سال ۱۴۰۱ در جامعه

‌‌ ابعاد مختلف لایحه بودجه ‌ سال 1401 در جامعه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز گذشته لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد. بر‌اساس ماده‌واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت، بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر 36‌میلیون‌و 310‌هزار‌و 704‌میلیارد‌و 628 میلیون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴.۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال است. اینجا نگاهی داریم به زیروبم این لایحه در زندگی اجتماعی مردم.
تشکیل صندوق مسکن محرومین
یکی از موارد پیش‌بینی‌شده در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۱، تشکیل صندوق مسکن محرومین است. در جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه آمده که پنج هزار (۵۰۰۰) میلیارد تومان برای راه‌اندازی صندوق مسکن محرومین اختصاص پیدا خواهد کرد. همچنین در بودجه ۱۴۰۱ برای تأمین اراضی طرح مسکن به استعداد چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده است. از سوی دیگر اعتبارات صندوق ملی مسکن تقویت و برنامه‌ریزی برای اجرائی‌شدن دو میلیون مسکن تا پایان سال آینده که ۳۰‌درصد آن به پایان خواهد رسید، انجام شده است. از ظرفیت دارایی‌های غیر‌منقول وزارت راه و شهرسازی و منابع صندوق پیشرفت و عدالت نیز برای تقویت منابع صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد.
وام ازدواج حذف  شده است؟


بلافاصله پس از انتشار لایحه بودجه سال آینده، حرف‌و‌حدیث‌هایی از حذف وام ازدواج خبر داد. وحید یامین‌پور با تأکید بر اینکه ارائه تسهیلات ازدواج جوانان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف نشده است، اظهار کرد: دولت در بند «ب» تبصره ۱۷ لایحه بودجه ۱۴۰۱ ذیل عنوان «رفاه‌ و سلامت»، به اجرائی‌شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرده که ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز مربوط به تکلیف بانک مرکزی به پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان است. معاون امور جوانان با اشاره به تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ تحت عنوان «تسهیلات تکلیفی» تصریح کرد: در واقع این تبصره ارائه تسهیلات ازدواج به جوانان را حذف نکرده، بلکه درخواست «اختیار» برای آن کرده است. به این معنا که در صورت اجازه مجلس، موضوعات و ذی‌نفعان و دوره بازپرداخت و میزان تسهیلات از سوی آیین‌نامه سازمان برنامه‌و‌بودجه و بانک مرکزی تعیین شود. وی با بیان اینکه در واقع در لایحه ۱۴۰۱ متن تبصره‌ها تغییر یافته و به قانون مربوطه ارجاع داده شده است، درباره مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ ادامه داد: مطابق با تبصره‌ ۴ ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از سال ۱۴۰۱ به بعد حداقل به اندازه نرخ تورم سالانه به مبالغ موضوع این ماده و تبصره‌های آن اضافه می‌شود. بر اساس تبصره ۱۶ ماده‌واحده لایحه بودجه سال آینده که مربوط به تسهیلات تکلیفی است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری غیر‌بانکی مکلف به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از محل صد درصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های جاری شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از‌جمله قانون برنامه ششم توسعه است. طبق این تبصره، موضوعات و ذی‌نفعان، میزان تسهیلات پرداختی و دوره بازپرداخت، از‌جمله موضوعاتی است که در آیین‌نامه اجرائی این بند که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت امور مناطق محروم حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، تعیین می‌شود. از سوی دیگر، مطابق با ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به کلیه زوج‌هایی که بیشتر از چهار سال از تاریخ عقد آنها نگذشته باشد و تا‌کنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.
خودروی اقساطی برای جانبازان
مطابق بند (ی) ‌تبصره هفت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف شده است از طریق شـرکت‌های خودروسـازی ایران‌خودرو و سـایپا از محل تولید محصـولات ملی خود نسـبت به فروش خودرو به جانبازان بالای ۲۵ درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰‌درصد تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنج‌ساله اقدام کند. هفتم تیرماه امسال با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ایدرو، دو خودروساز بزرگ کشور، بنیاد شهید و بانک مرکزی، ایران‌خودرو و سایپا متعهد به تحویل ۳۰ هزار دستگاه خودرو به خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و مدافعان حرم شدند.