بسیج مصداق خدمت بی مزد و منت به مردم است

سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز پنج شنبه و در آستانه هفته بسیج با سفر به شهر مقدس قم، با حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی، سبحانی، حسینی بوشهری و سعیدی دیدار و گفتگو کرد. آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه بسیجیان شبیه‌ترین سربازان به سربازان پیغمبر (ص) هستند، اظهار داشت: «در زمان پیغمبر چنین نبود که افرادی را برای این کار تعیین کنند، بلکه کسانی که آمادگی برای مبارزه با دشمن داشتند، به بسیج می‌پیوستند. آن زمان هم بسیج هزینه خودش را خودش می‌آورد و چنان نبود که منتظر باشد تا تأمین مالی شود.» این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه انگیزه بسیج با همه گروه‌ها فرق دارد، به الهی بودن بسیج اشاره کرد و گفت: «گروه‌های دیگر انگیزه‌شان این است که کار، مقام یا مسئولیتی پیدا کنند، ولی بسیج بدون هیچ‌گونه چشمداشتی به میدان می‌آید و این خلوص نیت آنان سبب می‌شود که نیرویشان چند برابر شود.»
مکارم شیرازی بسیج را همیشه حاضر در صحنه‌های کمک‌رسانی و اقدامات جهادی دانست و افزود: «هر وقت کلمه بسیج گفته می‌شود خاطره خوبی در نظر ما تداعی می‌شود که بسیجیان بی منت در حال خدمت‌رسانی و جهاد برای مردم هستند و این امر چیزی جز اخلاص نیست.» این مرجع تقلید با اشاره به اینکه بسیج نیرویی دارد که در زرادخانه کشور‌های بزرگ دنیا پیدا نمی‌شود، ابراز کرد: کشور‌های دیگر از نعمت بسیج بی بهره‌اند و از سربازان استخدامی استفاده می‌کنند که بیشتر به فکر جان خودشان هستند.»
وی با تأکید بر اینکه بسیج یک نیروی حساس و پر بازده است، نقش فرماندهان بسیج را در تربیت نیرو‌ها بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: باید ظرفیت و توان دینی، علمی و قدرت بدنی نیرو‌های بسیج افزایش یابد تا برای مقابله با دشمن آماده باشند.
برای حل مشکلات مردم قدم بردارید


آیت‌الله نوری همدانی هم در دیدار سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس بسیج مستضعفین با بیان اینکه کار شما کار بسیار مهمی است، اظهار کرد: «خداوند به شما توفیقی داده که این کار را به عهده بگیرید و به انجام برسانید. آنقدر کار شما در امر کردن به معروف و احیای ارزش‌ها و مبارزه با منکرات مهم است که در نهج البلاغه در کلمات قصار امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند تمام اعمال خوب در جنب امر به معروف مثل رطوبت آب دهان نسبت به دریای پهناور است.»
وی در ادامه با اشاره به سوره مؤمن افزود: «یک نفر در برابر فرعون با آن همه قدرت قیام کرد و نهی از منکر کرد و خداوند بزرگ برای قدردانی از این کار و نهی از منکر سوره‌ای به نام مؤمن نازل کرد، کار شما بسیار بسیار مهم است.
کار شما در دو عرصه خلاصه می‌شود، اول عرصه جهاد که در هشت سال جنگ تحمیلی تابلو‌های درخشانی را به وجود آوردید و عرصه دوم سازندگی است که احتیاج شدیدی امروز به این موضوع است. مردم از نظر معیشت ناراحتند و باید برای برطرف کردن مشکلات معیشت مردم قدم به میدان‌گذارید.»
وی با بیان اینکه امام راحل هدفشان از تأسیس بسیج، بسیج مستضعفین بود، اظهار کرد که بسیج مستضعفین یعنی در مقابل استکبار ایستادگی کردن و امروز کمک شما در مقابل استکبار منحصر به ایران نیست و نگاه کل مستضعفان عالم به شما بسیجیان است. نوری همدانی افزود: «باید در مقابل دنیا هوشیار و بیدار باشیم، امریکا نقشه می‌کشد، عربستان پول می‌دهد و اسرائیل اجرا‌کننده است، باید در مقابل استکبار بیدار و بصیر بود.»
تعهد بالا‌ترین شرط بسیج و بسیجی
دیدار با آیت‌الله جعفر سبحانی از دیگر برنامه‌های سردار سلیمانی در سفر به قم بود. آیت‌الله سبحانی در این دیدار با اشاره به ظرفیت بسیج گفت: «تصور من از بسیج این است که بقیه نهاد‌ها کار خاصی دارند، اما در نظام هر کاری نیاز باشد، بسیج هست و این ظرفیت بسیج است. خداوند متعال برای این‌ها مسئولیت عمومی قرار داده است. همه افراد در نظام باید متعهد و مؤمن باشند و در بسیج این شرط بالا‌ترین شرط است و در تربیت و گزینش باید دقت بیشتری کرد.» این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیج را نباید فقط به شیعیان محدود کرد، ادامه داد: «از اقوام دیگر نیز گزینش کنید. در پایان به این جمله امام اشاره می‌کنم که‌ای کاش من هم یک بسیجی بودم و این حاکی از ارزش بسیجی بودن است.»
آنچه به عمل بها می‌دهد اخلاص است
آیت‌الله علوی گرگانی هم دردیدار رئیس سازمان بسیج با بیان خاطراتی از آیت‌الله بروجردی و شیخ جعفر شوشتری درباره ضرورت اخلاص در عمل تصریح کرد که آنچه به عمل بها می‌دهد اخلاص است و مزد حقیقی را باید از خدا گرفت، مزد عمل در این دنیا همه آن چیزی نیست که به ما می‌دهند اگر اخلاص در کار را ملاحظه کنیم خداوند مزد اصلی را می‌دهد.
بسیج حافظ مرز‌های جغرافیایی، اعتقادی و فرهنگی
آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار سردار سلیمانی مستضعفین با بیان اینکه پیامبر به لطف خداوند با امکانات محدود و نفرات معدود در مقابل دشمان و کفار پیروز شدند، گفت: «مینیاتوری از آنچه را که در عصر پیامبر رخ داده است در زمان جنگ تحمیلی مشاهده کردیم.»
حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: «بسیج به عنوان حرکتی که از دل مردم برخاست بدون هیچ‌گونه منیت و خودخواهی، کاری را رقم زد که در مخیله دشمن نمی‌گذشت و در زمان مذاکرات بین ما و عراق برای آتش بس، صدام اعتراف به شجاعت و ایمان رزمندگان و بسیجیان ایرانی کرده بود».
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مأموریت نیرو‌های بسیجی در کنار نیرو‌های سپاه و ارتش گفت: «بسیج برای یک دوره دفاعی خاص تشکیل نشده است، بسیج علاوه بر حفظ مرز‌های جغرافیایی کشور باید حافظ مرز‌های اعتقادی و فرهنگی ملت ایران هم باشد. مأموریت بسیج و شما به عنوان رئیس بسیج مستضعفین سخت‌تر از زمان جنگ تحمیلی است چرا که در آن عصر ساز و کار‌های دشمن مشخص بود، اما امروز عرصه‌های جدیدی را باز کرده و گاهی آثار سلبی و منفی آن از آثار سلبی جنگ تحمیلی بیشتر است.»
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آن موقع دشمن با جسم ما کار داشت، ابراز کرد که دشمن امروز فکر‌ها و اندیشه‌ها را نشانه گرفته است. وی در ادامه افزود: «روستا‌هایی که به فراخور حالشان می‌توانند کار اقتصادی انجام دهند، بسیج باید زمینه را برای آن‌ها مهیا کند، باید کاری کرد که مردم بگویند بسیج در کنار ملت است.» حسینی بوشهری با اشاره به فضای مجازی اذعان کرد که فضای مجازی در حالی‌که فرصت‌هایی را به همراه دارد، اما تهدید‌هایی را هم در بر دارد، دشمن در این فضا با شایعه‌سازی به دنبال سست کردن بنیان اعتقادی ملت ما است، بایستی در این عرصه به موقع و بجا برنامه ریزی کنید».
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: «بسیج باید با قدرت و دقت بالا برنامه‌های دشمن را رصد کند و به مقابله با آن بپردازد، نهایت تلاشتان این باشد که نگویند این بسیجی و این از مردم است، نباید بین مردم و بسیج صف ایجاد شود.» آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان اظهار کرد که باید به بدنه مردم رفت، چرا که اگر مردم بسیج را از خود ندانند این اول خطر است.   نمای نزدیک
بسیج در مسیر تحقق بیانیه گام دوم
رئیس بسیج مستضعفین در دیدار با مراجع تقلید اظهار داشت: «بعد از صدور فرمان تاریخی و بیانیه گام دوم در بهمن سال ۱۳۹۷ از سوی رهبر انقلاب، بسیج مسیر خود را براساس این بیانیه و تحقق بیانیه گام دوم تنظیم کرده است». وی با بیان اینکه سند راهبردی ده ساله مسیر بسیج را در گام دوم انقلاب براساس تحقق اهداف این بیانیه سپری می‌کند، ابراز داشت: «کار‌های پیاده‌سازی این سند در سراسر کشور آغاز شده و در سال ۱۴۰۱ شدت خواهد گرفت.»
سردار غلامرضا سلیمانی با اشاره به تقویت پایگاه‌های مقاومت در مساجد اذعان کرد: «فعال کردن و محور قرار دادن مساجد برای همه ظرفیت‌های بسیج و نقش آفرینی‌های فعالیت‌های مردم پایه از جمله فعالیت‌های بسیج است». وی با اشاره به مؤلفه‌های اولویت دار بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: «احیای محلات اسلامی، تقویت بعد فرهنگی و ارزشی فعالیت‌های بسیج، سبک زندگی ایرانی اسلامی، فریضه جماعت، فرهنگ کار و تولید، تحکیم خانواده، ازدواج آسان، فرزند آوری، نشاط و تفریحات سالم و جهاد و امید آفرینی از مؤلفه‌های اولویت دار بسیج است. بسیج در میدان دفاع ۳ هزار گردان دفاعی برای دفاع از کیان نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران آماده کرده است، همچنین در کمک به دولت جدید در حل مسائل، تولید مسکن، رفع بیکاری، تنظیم بازار و مقابله با کرونا نقش آفرینی بسیار خوبی را عهده دار شده است.» رئیس بسیج مستضعفین با اشاره به نهضت کمک‌های مؤمنانه خاطرنشان کرد: «بسیج در ماه هزار میلیارد تومان کمک مردم را به واسطه برنامه نهضت کمک مؤمنانه ساماندهی می‌کند، به دنبال تحقق بسیج گام دوم انقلاب اسلامی می‌باشیم که با توجه به تجربیات گام اول در تحقق دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی گام برداریم.»