گشایش‌های تازه و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران

دومین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای در دولت جدید از روز پنجشنبه هفته گذشته ۱۸ آذر در وین اتریش آغاز شده است و بر اساس آنچه از خبرها و تحلیل‌های منتشر شده و حتی با وجود برخی موضع‌گیری‌های کارشکنانه تروئیکای اروپا می‌توان دریافت؛ فضای این دور از گفت‌وگوها به‌ویژه از روز شنبه در قیاس با روزهای پیشین حرکت مثبت و روبه‌جلویی را تجربه می‌کند. این فضا با آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در سایه خنثی‌سازی تحریم‌ها در داخل کشور هم تداوم خواهد یافت.
 نشست عصر روز شنبه «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در هتل کوبورگ وین و تصریح دو طرف بر حاکم شدن فضایی نسبتا مثبت در این نشست از یک سو و تداوم گفت‌وگوها بر متون پیشنهادی ایران از نشانه‌های این فضای روبه‌جلویی است که برخلاف تحلیل‌های رسانه‌ای در گفت‌وگوها جریان دارد.
از سوی دیگر سفر «راب مالی» رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی به وین هم نشان می‌دهد که مذاکرات از جدیت لازم به‌منظور رسیدن به نقطه‌ای مشخص و قابل قبول از سوی طرفین برخوردار است.
همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای، خبرهای تازه و البته امیدوارکننده‌ای از بروز گشایش‌هایی در زمینه آزادسازی اموال و بازگشت درآمدهای ایران در رسانه‌ها منتشر شده است.



پافشاری تیم مذاکره‌کننده بر رفع تحریم‌ها مهم‌ترین خواست ایران در این دوره از مذاکرات؛ با وجود تمام مخالفت‌ها و اظهارات کشورهای غربی؛ نشانه‌های نتیجه‌بخش بودن خود را آشکار کرده است و در روزهای گذشته شماری از مقامات وزارت امور خارجه از بروز گشایش‌هایی در زمینه بازگشت درآمدها و آزادسازی اموال ایران در خارج کشور خبر داده‌اند.
در واقع بستر این آزادسازی دارایی‌های ایران را عزم دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها فراهم کرده است. تصمیم برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های همسایگان و گسترش روابط با کشورهای جهان و منطقه باوجود تداوم تحریم‌ها، گشایش‌های قابل‌توجهی در زمینه تجارت خارجی و آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران ایجاد شود.
این در حالی است که موضع‌گیری‌های عجیب و اقدامات زیاده‌خواهانه سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات، از ابتدای دور جدید این مذاکرات قابل مشاهده بود و این روزها هم گاهی با شدت و گاهی نامحسوس ادامه یافته است. این موضع به دلیل همین ابهام، آرام‌آرام در مسیر تخریبی قرار گرفته و از حالت سازنده بودن برای طرفین خارج شده است.