اگرحقايق را روايت نكنيد، دشمن‌جاي ظالم و مظلوم را عوض مي‌كند

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار جمعي از پرستاران و خانواده‌هاي شهداي مدافع سلامت، رفتار و سخنان حضرت زينب كبري (سلام‌الله‌عليها) را نشان‌دهنده و تجلّي عظمت و قدرت روحي، معنوي و عقلاني جنس زن خواندند و با تبيين ابعاد مختلف «ارزش پرستاري و سختي‌ها و تلخي‌هاي اين شغل شريف»، تقويت جامعه پرستاري در زواياي گوناگون را مطالبه اصلي پرستاران برشمردند و تحقق اين مطالبه منطقي را وظيفه مسوولان و ضرورتي براي حال و آينده كشور و جامعه دانستند. ايشان با تبريك ولادت حضرت زينب(س) و روز پرستار به تك‌تك پرستاران و فعالان حوزه درمان و سلامت، گفتند: بانوي عظيم‌الشأن كربلا به همه بشريت و تاريخ اثبات كرده است كه «زن» با وجود همه تلاش كوته‌فكرانِ گذشته و حال از جمله غربي‌هاي مستبد براي تحقير زن، مي‌تواند اقيانوس عظيمي از صبر و تحمل و قله بزرگي از خردمندي و تدبير باشد.
رهبر انقلاب صبر و بردباري حضرت زينب(س) در مقابل مصيبت‌ها را غيرقابل توصيف خواندند و افزودند: «ايستادگي و تحمل شهادت ۱۸ نفر از عزيزان از جمله برادر بزرگوار و حجت خدا حضرت سيدالشهدا و دو تن از فرزندان حضرت زينب»، «صبر در مقابل اهانت‌هاي اراذل و اوباشي كه آن بانوي باعزت خاندان رسول‌الله را مورد جسارت قرار مي‌دادند»، «تحمل مسووليت سنگين جمع‌آوري و اداره ده‌ها زن و كودك داغدار و مصيبت‌زده» و «صبر زيبا در پرستاري از امام سجاد(ع)» جلوه‌هايي از عظمت روحي و معنوي حضرت زينب به عنوان يك زن است. ايشان در تبيين رفتار خردمندانه و قدرت عقلاني آن بانوي بزرگ، به رفتار مدبرانه و سخنان شگفت‌انگيز حضرت زينب در مقابل حكام جابر و ياوه‌گويي همچون ابن‌زياد و يزيد اشاره كردند و گفتند: آن اقتدار تاريخي، در مقابل مردم جاي خود را به تبيين و سخناني سرزنش‌بار مي‌دهد كه بعدها به يكي از عوامل قيام توّابين در كوفه منجر مي‌شود.
رهبر انقلاب «جهاد روايت و تبيين» را از ديگر ابعاد خردمندي و تدبير عميق حضرت زينب برشمردند و افزودند: آن حضرت با روايت حقيقي، تاثيرگذار و ماندگارِ كربلا، فرصت نداد روايت دشمن بر واقعيت غلبه كند. ايشان با تكرار تاكيدات گذشته خود درباره ضرورت روايت حقيقي «واقعيات جامعه، تاريخ انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون ۴۲ سال اخير» گفتند: اگر اين كار نشود كه در موارد متعدد نشده است، دشمن روايت تحريف‌آميز و دروغ خود را در افكار عمومي جاري و با عوض كردن جاي ظالم و مظلوم، اقدامات مستمر ظالمانه خود را توجيه مي‌كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان‌شان درباره ارزش‌هاي پرستاري گفتند: نقطه اصلي اين ارزش‌ها، كمك به انسان نيازمند يعني بيمار است كه در همه مسائل، نيازمند توجه و ياري پرستار است.
رهبر انقلاب، پرستاري را موجب اجر مضاعف الهي دانستند و افزودند: ايجاد امنيت خاطر براي بيمار، نزديكان بيمار و همه مردم از ديگر ارزش‌هاي برجسته پرستاري است و جامعه پرستاري در واقع به گردن همه ملت حق دارد. ايشان با اشاره به خوشحالي مستكبران عالم از رنج ملت ايران كه در حوادثي نظير «كمك به صدام براي بمباران شيميايي و ايجاد درد عميق و رنج جانكاه براي مردم شهرهاي مرزي ايران» و نيز در مسائلي مانند «تحريم دارويي ملت ايران» كاملا آشكار شده است، افزودند: با توجه به اين واقعيات وقتي پرستاران، با تلاش و ايثار، لبخند بر لبان بيماران و نزديكان‌شان مي‌نشانند، در حقيقت در حال مجاهدت در مقابل استكبار كينه‌توز هستند كه اين كار، ارزش مضاعف جامعه پرستاري در ايران اسلامي است.


رهبر انقلاب در ادامه، طبيعت كار پرستاري يعني «مشاهده درد و رنج بيماران و مراقبت شبانه‌روزي از آنان» را تلخ و سخت خواندند و گفتند: در بعضي از مقاطع مانند دوره دفاع مقدس يا كرونا اين سختي‌ها چند برابر شده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: همچنان‌كه در دوران جنگ تحميلي، پزشكان و پرستاران و امدادگران در زير بمباران كار مي‌كردند، در دوره كرونا نيز پرستاران با افزايش ساعات كار، كاهش مرخصي‌ها، حضور در بيمارستان در ايام تعطيلات نوروز و مشاهده دردناك مرگ و مير بيماران و همكاران، سختي‌هايي مضاعف و خطر ابتلا به بيماري مهلك را تحمل كردند. ايشان با تاكيد بر اينكه ملت بايد اين سختي‌ها را درك و آنها را ارزشگذاري كند، حضور طيف‌هايي همچون دانشجويان، طلاب و جوانان براي كمك به پرستاران در دوره كرونا را از جمله حقايق درخشان برشمردند و افزودند: اين تعهد و احساس مسووليت كه در مقاطع مختلفي همچون مبارزات دوران انقلاب و دفاع مقدس نيز بروز يافته بود، نشان‌دهنده هويت پرنشاط، پرتحرك و با وجدان ملت ايران است.
رهبر انقلاب، حركت عظيم علمي كشور را نشانه و محصولي از اين هويت رويش‌ساز دانستند و خاطرنشان كردند: قهرماناني مانند شهيدان سليماني، فخري‌زاده و شهرياري از درون اين حقيقت و هويت عظيم بيرون مي‌آيند. ايشان، با اشاره به خلأ روايت هنري از سختي‌ها و دشواري‌هاي كار پرستاري، و زمينه‌ها و مايه‌هاي هنري فراوان براي پرداختن به اين حوادث گفتند: هنرمندان مسوول و متعهد به ميدان بيايند و اين سرمايه عظيم فرهنگي را در قالب انواع هنرها به نمايش بگذارند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس موضوع مطالبات پرستاران را مورد تاكيد قرار دادند و گفتند: مطالبه اصلي پرستاران در يك جمله «تقويت جامعه پرستاري» است كه ضرورتي براي حال و آينده كشور به شمار مي‌رود. ايشان افزودند: قضيه كرونا نشان داد كه اگر جامعه پرستاري تقويت نشود، در بزنگاه‌ها ضربه خواهيم خورد.
رهبر انقلاب، «اجراي قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري» را از جمله مطالبات مشخص پرستاران خواندند و با اشاره به تاكيدات سابق خود در اين زمينه گفتند: اين قانون ۱۴ سال قبل تصويب شده اما متاسفانه تا روزهاي آخر دولت قبل حتي آيين‌نامه‌هاي اجراي آن تنظيم نشده بود كه اصرار دارم در اين دولت، وزارت بهداشت مساله تعرفه‌گذاري را دنبال و اجرا كند. «كمبود پرستار و لزوم تكميل سرانه آن نسبت به تخت‌هاي بيمارستاني» و «مساله امنيت شغلي» دو مطالبه ديگري بود كه رهبر انقلاب تحقق آنها را ضروري دانستند و گفتند: در برخي مقاطع از جمله در دوره كرونا فراخوان‌هايي براي كار پرستاري داده شده است اما با پرستاران قراردادهاي كوتاه‌مدت بسته شده و پس از مدتي آنها را مرخص كرده‌اند در حالي كه پرستار بايد امنيت شغلي داشته باشد و نبايد همچون كارگر فصلي به آن نگاه شود.
«بازسازي شبكه بهداشت كشور» و «توزيع عادلانه پزشك» دو موضوع ديگري بود كه رهبر انقلاب درخصوص نظام سلامت بيان كردند. ايشان با اشاره به آثار و دستاوردهاي بسيار خوب نظام سلامت در دهه ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ با تمركز بر مقوله بهداشت و پيشگيري، خاطرنشان كردند: البته درمان لازم است اما پيشگيري بهتر از آن است و بايد شبكه بهداشت، بازسازي و تقويت شود تا با هزينه كمتر، سلامت مردم بيشتر تامين شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، توزيع پزشك در مناطق مختلف را ناعادلانه دانستند و افزودند: درباره مساله كمبود يا كافي بودن پزشك اظهارنظر نمي‌كنم اما توزيع پزشك در مناطق مختلف كشور عادلانه نيست كه اين مساله بايد مورد توجه قرار بگيرد.
رهبر انقلاب در پايان سخنان‌شان، توكل به پروردگار قادر يعني كار و تلاش در عين اعتماد به وعده بركت و ياري الهي را در همه امور زندگي و كشور راهگشا خواندند و ابراز اميدواري كردند فرداي ملت ايران بهتر از امروز آن باشد و خداوند، ملت ايران را در همه عرصه‌هاي مواجهه با دشمنان پيروز و سربلند سازد.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، بهرام عين‌اللهي -وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي- با تقدير از مجاهدت پرستاران و كادر درمان در ۲۲ ماه مقابله با كرونا، به توليد واكسن كرونا در پنج مركز علمي و تحقيقاتي داخلي و تامين گسترده و تزريق بيش از ۱۱۰ ميليون دوز واكسن اشاره كرد و گفت: تا امروز ۷۴درصد از مردم هر دو دوز و ۸۶درصد نيز يك دوز واكسن را دريافت كرده‌اند. عين‌اللهي همچنين رفع بنيادي دغدغه‌هاي جامعه پرستاري، كاهش هزينه‌هاي درمان، تقويت طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع، حمايت از توليد داخلي دارو و تجهيزات ضروري، توسعه گردشگري سلامت و اجراي صحيح سياست‌هاي افزايش جمعيت را از جمله اولويت‌هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برشمرد.