وین در کل سازنده و خوب بود

امریکا در تازه‌ترین جمع‌بندی از مذاکرات وین، هر چند گفته «سرعت» مذاکرات «کافی نبوده» و «پیشرفت نسبتاً کمی» انجام شده ولی معتقد است روند مذاکرات در وین «در کل سازنده و خوب» است. سه مقام امریکایی در فضای تنفس بین دور هفتم و هشتم به تل‌آویو خواهند رفت تا آخرین وضعیت و جمع بندی مذاکرات را با تل‌آویو هماهنگ کنند.
کاخ سفید دیروز اعلام کرد جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا، برت مک‌گورک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و «ییل لمپرت» دستیار موقت وزیر خارجه امریکا در امور خاور نزدیک برای رایزنی درباره ایران به فلسطین اشغالی سفر خواهند کرد. سالیوان با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر و سایر مقام‌های ارشد رژیم دیدار کرده و تعهد امریکا به حفظ امنیت آن رژیم را خاطرنشان خواهد کرد. این سفر در حالی انجام می‌شود که نفتالی بنت در فاصله دو دور از مذاکرات دور هفتم در وین در ماه نوامبر ۲۰۲۱ از دیدار با رابرت مالی خودداری کرد. هنوز به درستی مشخص نیست امریکایی‌ها قصد دارند چه چیزی را به تل‌آویو منتقل کنند، اما جمع‌بندی تازه‌ترین موضع مقام‌های امریکایی که دوشنبه‌شب ابراز شده نشان می‌دهد کاخ سفید خبر‌های چندان خوشی برای تل‌آویو ندارد. نزدیک شدن واشنگتن به موضع مسکو و تهران
وزارت امور خارجه روسیه جمعه قبل در پایان دور هفتم وین، در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که دور بعدی (هشتم) مذاکرات وین به حصول توافق منجر شود و تأکید کرد «تاکنون پیشرفت‌های مهمی در رایزنی‌ها مشاهده شده» است. علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایرانی هم گفت که دور هشتم گفتگو‌ها می‌تواند دور آخر مذاکرات باشد و طرفین «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» به توافق برسند. با این وجود طرف‌های اروپایی مصرانه هیچ سیگنال مثبتی از پایان مذاکرات به بیرون ارسال نکرده‌اند. سه کشور اروپایی پنج‌شنبه شب یک روز قبل از تمام شدن دور هفتم با صدور بیانیه‌ای ادعا کرده بودند که ایران مانع پیشرفت در مذاکرات احیای مفاد این توافق است و بعد از اتمام مذاکرات نیز موضع روشنی از آن‌ها به بیرون درز نکرد. حالا با گذشت چهار روز از پایان گفت‌وگوها، اولین موضع‌گیری‌های جدی از کاخ سفید به گوش می‌رسد؛ موضع‌گیری‌هایی که احتمالاً در سفر پیش روی سه مقام امریکایی، تل‌آویو نیز از آن مطلع خواهد شد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری هر چند سرعت مذاکرات را کند و روند پیشرفت آن را «نسبتاً کم» ارزیابی کرده که ممکن است برجام را «ناکارآمد» و آن را «تبدیل به جسدی» کند که «زنده کردنش ناممکن است» ولی گفته که مذاکرات در کل «رو به پیشرفت بوده است.» او به خبرنگاران گفته است: «همان طور که قبلاً از همکارم درباره تجربیاتی که در بخش دوم دور هفتم داشته‌ایم شنیده‌اید، پیشرفت‌هایی در این دور حاصل شده است.» او اقدام ایران درباره نصب دوباره دوربین‌ها در تأسیسات کرج را «مهم» و «اقدامی استقبال‌کننده» خوانده و گفته است: «در این زمینه دید بازی داریم، چون این اقدامی بوده است که نباید از همان اول ضرورتی برای انجام دادنش می‌بود.» «عامل دوم» که به گفته پرایس به رغم پیشرفت «نسبتاً کم» به دست آمده، درک مشترک از متن نهایی است که «مبنای مذاکرات بر سر مسائل هسته‌ای» به دست آمده است. او گفته که «ما هنوز به متن دست پیدا نکرده‌ایم» ولی تأکید کرده که «برای از سرگیری مذاکرات پیرامون این متن یک دستور کار تعیین کرده‌ایم»؛ چیزی که باعث شده او بگوید بخش دوم مذاکرات در وین «در کل سازنده و خوب» بوده است. پیش از این، جمعه قبل علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران هم در پاسخ به خبرنگار المیادین که پرسیده بود آیا گفتگو‌های دور جدید می‌تواند آخرین دور گفتگو‌ها باشد، گفته بود: «طبیعی است اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم. این بستگی به طرف مقابل دارد.» اختلاف هست اما...
هنوز مشخص نیست مذاکرات وین چه موقعی مجدداً شروع خواهد شد، ولی جمع‌بندی دوشنبه شب طرف امریکایی که در آستانه سفر به تل‌آویو انجام شده، نشان می‌دهد واشنگتن به رغم پذیرش اختلافات جدی با ایران، دنبال توافق است. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید دوشنبه شب به خبرنگاران گفت که در صورت شکست مذاکرات در وین، ایالات متحده در حال آماده‌سازی گزینه‌های دیگر است؛ موضعی که اغلب اوقات در هماهنگی با تل‌آویو ابراز می‌شود، با این حال بر اساس گزارش اسپوتنیک، یک مقام عالیرتبه واشنگتن در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران گفته که مذاکرات امریکا با ایران نزدیک به شکست نیست: «دولت امریکا معتقد است مذاکرات با ایران در وین درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، هنوز به شکست منجر نشده است، اما ایالات متحده و اسرائیل اجازه ساخت بمب هسته‌ای را به ایران نخواهند داد.»
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز گفته که «مسلماً نمی‌خواهیم شاهد این باشیم که ایران در مذاکرات وقت‌کشی کند» ولی تأکید کرده که «هنوز بر این باور هستیم فرصتی باقی است که در آن بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام بهترین گزینه برای ما، دیگر اعضای گروه ۱+۵ و جامعه بین‌المللی خواهد بود.» او می‌گوید: «ما آماده‌ایم تحریم‌های ناسازگار با برجام را لغو کنیم. ایران هم می‌داند. گروه ۱+۵ هم می‌داند؛ چیزی است که واقعاً به وضوح گفته‌ایم.»