پیش از مذاکرات هیچ اقدام یک‌جانبه‌ای نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا : پیش از مذاکرات هیچ اقدام یک‌جانبه‌ای نمی‌کنیم ‌رایزنی‌های مدیر کل آژانس در تهران توافق‌ بر ادامه همکاری شرق: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین به رد ادعای اقدام یک‌جانبه آمریکا پرداخت. برخی رسانه‌ها از جمله نیویورک‌تایمز مدعی شده بودند‌ کاخ سفید در‌ حال بررسی اقدامی یک‌جانبه در حوزه تحریم‌ها یا مسائل دیگر است تا پیش از مذاکرات وین به ایران انگیزه بدهد. ند پرایس، در پاسخ به سؤالی در‌این‌باره توضیح داد: «ما به‌وضوح گفته‌ایم حاضر نیستیم اقدامات یک‌جانبه انجام دهیم و این کار را هم نخواهیم کرد تا رغبتی برای ادامه‌دادن مذاکرات ایجاد کنیم. بازگشتی دوجانبه به پایبندی به نفع آمریکا و به نفع اعضای ۱+۵ است؛ همچنین طبق گفته دولت‌های قبلی ایران، به نفع تهران است که ما بتوانیم به این نقطه برسیم. بنابراین‌ ما به‌وضوح نشان خواهیم داد حاضر نیستیم صرفا به خاطر بازگشتن پای میز مذاکرات، هیچ‌گونه اقدام یک‌جانبه‌ای انجام دهیم». صحبت‌های پرایس در رد اقدام یک‌جانبه پیش از آغاز مذاکرات برای انگیزه‌دادن به ایران، در‌ حالی است که در روزهای گذشته خبری از آزادی بخشی از منابع بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور منتشر شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا او انتظار دارد مذاکرات وین هفته آینده روز ۲۹ نوامبر بدون هیچ مانعی برگزار شود، مطرح کرد: «من مطمئنا نمی‌خواهم پیش‌بینی کنم که این اتفاق چطور رخ خواهد داد». سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بدون واکنش آمریکا گفت: «پیش از این به دلایل زیادی از جمله گسترش این تنش‌های هسته‌ای گفته‌ایم، این رویکرد نسبت به برجام و چیزی که قرار است آن را در وین بیازماییم، رویکردی نیست که به‌طور نامحدود آن را ادامه دهیم. رویکردی نیست که ما بتوانیم به‌طور نامحدود در پیش بگیریم، چون بالاخره توسعه‌های هسته‌ای ایران موجب ازبین‌بردن مزایا و فواید بازگشت به برجام خواهد شد، به‌طوری‌که برای آمریکا و شرکای آن ارزشی نخواهد داشت. ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم. هنوز بر این باوریم که برای اطمینان‌یابی از اینکه ایران هیچ‌گاه نمی‌تواند به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، دیپلماسی با دوام‌ترین، دائمی‌ترین و قابل راستی‌آزمایی‌ترین ابزار را به دست می‌دهد. به همین خاطر است که می‌خواهیم به وین بازگردیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به آن پایبندی دوجانبه برسیم یا نه».
پرایس همچنین به سؤالی درباره اظهارات علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین پاسخ داد که گفته بود آمریکا باید واقعیت را بپذیرد و تحریم‌ها را فورا لغو کند و ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای ‌حق دارد برنامه هسته‌ای‌اش را بیشتر توسعه دهد. وی گفت: «شش دور مذاکرات غیرمستقیم با تهران و مذاکرات وین به خاطر پیچیدگی این موضوعات برگزار شده است. همچنین به همین دلیل است ما مکررا خواستار ازسرگیری دیپلماسی، دیپلماسی غیرمستقیم از طرف آمریکا، بوده‌ایم تا بتوانیم مشخص کنیم آیا می‌توانیم مسائل باقی‌مانده را نهایی کنیم و آیا می‌توانیم بر مبنای آنچه در شش دور قبلی مذاکره شده است، پیش برویم یا نه، از طرف دیگر، موضوع نهایی‌کردن مسائلی دیگر از جمله اقدامات هسته‌ای که ایران باید برای ازسرگیری پایبندی به برجام انجام دهد، اقدامات مربوط به تحریم‌ها که آمریکا و جامعه جهانی حاضرند در صورت آمادگی ایران برای از سرگیری پایبندی‌اش به برجام انجام دهند، وجود داشته است؛ بنابراین ما این موضوع را به مذاکرات در وین وا‌می‌گذاریم».
او درباره تعاملات اسرائیل ادامه داد: «ببینید بالاخره آمریکا و اسرائیل هدف مشترکی در این زمینه دارند و آن این است که مطمئن شویم از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای، به‌طور قابل‌راستی‌آزمایی و دائمی ممانعت شده است. ما همچنان بر این باوریم دیپلماسی در هماهنگی با متحدان و شرکایمان که مسلما شامل اسرائیل هم می‌شود، بهترین راه رسیدن به این هدف است. به این دلیل بهترین مسیر است که رویکردی قابل‌راستی‌آزمایی، پایدار و دائمی را امکان‌پذیر می‌کند و این یکی از مزایای مهم برجام است».