ادامه مذاکرات بر اساس پیش‌نویس ایرانی

گروه سیاسی/ ادامه دور هفتم مذاکرات وین از روز پنجشنبه 18 آذرماه آغاز شد و هم اکنون در حال جریان است. خبرها حکایت از آن دارد که مذاکرات به صورت سخت، فشرده و سازنده ادامه دارد. علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران درخصوص آینده مذاکرات گفت: من شخصاً نسبت به حصول توافق خوشبین هستم اما با توجه به سابقه ناخوشایندی که مردم ما از طرف مقابل دارند، قطعاً ساده‌اندیش نخواهیم بود.
وی درخصوص روند رسیدن به این مرحله از مذاکرات گفت: چون ما صرفاً نیامدیم انتظارات بدون اعتنا به مبانی مشترک را بیان کنیم، خواسته‌هایمان را به‌گونه‌ای شکل دادیم که مبنایی برای مذاکرات باشد و از ۸ آذر داشته‌هایی که طی چند ماه فراهم کرده بودیم به صحنه مذاکرات آوردیم و دیدگاه خود را درباره نتیجه نهایی در دور ششم به دست آمده بود مکتوب و ارائه کردیم و این مکتوب‌کردن مواضع تیم جدید و ارائه آن نشان داد که هم در مذاکرات جدی هستیم و هم برای اینکه زمینه حصول توافق را به دست آوریم آماده هستیم.
 عقب‌نشینی اروپا
رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در وین خاطرنشان کرد: ابتدا طرف مقابل در برابر نظرات ایران مقاومت کرد و هیچ دلیل منطقی و حقوقی برای این مواجهه نداشتند اما مقاومت داشتند. در نهایت پذیرفتند که دیدگاه‌های ایران که بر اساس مبانی مشترک مطرح شده بود را مورد توجه قرار دهند که ما در چند روز گذشته در وین نشست‌های متعددی را برای تبادل نظر هیأت‌ها با طرف ایرانی در مورد پیشنهادها، اصلاحات و تغییراتی که طرف ایرانی در یکی از پیش‌نویس‌هایی که در وین شش وارد کرده بود، داشتیم. برخی از این پیشنهادات پذیرفته شد، برخی اصلاح شد و طبیعی است که برخی از آنها محل بحث است. اگر در سطح کارشناسی دیدگاه‌های ایران مورد پذیرش قرار نگیرد، به سطوح بالاتر و مقامات ارشد برای بحث و بررسی می‌آید.


مذاکره‌کننده ارشد ایران در پاسخ به این پرسش که وقفه یک‌هفته‌ای بعد از دور هفتم و بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌هایشان فایده‌ای داشت، این موضوع را تبیین کرد و گفت: وقفه موجب شد که در واقع موضعی که برخی از کشورها داشتند مبنی بر اینکه ایران دیدگاه جدیدی را مطرح نکند، بعد از یک هفته عملاً نگاه منطقی ما را پذیرفتند و در روزهای گذشته گفت‌وگوهای کارشناسی میان ایران و ۱+۴ برگزار شد و خروجی این نگاه استخراج موارد اختلافی بین دو طرف است که باید در سطح مقامات ارشد مذاکره‌کننده بیاید و در آن سطح حل و فصل و بررسی شود.
ایران در تأمین هزینه مذاکرات دخالتی ندارد
علی باقری با اشاره به شایعات شکل گرفته در تیم مذاکره کننده گفت: مردم حق دارند واقعیت‌ها را بدانند و هیچ محرمی نزدیک‌تر و اولی‌تر از مردم خود نداریم. ما مثل هیأت‌های قبل و در همان ضوابط که هیأت در کوبورگ مستقر می‌شدند اقامت نداریم و این یک مسأله مشخصی است. محل برگزاری مذاکرات، کوبورگ است و هزینه اجاره مکان مذاکرات توسط اتحادیه اروپا پرداخت می‌شود و ایران در تأمین هزینه آن هم دخالتی ندارد.
 روسیه: فضا مثبت است
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز درخصوص روند مذاکرات وین اعلام کرد: گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. برای امروز (یکشنبه) تعدادی نشست در قالب‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. بسیاری از موضوعات باقی‌مانده همچنان در دستور کار قرار دارند، اما اکنون پس از وقفه هفته گذشته، بخوبی به آنها مطابق با هنجارها و قواعد دیپلماسی چندجانبه پرداخته می‌شود.  نماینده روسیه در مذاکرات وین دیروز هم از مثبت بودن فضای مذاکرات کنونی میان ایران و گروه ۱+۴ درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.
وی در پیامی در توئیتر نوشت: در کمال تعجب، برخی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اوضاع در مذکرات وین را دراماتیک و «تقریباً بن‌بست» توصیف می‌کنند. در این مورد، این طور نیست. پس از وقفه‌ای، مذاکره کنندگان به کار دیپلماتیک عادی بازگشته و مذاکرات فشرده را ادامه دادند و فضا مثبت است.
اختلاف اتحادیه اروپا با تروئیکای اروپا
از ابتدای شروع مذاکرات اختلافات بین مورا معاون نماینده اروپا با سه کشور اروپایی مشهود بود. سه کشور اروپایی که دنباله‌رو سیاست‌های امریکا هستند، با مقامات صهیونیستی نیز همراهی داشته‌اند. پیش از پایان مذاکرات هفته گذشته نیز با موضع زودهنگام و مخرب فرانسه این اختلافات دیده شده بود. فرانسه درحالی مذاکرات را شکست خورده توصیف کرده بود که نماینده اتحادیه اروپا جمع‌بندی خود از مذاکرات را با واژه‌های «سازنده و مفید» نشان داد.
در همین راستا روز گذشته نیز «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس ادعاهای تندی علیه ایران، چین و روسیه بیان کرد. وزیر امور خارجه انگلیس پس از زورگویانه خواندن سیاست‌های چین و روسیه با تکرار لفاظی‌ها علیه ایران نیز گفت:‌ ‌«این آخرین فرصت برای ایران است که با عزم جدی پای میز مذاکره برای توافق درباره مفاد برجام بنشیند. این آخرین فرصت است و حیاتی است که آنها این اقدام را انجام دهند. ما اجازه نمی‌دهیم ایران به بمب اتمی دست یابد» آنالنا بائر بوک، وزیر امور خارجه آلمان هم در حاشیه نشست گروه 7 در لیورپول انگلیس ادعا کرد: در مذاکرات هسته‌ای با ایران هیچ گونه پیشرفتی وجود ندارد. وی ادامه داد: فعالیت‌ها برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای نجات توافق هسته‌ای را تشدید کرده‌ایم.
این سخنان در حالی است که مذاکرات همچنان در جریان است و مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام چنین نظری ندارد. تحلیلگران معتقدند این واکنش‌های ضد و نقیض اروپایی‌ها را باید در اختلافات شدید اتحادیه اروپا با سه کشور اروپایی دانست. نگاه قیم مآبانه این کشورها باعث شده تا حتی رسانه‌های بسیاری از کشورهای اروپایی به موضعگیری‌های این سه کشور که به نام مواضع اروپا بیان می‌شود، اعتراض کنند.
 سه کشور اروپایی علت اصلی کندی پیشرفت مذاکرات
برخی مواضع غیرسازنده باعث شد تا شایعه اتمام مذاکرات، رسانه‌ای شود. در همین خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی روز گذشته خبر داد: مذاکرات ایران و نمایندگان کشورهای۱+۴ و بحث‌های کارشناسی برای رسیدن به توافق در وین همچنان ادامه دارد. اروپایی‌ها که پس از چندین روز کارشکنی، بحث روی متون ایران را پذیرفته‌اند، حالا سعی می‌کنند با زیاده‌خواهی خواسته‌های امریکا را در مذاکرات پیاده کنند. از سوی دیگر برخی رسانه‌های خارجی، با خط‌‌ دهی دیپلمات‌های اروپایی، با انتشار گزارش‌هایی منفی، خبر از توقف گفت‌وگوها می‌دهند.
در همین حال یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده به ایرنا گفت: «خبر توقف مذاکرات کاملاً رد می‌شود؛ اتفاقاً مذاکرات به صورت جدی روی متون پیشنهادی ایران ادامه دارد و امروز (یکشنبه) نیز گفت‌وگوها به صورت جدی ادامه می‌یابد» این منبع آگاه تأکید کرد که «زیاده‌خواهی‌های اروپا همچنان ادامه دارد و کندی پیشرفت در بحث‌ها نیز به همین دلیل است، اما گفت‌وگوها متوقف نشده است.»
به نظر می‌رسد اروپایی‌ها تلاش می‌کنند ضمن حفظ موضع زیاده‌خواهانه خود در مذاکرات، با جوسازی رسانه‌ای نیز فشار را روی تیم مذاکره کننده ایران، برای پذیرش خواسته‌های فرابرجامی خود، افزایش دهند؛ موضوعی که ایران بارها تأکید کرده به آن تن نخواهد داد.