چرا انتخابات پارلمانی، عراق را ناامن کرده است؟ بیرون زدن خشونت از دل نماد دموکراسی

انتخابات پارلمانی اخیر در عراق باعث بروز موج گسترده‌ای از اعتراضات و خشونت در این کشور شده است.
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) برگزار شد. در این انتخابات که به صورت پیش از موعد (زودهنگام) برگزار شد، ۳،۲۴۹ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب، به همراه برخی نامزد‌های مستقل برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمان رقابت کردند. انتخابات پنجم پارلمان عراق در حالت طبیعی می‌بایست در سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شد، اما بنا به شرایط بحرانی کشور با برنامه‌ریزی هیئت دولت برگزاری انتخابات در اکتبر سال جاری برگزار شد.
انتخابات اخیر پنجمین انتخابات عراق، پس از تدوین قانون اساسی در ۲۰۰۵ بود. پیش از این چهار انتخابات در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ برگزار شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق نرخ مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را ۴۱ درصد اعلام کرد. در این انتخابات جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» در صدر انتخابات عراق قرار گرفت. با اعلام نتایج انتخابات بسیاری از شخصیت‌های مطرح شیعی در عراق به نتایج اعتراض کردند و شائبه تقلب و دستکاری نتایج را مطرح کردند. «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق، در ارتباط با نتایج انتخابات این کشور اعلام کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزد‌های خود و رای‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد.» رئیس ائتلاف الفتح نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی را «جعلی» خواند. حزب اسلامی عراق تاکید کرد: «نتایج اعلام شده را کاملا رد می‌کنیم و تاکید داریم که [این نتایج] ساختگی و از پیش تعیین شده است.» این حزب که وابسته به اهل سنت است، با انتشار بیانیه‌ای گفته است: «نتایجی که کمیساریای انتخابات اعلام کرد، صحیح نیست.»
آیا در انتخابات تقلب صورت گرفته است؟


یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در انتخابات پارلمانی اخیر عراق افتاد مسئله تقلب است. گروه‌های مقاومت معتقدند تنها با تقلب جریان صدر پیروز انتخابات شده است. محمد البلداوی عضو ائتلاف الفتح در گفتگویی تلویزیونی چهار کشور خارجی از جمله انگلیس را به دست بردن و تغییر نتایج آن متهم کرد. به گفته البلداوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و امارات متحده عربی در مخدوش کردن نتایج انتخابات نقش آفرینی کرده‌اند. وی در رابطه با نحوه این نقش آفرینی تاکید کرد، بارزترین این اقدامات شامل ورود پول‌های سیاسی و استفاده از منابع، عناوین و پست‌های دولتی توسط برخی از نامزد‌ها بدون هیچگونه نظارت دولتی یا اقدامی توسط کمیساریاست.
اعتراضات خیابانی
با توجه به عدم توجه به اعتراض‌های صورت گرفته به نتایج انتخابات از سوی کمیساریای عالی انتخابات در نهایت شمار زیادی از معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق در مقابل تعدادی از وزارتخانه‌های این کشور دست به برگزاری تظاهرات زدند. معترضان پس از برگزاری تظاهرات به سمت ورودی منطقه سبز بغداد حرکت کردند تا در آنجا تجمع کنند.
از آنجایی که نیرو‌های امنیتی عراق تمامی ورودی‌های منطقه سبز را مسدود کرده بودند، معترضان در مقابل ورودی‌ها چادر زدند و تحصن کردند. تحصن مسالمت آمیز معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی ادامه پیدا کرد تا اینکه نیرو‌های امنیتی به سمت آنها یورش بردند.
حمله به منزل الکاظمی
اصرار گروه‌های مقاومت عراق بر شمارش دستی آرا به مذاق بسیاری از جریان‌های عراقی خوش نیامده و حامیان خارجی این جریان‌ها از این مسئله هراس دارند که با شمارش دستی نتایج تغییر کند. به همین دلیل این کشور‌ها به صورت مرتب در حال فتنه کردن در عراق هستند.
در این راستا روز یکشنبه خبری مبنی بر حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق منتشر شد. پس از این حمله، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق یک فایل ویدئویی از خود منتشر کرد. وی در این فایل ویدئویی اعلام کرد که سالم است و در جریان حمله انجام شده آسیبی ندیده است. این حادثه واکنش‌های متعددی را در عراق به دنبال داشت. «ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به طرح سو قصد به جان نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد. العسکری طرح ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را یک حرکت نمایشی خواند و نوشت: بازی کردن نقش قربانی از شیوه‌های نخ نمایی است که به تاریخ پیوسته است.
نتیجه گیری
به نظر می‌رسد انتخابات عراق و نتایج آن به ابزاری برای تحت فشار قرار دادن گروه‌های مقاومت عراق تبدیل شده است. خواسته اصلی گروه‌های مقاومت شمارش دستی آرا است و این گروه‌ها تاکید دارند که با این اقدام نتایج تغییر خواهد کرد. اما کشور‌های خارجی با حمایت‌های سازمان ملل مانع از شمارش دستی آرا شده اند. هدف قرار دادن معترضان به نتایج انتخابات و انتساب آن به گروه‌های مقاومت اولین قدم جدی برای تحت فشار قراردادن این گروه‌ها بود. درنهایت نیز پروژه حمله به منزل الکاظمی طراحی و اجرا شد و زمینه را برای برخورد با حشد الشعبی در عراق فراهم کرده اند. پروژه حذف حشد الشعبی از دنیای سیاست در عراق در چند سال اخیر بسیار پرقدرت پیگیری شده و عربستان، آمریکا و امارات از حامیان اصلی این پروژه هستند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا انتخابات پارلمانی، عراق را ناامن کرده است؟ بیرون زدن خشونت از دل نماد دموکراسی جلال خوش‌چهره حمله پهپادی و پیامدهای اجتناب‌ناپذیر در عراق مدیرعامل خانه کتاب در نشست خبری خبر داد «طرح پاییزه» با تغییرات در راه است وزیر بهداشت اعلام کرد نگرانی از موج ششم کرونا در کشورهای همجوار سردار هادیانفر مطرح کرد کاهش ۱۲ هزار نفری جانباختگان در تصادفات گره حل اختلافات در کجاست؟ تنش زداییِ محتاطانه ایران و عربستان «ابتکار» به بررسی وضعیت نرخ دلار در شرایط توافق و عدم توافق در مذاکرات پرداخت نگاه بازار ارز به خبرهای برجامی گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای انگلیسی بررسی شروط لازم برای موفقیت مذاکرات وین برگزاری جلسه رای اعتماد در هفته آینده «مسعود فیاضی» به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد غلامحسین اسماعیلی: دولت به هیچ عنوان فساد و تبعیض را بر نمی تابد معاون پارلمانی رئیس جمهوری: فامیل گرایی‌ها را اطلاع دهید تا پیگیری شود «ذوالفقار ۱۴۰۰»؛ ویژگی‌ها و تفاوت‌هایش