اجرای زنده موسیقی صحنه‌ای از سر گرفته می‌شود پرواز نت‌ها پس از دو سال

گروه فرهنگ و هنر – بالاخره بعد از دو سال قرار است کنسرت‌ها طلسم برگزاری کنسرت‌ها بشکند و نت‌ها در فضا جاری شوند. دو سال وقفه ابهامات بسیاری را برای آغاز دوباره کنسرت‌ها به همراه داشته اما حالا باید دید با شروع دوباره کنسرت‌ها چه چالش‌هایی پیش خواهد آمد.
اسفند ماه سال 98 بود که ویروس کرونا با شیوع جهانی‌اش طلسمی بر فعالیت‌های هنری انداخت. گرچه به جز موسیقی بقیه رشته‌های هنری توانستند به مرور و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارشان را از سر بگیرند اما انگار همه چیز دست به دست هم داده بود تا ما نوای خوش موسیقی را از نزدیک و در اجرای زنده نبینیم.
البته از اسفند 98 تا امروز تنها چند کنسرت انگشت‌شمار آن هم در کیش برگزار شدند. البته چندی پیش خبرهای خوبی در این زمینه منتشر شد. محمد‌الله یاری، مدیر سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در آخرین گفت‌وگویش درباره تازه‌ترین اقدامات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری کنسرت‌ها در روزهای کرونایی و وضعیت نارنجی شهرها گفت: در یک سال اخیر، مکاتبات متعددی از سوی وزارتخانه ارشاد با مسئولان وقت ستاد ملی کرونا صورت پذیرفت و نیز مدیرکل دفتر موسیقی در جلسات مربوطه در ستاد کرونا حضور یافت. در دو جلسه نیز نمایندگان مجمع صنفی ناشران موسیقی به عنوان برگزارکنندگان اجراهای صحنه‌ای حضور پیدا کردند. هدف آن مکاتبات و نیز حضور در جلسات، بسته به مقاطع زمانی مختلف و پیک‌های مختلف بیماری کرونا، اعلام آمادگی برگزارکنندگان اجراهای صحنه‌ای برای تطابق خود با پروتکل‌های مصوب بهداشتی و از سرگیری ضابطه مند اجراها بود. حتی در حوزه موسیقی پیش از سایر حوزه‌ها و در خردادماه سال ۹۹ برای سالن‌ها پروتکل‌های بهداشتی اختصاصی تنظیم و تدوین و برای تصویب به ستاد ملی کرونا ارسال کردیم. اما با توجه به تداوم پیک‌های مختلف کرونا و استدلال ستاد کرونا مبنی بر اینکه جمعیت حاضر در سالن‌های اجرای صحنه‌ای هزار نفر و بیشتر است و با جمعیت سالن‌های سیما و تئاتر قابل مقایسه نیست، با آن پیشنهادها موافقت نکرد. از طرفی شرکت و موسسات موسیقی هم سلامت مردم را بر نفع اقتصادی ترجیح دادند.
وی افزود: در زمستان ۹۹ و سه ماهه اول سال جاری مجدد مکاتباتی داشتیم و استدلال ما این بود که برگزاری اجراهای صحنه‌ای در گونه موسیقی ردیف دستگاهی، کلاسیک و یا نواحی، همیشه در سالن‌های کوچک و مشابه سالن‌های تئاتر و سینما بوده و این اجراها می‌تواند همانند نمایش و سینما با رعایت پروتکل‌ها و در سقف مجاز سالن‌ها، از سر گرفته شود. در حال حاضر با توجه به توسعه فرایند واکسیناسیون و اعلام ستاد ملی کرونا مبنی‌بر اجرای محدودیت‌های هوشمند به جای تداوم تعطیلی‌ها، به‌زودی شاهد گشایش در فعالیت‌های اجتماعی در مقیاس بزرگ‌تر خواهیم بود. مانند حضور مردم در ورزشگاه‌ها، اجتماعات مذهبی و نیز سالن‌های هنری.


الله یاری تصریح کرد: علاوه بر تغییر رویکردهای ستاد ملی کرونا با توجه به توسعه واکسیناسیون عمومی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم در یک ماه گذشته این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و پیگیری‌های خوبی به‌صورت شفاهی و مکتوب در خصوص اجراهای صحنه‌ای داشته‌اند و این امیدواری وجود دارد که با مساعدت ستاد ملی کرونا، شاهد از سرگیری اجراهای صحنه‌ای باشیم و علاوه بر ایجاد رونق و نشاط فرهنگی هنری در جامعه، اقتصاد فرهنگ و هنر نیز رونق خود را بازیابد.
کمی بعد محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چندی پیش در گفت‌و‌گویی از تهمیداتی که برای برگزاری کنسرت‌های حضوری در نظر گرفته‌اند گفت و توضیح داد اکنون در دوران کرونا به مرور به مقطعی می‌رسیم که چراغ کنسرت‌های حضوری موسیقی روشن و امکان حضور مخاطبان فراهم می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد که امیدوار است با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای ایجاد شرایط مطلوب سالن‌ها جهت میزبانی مخاطبان و واکسیناسیونی که به صورت عمومی و پرشتاب انجام می‌گیرد، به زودی شاهد برگزاری کنسرت‌های زنده باشیم.
اما به هر روی همچنان خبری از برگزاری کنسرت در داخل کشور نبود تا اینکه وزیر ارشاد خبری خوش برای موسیقی داد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ شامگاه شنبه (۱۵ آبان) در برنامه زنده «نگاه یک» شبکه یک سیما حضور یافت و با اشاره به نحوه فعالیت‌های هنری در دوران کرونا گفت: من معتقدم که با کرونا باید زندگی کرد. خوشبختانه زمینه‌های عادی سازی فعالیت‌های کشور در دوران کرونا فراهم شده است.
او افزود: بر اساس نظرسنجی‌ها بیشترین میزان مصرف فرهنگی و هنری ما در حوزه موسیقی است. امیدوارم هنرمندان موسیقی به میدان بیایند و اجرای کنسرت‌ها در شهرهای مختلف آغاز شود. در این رابطه ثبت‌نام را رسما شروع کردیم و امیدواریم تا انتهای آبان کنسرت‌ها را دوباره آغاز کنیم.
حالا اما اهالی موسیقی با چالش‌های گوناگونی در حوزه برگزاری کنسرت روبه‌رو هستند. افزایش قیمت بلیت در کنار چگونگی استقبال مردم از کنسرت‌ها نکاتی است که ممکن است اهالی موسیقی را با مشکلاتی مواجه کند.
در همین زمینه محمدحسین توتونچیان، مدیر یکی از سایت های فروش بلیت کنسرت در گفت‌و‌گویی کرد که بهای بلیت‌های اجراهای زنده موسیقی در تهران زیر ۴۰۰ هزار تومان و کمتر از قیمت بلیت‌های کنسرت‌های کیش در نظر گرفته می‌شود.
این در حالی است که قبل از شیوع کرونا بلیت‌هایی با قیمت بالای ۲۰۰ هزار تومان برای کنسرت‌های تهران مورد مناقشه و انتقاد بسیاری صاحب‌نظران بود ولی افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها یکی از راهکارهایی خواهد بود که بالاجبار برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا شاهد آن خواهیم بود.
او همچنین اشاره کرد سالن‌های برگزار کننده کنسرت موظف شدند شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند قرار دادن دستگاه‌های مجهز به تهویه و ضد عفونی‌کننده، اجباری کردن استفاده از ماسک حین ورود و خروج افراد به سالن‌ها و سرعت بخشیدن به ورود و خروج افراد و حفظ فاصله را رعایت کنند.
با این حال تا این لحظه سایت‌های معتبر بلیت فروشی کنسرت‌ها فروش بلیت هیچ کنسرتی را آغاز نکرده‌اند؛ اما اخبار رسیده از دفتر موسیقی حاکی است درخواست‌های صدور مجوز برای برگزاری کنسرت در تهران در حال ارسال است.
هر افزایش بهایی در رابطه با مراحل مختلف برگزاری یک کنسرت از اجاره بهای سالن گرفته تا هزینه تبلیغات بر قیمت بلیت کنسرت‌های هنرمندانی که به هر شکل هم دلتنگ حضور در کنار هواداران‌شان هستند و از طرف دیگر نگران آینده حرفه‌ای خود؛ بر افزایش قیمت بلیت اثر خواهد گذاشت اما آنچه مشخص‌کننده خواهد بود عزم نهادهای دولتی در کنترل افزایش هزینه هایی است که مستقیما به تصمیمات آنها بستگی دارد.
محسن رجب‌پور، مدیر عامل شرکت ترانه شرقی و یکی از تهیه‌کنندگان موسیقی، نیز در این زمینه گفته است: مواردی که همواره در تمام جلسات مورد توجه تهیه‌کنندگان بوده نشان از تمرکز بر این مهم دارد که قیمت بلیت‌ها افزایش چندانی نداشته باشد تا برای مخاطبان برنامه‌های زنده موسیقی هم نیز موجب نارضایتی نشود.
او از سیستم محاسباتی خاصی سخن گفت که با توجه به نوسانات تورم، به متوسط قیمتی منجر شود که هم در کف هزینه‌ها و هم در سقف هزینه‌ها نه تهیه کننده ضرر کند و نه مخاطبان با محدودیت‌های مالی مواجه شوند.
بابک ریاحی‌پور، نوازنده با سابقه موسیقی کشور، نیز در رابطه با آغاز مجدد فعالیت‌های موسیقی صحنه‌ای در کشور گفت: ما از سویی بسیار خوشحالیم که مجددا با هواداران خود در داخل کشور دیدار خواهیم کرد و از سوی دیگر از مسئولان و مخاطبان عزیز خود درخواست داریم با رعایت نکات ایمنی در این برنامه‌ها حاضر باشند تا خدای ناکرده اتفاقی برای مخاطبان و خانواده‌های عزیز آنها نیفتد.
او افزود:‌ یک نوازنده در کنسرت و نورپرداز و صدابردار از این پس هم مانند گذشته دستمزد خود را با توافق کننده کنسرت مشخص خواهند کرد اما آنچه بیش از بیش میزان افزایش احتمالی بلیت کنسرت‌ها را مشخص خواهد کرد، میزان افزایش اجاره بهای سالن‌ها و سایر هزینه‌هایی است که از جانب این نهادها اعلام خواهد شد.
حالا باید دید آیا کنسرت‌گذارها و اهالی موسیقی می‌توانند از پس این چالش‌ها برآیند.
سایر اخبار این روزنامه
اجرای زنده موسیقی صحنه‌ای از سر گرفته می‌شود پرواز نت‌ها پس از دو سال علیرضا صدقی ضرورت پالایش قدرت نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد بابت عملکردش در بازار سرمایه انتقاد کردند روز داغ بورسی در بهارستان احیای برجام اولویت دولت سیزدهم نیست؟ راهبرد جدید ایران درباره برجام دبیر کمیته علمی کشوری کرونا: سنین بالای ۶۰ سال برای تزریق دُز اضافه اقدام کنند حاشیه‌های ادامه‌دار یک سلبرتی عذرخواهی جامعه «بی‌‌دست و پاها» از بهاره رهنما امیرعبداللهیان در گفت وگو با هایکو ماس: بدعهدی سه کشور اروپایی بی اعتمادی را افزایش داده است «ابتکار» راهکارهای بهبود معیشت کارگران را بررسی کرد کارگران آسیب‌پذیرتر از دیگران محسنی اژه‌ای در جمع سفرای ۶۵ کشور: بیایید از حقوق بشر دفاع کنیم رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش پایان یافت اولین حضور ناوشکن تمام ایرانی دنا در رژه اکونومیست: بن سلمان عربستان را به مهلکه می‌کشاند سرنگونی پهپاد جاسوسی ساخت آمریکا در مارب هشدار مسکو آمریکا در حال ایجاد ائتلاف نظامی نزدیک مرز با روسیه است رزمایش مشترک ذوالفقار نمایش اقتدار دفاعی لاوروف: غرب نمی‌خواهد آوارگان سوری به کشورشان بازگردند