شورش «احمق‌ها» در اروپاي غربي

محمدحسين  لطف‌الهي
افزايش تعداد مبتلايان به بيماري كوويد19 در كشورهاي اتريش، هلند، آلمان و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي نمايانگر حركت اين كشورها به سوي يك موج جديد از شيوع اين بيماري مرگبار است، اما درحالي‌كه دولت‌هاي اروپايي مي‌كوشند با اعمال قوانين سختگيرانه‌اي نظير قرنطينه سراسري و اجباري كردن تزريق واكسن با همه‌گيري مقابله كنند، گروهي از شهروندان اين كشورها به خيابان آمده‌اند و با برپايي تظاهرات (در برخي مناطق آرام و در برخي مناطق) خشونت‌آميز تلاش دارند تا نگذارند دولت‌ها «آزادي» آنها را محدود كنند. همزمان سازمان جهاني بهداشت با تكرار هشدار قبلي خود، شيوع موج جديد ويروس كرونا در قاره سبز را «بسيار نگران‌كننده» خواند. دكتر هانس كلاگ، مدير منطقه‌اي اين سازمان روز شنبه هشدار داد در صورت عدم اقدامات آني و فوري، ممكن است كه نيم ميليون نفر تا ماه مارس سال آتي ميلادي در اروپا بر اثر بيماري كوويد جان خود را از دست بدهند.
براساس گزارش آسوشيتدپرس، در پي اعتراضات گروهي از جوانان در شهر لاهه پليس هلند شنبه شب بيش از 19 نفر از معترضان را بازداشت كرد. پليس اعلام كرده اين معترضان با آتش زدن خيابان‌ها، ساختمان‌ها و پرتاب مواد آتش‌زا به سوي ماموران مي‌خواستند خشم خود را نسبت به محدوديت‌هاي كرونايي نشان دهند. اين اعتراضات در شهر لاهه، درحالي صورت مي‌گرفت كه جمعه شب، در اعتراضاتي به مراتب بزرگ‌تر در شهر روتردام معترضان به‌شدت با پليس درگير شدند و پليس به سوي معترضان آتش گشود تا آنها را متفرق كند. پليس هلند گفته كه «5 افسر» در پي اعتراضات در لاهه زخمي شده‌اند و ادعا كرده كه معترضان به سوي آمبولانسي كه در حال انتقال بيمار بود سنگ پرتاب مي‌كردند.
پيش‌تر در شهر روتردام، اعتراضات با شدت بيشتري جريان داشت و پليس براي مقابله با معترضان اقدام به شليك گلوله‌هاي پلاستيكي كرد. براساس ادعاي پليس، سه معترض با اين گلوله‌ها زخمي و 51 نفر بازداشت شدند. صبح روز يكشنبه وزير دادگستري هلند با صدور يك بيانيه به اين اعتراضات واكنش نشان داد. او نوشت «شورش و اعمال خشونت شديد عليه پليس، نيروهاي ضدشورش و آتش‌نشانان در روتردام مشمئزكننده بود.»
در شهرهاي آمستردام و بردا نيز اعتراضاتي آرام در جريان بود. در اين دو شهر بيش از ده‌ها هزار نفر به خيابان آمده بودند تا اعتراض‌شان را نسبت به محدوديت‌هاي گسترده‌اي كه از سوي دولت براي مقابله با همه‌گيري كوويد 19 اعمال شده نشان دهند.
مارك روته نخست‌وزير موقت هلند روز دوشنبه با صدور بيانيه‌اي «شورشيان در روتردام و ديگر شهرهاي هلند» را «احمق» خواند و وعده داد كه پليس و دستگاه قضايي عدالت را درخصوص آنها اجرا خواهند كرد. او در اين بيانيه تاكيد كرد: «من هميشه براي حق تظاهرات شهروندان هلند مبارزه كرده‌ام. تظاهرات، بخشي از دموكراسي ما و بخشي از حاكميت قانون است. اما نمي‌توانم بپذيرم احمق‌ها با خشونت زياد افرادي را كه هرروز براي امنيت من و شما مشغول كارند، هدف قرار دهند.» خبرگزاري رويترز گزارش داده روز شنبه، زماني كه دولت اتريش اعلام كرد كه از دوشنبه قرنطينه سراسري براي جلوگيري از شيوع گسترده‌تر كرونا اعمال مي‌شود، ده‌ها هزار نفر از معترضان به خيابان‌هاي وين آمدند و با سردادن فرياد «آزادي» و «مقاومت» با تصميم دولت مخالفت كردند. دولت اتريش همچنين اعلام كرده از اول فوريه 2022 به بعد تمامي شهروندان بايد به‌طور كامل واكسينه شده باشند. تاكنون 66 درصد از جمعيت 8.9 ميليون نفري اتريش به‌طور كامل واكسينه شده‌اند كه در مقايسه با ساير كشورهاي اروپاي غربي يكي از پايين‌ترين نرخ‌هاي واكسيناسيون به حساب مي‌آيد.


در بروكسل پايتخت بلژيك، هزاران نفر در اعتراض به تصميمي مبني بر ممنوعيت ورود افراد واكسينه‌نشده به رستوران‌ها و كافه‌ها و غيره شركت كردند. حدود
 ۳۵ هزار نفر بعدازظهر يكشنبه در اعتراضات تحت شعار «با هم براي آزادي» از ايستگاه راه‌آهن بروكسل شمالي حركت كردند. برخي معترضان در نزديكي منطقه مقرهاي اتحاديه اروپا و مراكز دولتي در پايتخت بلژيك با پليس ضدشورش درگير شدند و با روشن كردن آتش و پرتاب اشيا به سمت پليس به تقابل پرداختند و در طرف ديگر، پليس هم عليه آنها از آبپاش و گاز اشك‌آور استفاده كرد و تعدادي نيز دستگير شدند. گزارش‌ها از بازداشت ۴۲ نفر حكايت دارد. رسانه‌هاي محلي گزارش دادند كه سه افسر پليس زخمي و به بيمارستان منتقل شدند. طبق محدوديت‌هاي جديد در بلژيك، افرادي كه در مكان‌هاي سرپوشيده مانند كافه‌ها و رستوران‌ها حضور دارند، ملزم به پوشيدن ماسك خواهند بود مگر اينكه بنشينند. افرادي كه مايل به ورود به رستوران يا تئاتر هستند، فقط مي‌توانند اين كار را با ارايه كارت واكسن يا نشان دادن مدركي مبني بر واكسيناسيون، آزمايش منفي يا بهبودي اخير انجام دهند.
در ايتاليا شرايط تا حدود زيادي با هلند و اتريش متفاوت بود. براساس گزارش روزنامه نيويورك‌تايمز، تعدادي از شهروندان ايتاليايي كه به «شكاكان واكسن» معروفند در خيابان‌هاي ميلان و رم تجمع كردند و عليه آنچه «ديكتاتوري» مي‌خواندند شعار دادند. اين روزنامه نوشته تعداد اين معترضان به اندازه‌اي اندك بود كه حتي نمي‌توانستند ميادين اصلي را پر كنند و اين مساله نشان مي‌دهد ضد واكسن‌ها يك اقليت كوچك هستند نه يك جنبش مردمي. جيسون هاروويتز، خبرنگار مستقر در رم نوشته است كه نيروهاي پليس براي حفاظت از ساختمان‌هاي دولتي و مغازه‌ها در خيابان حضور داشتند و اكثر شهروندان از اعتراضات اين گروه اندك آشفته بودند.
در فرانسه، همزمان با موج پنجم شيوع ويروس كرونا برخي مراكز تصميم گرفتند تا بار ديگر استفاده از ماسك را در محيط باز و اماكن عمومي اجباري كنند. موارد شناسايي جديد ابتلا به كرونا در فرانسه طي يك بازه ۲۴ ساعته از ۲۱ هزار مورد فراتر رفته است. از سوي ديگر مجمع‌الجزاير گوادلوپ در درياي كاراييب روز جمعه شاهد تظاهرات اعتراض‌آميز مخالفان تزريق واكسن كرونا و معترضان به اجباري شدن ارايه گواهي سلامت بود. گوادلوپ كه از قلمروهاي فرادريايي فرانسه محسوب مي‌شود از يك هفته پيش شاهد اعتصاب سراسري شهروندان است. فرمانداري گوادلوپ براي كنترل اوضاع مقررات منع رفت‌وآمد شبانه وضع كرده است.
ايالت بايرن در جنوب آلمان به دنبال افزايش موارد ابتلا به ويروس كرونا همه بازارچه‌هاي كريسمس را لغو كرد. بازارچه‌هاي كريسمس در آلمان محبوبيت زيادي دارند. ماركوس سودر، رييس دولت محلي بايرن در توجيه لغو بازارچه‌هاي كريسمس گفت كه «اوضاع بسيار جدي و پيچيده» است. ينس اشپان، وزير بهداشت آلمان روز دوشنبه همزمان با افزايش شناسايي موارد ابتلا به ويروس كرونا در اين كشور خطاب به شهروندان هشدار داد كه تا پايان زمستان يا واكسينه مي‌شوند يا از «كوويد۱۹» بهبود پيدا مي‌كنند يا مي‌ميرند. وي افزود كه سرنوشت كم و بيش همه آلماني‌ها به دليل شيوع نوع «بسيار بسيار واگيردار» ويروس كرونا معروف به دلتا يكي از اين سه حالت خواهد بود. ينش اشپان همچنين گفت كه تزريق واكسن بيماري همه‌گير «كوويد۱۹» جنبه «اضطراري» پيدا كرده است. مناطق شرقي و جنوبي آلمان طي هفته‌هاي گذشته شاهد افزايش چشمگير موارد ابتلا به ويروس كرونا بودند. كارشناسان بر اين باور هستند كه رقم پايين جمعيت واكسينه‌شده در مقايسه با ديگر كشورهاي اروپاي غربي دليل اصلي موج جديد شيوع كرونا در آلمان است. آلمان با ۶۸درصد جمعيت واكسينه‌شده در برابر بيماري «كوويد۱۹» يكي از پايين‌ترين آمارها را در زمينه واكسيناسيون در اروپاي غربي دارد. همه‌گيري كرونا در آلمان تاكنون جان بيش از ۹۹ هزار نفر را گرفته است.
آنگلا مركل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفت كه محدوديت‌هاي كنوني در اين كشور ديگر براي جلوگيري از شيوع بيشتر بيماري «كوويد۱۹» كافي نيست. او روز پنجشنبه گذشته به همراه اولاف شولتس، گزينه احتمالي هدايت دولت ائتلافي آينده تصميم گرفت تا سطح محدوديت‌ها براي افراد واكسينه‌نشده را افزايش دهد. با اين حال صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفت كه وضعيت در حوزه بهداشت و درمان كشورش «از هر آنچه تاكنون تجربه كرده‌ايم بدتر خواهد شد.» ظرفيت بخش‌هاي مراقبت ويژه مراكز درماني آلمان همزمان با افزايش موارد ابتلا به كرونا در حال تكميل است. ركورد موارد جديد شناسايي ابتلا به كرونا در آلمان هفته گذشته با نتيجه مثبت تست بيش از ۶۵ هزار نفر در يك بازه ۲۴ ساعته شكسته شد.