت خانوارها را بررسی کرد آذر، ماهِ خبر خوب یا بد؟ حق مشاوره ۳۲ میلیون تومانی در وزارت نفت حقوق‌های نجومی و سکوت معنادار منتقدان سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری تا مطمئن نشویم تحریم‌ها برداشته می‌شود، اقدامی نخواهیم کرد جو بایدن: هنوز گرفتار قضاوت‌های بد ترامپ درباره خروج از برجام هستیم اولیانوف: قرار بود تاریخ دقیق از سرگیری مذاکرات وین ظرف یک هفته اعلام شود آصفری با درخواست از رئیس جمهوری و وزیر اقتصاد: کِی می‌خواهید مشکل بورس را حل کنید؟ رئیس کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد قول وزیر صمت برای سامان‌دهی بازار خودروی داخلی گردهمایی رهبران جهان از چه شکاف‌های جدیدی پرده برداشت؟ نشست کم فروغ قدرت‌های جهانی در رم در سایه تنش‌های جدید سردار جلالی: به دنبال ساخت پلتفرم‌های بومی سایبری شهری هستیم