دولت بخشی از اقساط وام مسکن ملی را پرداخت می‌کند

معاون وزیر مسکن با تکذیب رقم ۷ میلیون تومانی اقساط بانکی در طرح ملی مسکن اعلام کرد: بخشی از اقساط وام نهضت ملی مسکن برای دهک‌های پایین ازسوی دولت پرداخت خواهد شد که بسته به قانون بودجه ۱۴۰۱ و میزان منابعی که به صندوق ملی مسکن می‌آید، رقم آن به‌زودی اعلام خواهد شد.
یکی از چالش‌های اساسی طرح مسکن ملی فقدان منابع مالی برای گسترش عرضه مسکن به ویزه طبقه محروم جامعه می‌باشد. از این رو راه‌اندازی صندوق ملی مسکن برای پایدارسازی منابع مورد نیاز بخش مسکن به عنوان راه‌حل اصلی آن مطرح می‌شود. اخیراً انتشار خبری در فضای رسانه‌ای کشور مبنی بر تعیین رقم اقساط تسهیلات ساخت در نهضت ملی مسکن به عنوان مهم‌ترین وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور، شوک قابل توجهی به متقاضیان فاقد مسکن وارد کرد. به طوری که جو‌سازی‌ها در فضای مجازی، انواع نقد‌ها و گله‌ها علیه دولت را آغاز کرد. پیگیری منشأ این خبر مشخص کرد، اولین بار یکی از اعضای هیئت‌مدیره بانک مسکن در مصاحبه‌ای رقم اقساط بازگشتی تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن برای وام ۴۵۰ میلیون تومانی پایتخت را ماهانه ۷ میلیون تومان، برای وام ۴۰۰ میلیون تومانی کلانشهر‌ها را ماهانه ۳/۶ میلیون تومان، برای وام ۳۰۰ میلیونی ساخت در سایر شهر‌ها را ماهانه ۷/۴ میلیون تومان و برای اقساط ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نهضت ملی مسکن را ماهانه ۴ میلیون تومان عنوان کرده است.
در مصاحبه این عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن قید شده است، به طور معمول بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ساله بوده، اما در هیچ کجای این گفتگو به استناد قانونی مشخص‌کردن رقم اقساط بازگشتی اشاره نشده است.
ابهام در بیان رقم دقیق اقساط نهضت ملی مسکن


به گزارش فارس، توجه به اعداد مطرح شده در قالب رقم اقساط بازگشتی تسهیلات نهضت ملی مسکن بیانگر آن است که عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن از شیوه نوع پرداخت ساده استفاده و ارقام تسهیلات را بیان کرده است. این در حالی است که یک نوع متداول پرداخت اقساط بازگشتی تسهیلات بلندمدت، استفاده از شیوه پلکانی است که با نرخ سود‌های پلکانی متفاوت ۳، ۵ و ۹ درصد قسط‌بندی می‌شود.
در حقیقت در شیوه پرداخت اقساط ساده، میزان رقم بازگشت اقساط در طول دوره بازپرداخت ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما در شیوه بازگشت اقساط پلکانی، تسهیلات به صورت متفاوت در هر سال و از رقم کم به زیاد قسط‌بندی می‌شود.
بر همین اساس در شرایطی که یک متقاضی شیوه پرداخت پلکانی ۹ درصد را به شیوه پرداخت ساده ترجیح دهد، در سال اول پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید ۳/۴ میلیون تومان را به صورت ماهانه پرداخت کند که این رقم پرداخت در سال دوم به ۷/۴ میلیون تومان افزایش می‌یابد و در سال سوم متقاضی دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید مبلغ ۵/۱ میلیون تومان را بپردازد. بر این اساس در شیوه پلکانی پرداخت تسهیلات متقاضی در اقساط سال هفتم به رقم پرداخت تسهیلات معادل ماهانه ۷ میلیون تومان می‌رسد.
حمایت دولت از اقشار آسیب‌پذیر
از آنجا که خانوار‌های کم درآمد و قشر متوسط جامعه استطاعت پرداخت سود تسهیلات بانکی و اقساط بالا را ندارند، بنابراین تأمین منابع این طرح با مشکلات فراوانی مواجه است. از این رو دولت تصمیم گرفته بخشی از اقساط وام نهضت ملی مسکن را برای دهک‌های پایین توسط دولت پرداخت کند.
در این خصوص معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با تکذیب اقساط ۷ میلیون تومانی طرح حمایتی نهضت ملی مسکن که در برخی رسانه‌ها به آن اشاره شده، افزود: رقم اعلام شده بر مبنای سود ۱۸درصد است که شیوه پرداخت نظام بانکی است، دولت در مسکن حمایتی به‌ویژه برای دهک‌های یک تا پنج نیمی از تسهیلات را پرداخت خواهد کرد. بر این اساس رقم اقساط نهایی به کمتر از نصف این مبلغ
خواهد رسید.
محمود محمودزاده افزود: در طرح نهضت ملی مسکن دولت با اتکا به منابع صندوق ملی مسکن بخشی از سود تسهیلات خانوار‌ها را پرداخت می‌کند و به هیچ عنوان قرار نیست همه خانوار‌ها بر مبنای سود ۱۸ درصد، اقساط نهضت ملی مسکن را پرداخت کنند.
وی گفت: دولت از ابتدا تصمیم داشت با پایدارسازی منابع بخش مسکن، با توانمندسازی خانوار‌ها امکان حضور و خانه‌دار شدن آنان را در طرح‌های نهضت ملی فراهم کند. بر این اساس با طراحی صندوق ملی مسکن و اختصاص بودجه آن به گروه‌های هدف طرح‌های حمایتی اعم از دهک اول تا پنجم، بخش قابل ملاحضه‌ای از سود تسهیلات را با کمک دولت به نظام بانکی پرداخت می‌کنند.
محمودزاده ادامه‌داد: در عین حال میزان اقساط پرداختی منطبق با توان خانوار است و به‌زودی مبلغ اقساط اعلام خواهد شد و میزان منابع صندوق بستگی به قانون بودجه دارد.
وی تأکید کرد: نرخ سود تسهیلات بانکی و میزان اقساط بالا و خارج از استطاعت بودن تسهیلات مسکن برای خانوار‌های کم‌درآمد و متوسط، چالش مهمی شناسایی شده است که برنامه چهار سال آینده برای رفع آن استفاده از ابزار‌های بازار سرمایه از جمله اوراق رهنی در راستای تأمین منابع مالی موردنیاز سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات بلندمدت عنوان
شده است.