حضور بیگانگان در منطقه نتیجه‌ای جز ناامنی و تنش ندارد

گروه سیاسی/ نهایی کردن نقشه راه همکاری‌های ایران و ترکیه زمینه‌ساز ارتقای روابط کنونی دو کشور به سطح همکاری‌های همه‌جانبه خواهد بود. این را ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در دیدار روز گذشته با «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه مورد تأکید قرار داد.«مولود چاووش اوغلو» که روز گذشته برای نخستین بار از آغاز به کار دولت سیزدهم به تهران سفر کرده بود، در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود با رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیسی در دیدار «مولود چاووش اوغلو» با اشاره به اینکه توسعه روابط دو کشور بویژه در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی به نفع دو ملت است، گفت: ایران و ترکیه باید با نهایی کردن نقشه‌راه ارتقای همکاری‌ها، که تدوین آن در دستور کار دو کشور است، آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه‌جانبه باشند. رئیس جمهوری روابط نزدیک دو همسایه را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی مؤثر باشد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی درباره توانایی کشورهای منطقه برای حل مسائل خود بدون دخالت بیگانگان، گفت: حضور بیگانگان جز ناامنی و تنش میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه نتیجه‌ای ندارد؛ همچنان که بیست سال حضور امریکا در افغانستان جز قتل و خونریزی و تخریب نتیجه‌ای نداشت و مشخص شد مشکلات افغانستان به دست مردم این کشور و با کمک همسایگان قابل حل است.
رئیس جمهوری همچنین با تأکید بر اینکه اقدامات داعش به زیان همه کشورهای منطقه است، گفت: داعش به اذعان مقامات امریکایی ساخته آنهاست و طبیعتاً این جریان با فرمان امریکایی‌ها حرکت و به صورت نیابتی در کشورهای مختلف قتل و خونریزی می‌کند. رئیسی با بیان اینکه حضور این گروه تروریستی را در هر کجای منطقه به زیان ملت‌ها می‌دانیم، گفت: مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته می‌تواند از محورهای همکاری‌ تهران و آنکارا باشد و ایران برای ارتقای سطح همکاری در این زمینه آماده است. رئیسی همچنین با اشاره به سخنان وزیر خارجه ترکیه درباره همکاری مشترک با ایران برای ایجاد ثبات و توسعه روابط تجاری در منطقه قفقاز جنوبی، گفت: جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و ترکیه فراتر از رابطه همسایگی، پیوند عمیق و دیرینه اعتقادی و فرهنگی دارد و نباید اجازه دهیم برخی تحرکات بیگانه خدشه‌ای در روابط ایجاد کند.
«مولود چاووش اوغلو» نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه کشورش به دنبال ایجاد شتاب در افزایش سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ترکیه دولت جدید ایران را دولتی نتیجه‌گرا می‌داند و مصمم است سطح همکاری‌ها با تهران را هر چه بیشتر افزایش دهد. وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اهمیت همکاری و مشارکت ایران در توسعه ثبات و تجارت در قفقاز جنوبی، تصریح کرد: برای افزایش ثبات و مناسبات تجاری در قفقاز جنوبی به دنبال ایجاد و تقویت همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران هستیم. او همچنین با اشاره به تحولات منطقه، همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه را خواستار شد. وزیر خارجه ترکیه در توئیتی در خصوص دیدار با رئیس‌جمهوری ایران نوشت: «در مورد روابط دوجانبه از جمله تجارت، سرمایه‌گذاری و مبارزه با تروریسم و آخرین تحولات منطقه با رئیس‌جمهوری ایران گفت‌وگو و بر اراده متقابل خود برای توسعه بیشتر روابط تأکید کردیم».



بـرش

در دیدار  امیرعبداللهیان و اوغلو توافق شد
تنظیم مکانیسم‌های مشترک برای تسریع همکاری‌ها

وزیر خارجه ترکیه همچنین دیروز در نخستین برنامه سفر دوجانبه خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش «ایران»، امیرعبداللهیان بعد از این دیدار در یک نشست خبری مشترک اعلام کرد که گفت‌وگوهای مفید و مهمی را در خصوص توسعه مناسبات دو کشور با وزیر خارجه ترکیه از سر گذرانده که در نتیجه آن، برای آغاز گفت وگوهای دیپلمات‌های دو طرف جهت تنظیم یک نقشه راه جدید در راستای همکاری‌های بلندمدت تهران و آنکارا توافق شد. او ابراز امیدواری کرد در سفری که در آینده آقای «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه به تهران خواهد داشت، بتوان سند حاوی نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی، تسهیل تردد ترانزیتی و تقویت تجارت‌های مرزی و موضوعات کنسولی، موضوع افغانستان و تحولات منطقه‌ای را از دیگر محورهای گفت‌و‌گو با «مولود چاووش اوغلو» اعلام کرد و عملگرایی ایران و ترکیه را عامل مهمی برای برطرف کردن موانع تقویت همکاری‌های دو کشور دانست. رئیس دستگاه دیپلماسی در توضیح بیشتر این مسأله افزود: «به مکانیسم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه رسیدیم. در حوزه سرمایه‌گذاری‌های متقابل و فعالیت بخش خصوصی ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور وجود دارد. در عین حال موانع و مشکلات محدودی نیز در مسیر تجار دو کشور مورد شناسایی قرار گرفت که توافق کردیم که نسبت به آن در اسرع وقت اقدام لازم را به عمل بیاوریم».
وزیر خارجه کشورمان همچنین تأکید کرد که درباره همکاری‌‌های سه‌جانبه ایران و ترکیه با دیگر کشورها در حوزه ترانزیت توافق صورت گرفته است و این موضوع در ذیل نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور و در بخشی از سند مورد توجه قرار خواهد گرفت.
افزایش 71 درصدی حجم مراودات تجاری
«مولود چاووش اوغلو» هم در این نشست خبری یادآور شد که با امیرعبداللهیان درباره آماده‌سازی هفتمین شورای عالی همکاری دو کشور صحبت کرده و براساس پیشنهاد ایران، نقشه راه بلندمدت بین دو کشور آماده‌سازی می‌شود و در حاشیه برگزاری این شورا به امضا می‌رسد. وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه در گفت‌و‌گو با همتای ایرانی‌اش درباره اسناد مختلف درباره مهاجرت غیرقانونی، قاچاق و بقیه مسائل مرزی صحبت کرده است، افزود: «در سال‌جاری حجم مراودات تجاری ۷۱ درصد افزایش داشته است که امیدوارکننده است ولی از اهداف مدنظر خیلی دور هستیم و باید فعالیت بیشتری انجام دهیم». او بررسی گسترش چارچوب‌های تجارت ترجیحی بین دو کشور را بررسی و تلاش برای به نتیجه رساندن مذاکرات ۶ ساله را از جمله محورهای گفت‌و‌گوهای صورت گرفته دانست.   «مولود چاووش اوغلو» همچنین تحریم‌ها علیه ایران را ظالمانه توصیف کرد و گفت: «این تحریم‌ها ظالمانه است و آن را به زبان نیز آورده‌ایم. آنهایی که از برجام خارج شدند باید به این چارچوب برگردند و تحریم‌های یکجانبه‌ای را که علیه ایران اعمال کردند باید بردارند. می‌خواهم برای آغاز مذاکرات تبریک بگویم و امیدوارم مذاکرات در وین به نتیجه مثبت برسد». وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اعلام این خبر که سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران قبل از پایان سال‌جاری میلادی انجام می‌شود، به موضوعات منطقه‌ای هم اشاره داشت و ضمن محکومیت سوءقصد به نخست‌وزیر عراق و اعلام حمایت از ثبات در این کشور درباره موضوع سوریه هم گفت که امیدواریم در سطوح عالی نشست‌هایی را برگزار کنیم. «مولود چاووش اوغلو» در نهایت به شعر «خانه دوست» سهراب سپهری، شاعر پر آوازه ایرانی اشاره کرد و گفت: «همواره خانه دوست را در تهران دیدم و خودم را در خانه خود دیدم».