شهادت دیپلمات مقاومت

حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن و از جانبازان پرافتخار دوران دفاع مقدس، به دلیل جراحت‌های ناشی از جانبازی و شیمیایی و ابتلا به کرونا به شهادت رسید.
به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، شهید حسن ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود، در محل مأموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متأسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت. این دیپلمات کشورمان به‌رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه دیروز به فیض شهادت نایل آمد. سخنگوی وزارت امورخارجه روز شنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره وضعیت سفیر کشورمان در یمن از ابتلای وی به کرونا خبر داده و گفته بود: آقای ایرلو از چند روز پیش مبتلا به ویروس کرونا شده و با توجه به ضرورت رسیدگی پزشکی به ایشان، وزارت امورخارجه برای انتقال وی به کشورمان جهت معالجات لازم تماس‌ها و رایزنی‌هایی را با برخی کشور‌های منطقه به عمل آورد که سرانجام منجر به فراهم شدن مقدمات لازم جهت انتقال ایشان گردید. پیام تسلیت وزیر امور خارجه
وزیر امور خارجه با تسلیت عروج ملکوتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا (یمن)، نوشت: حاج حسن ایرلو مدافع و صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود. دربخشی از پیام حسین امیرعبداللهیان آمده است: ایرلو به عنوان جانباز شیمیایی سرافراز دفاع مقدس، عمر با برکت خود را در مسیر حفظ و اعتلای نظام اسلامی گذراند و در این راه پرافتخار برای منافع کشور و نظامی اسلامی مجاهدت نمود و به لقاء الله پیوست. حاج حسن ایرلو تمامی تلاش خود در عرصه‌های مختلف را صرف خدمت صادقانه در دفاع از اهداف جمهوری اسلامی ایران کرد و در ماموریت اخیر خود، مدافع و صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود. پیام تبریک و تسلیت فرمانده کل سپاه
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با صدور پیامی شهادت جانباز سرافراز، سردار عالیقدر عرصه دیپلماسی، مجاهد پارسا حاج حسین ایرلو سفیر شجاع و مخلص جمهوری اسلامی ایران در صنعا را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ملت‌های شریف و قهرمان ایران و یمن و خانواده ارجمند وی تبریک و تسلیت گفت.


در بخشی از پیام سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی آمده است: مجاهدت‌های حماسی و مخلصانه او که تجلی تمام عیار مجاهد فی‌سبیل‌الله در عینیت جامعه اسلامی بود و در سال‌های اخیر پژواک مظلومیت مردم شجاع و مقاوم یمن محسوب می‌شد، ماندگار و راه ایمان، جهاد و شهادت و طریق عزت امت اسلام و آزادی بشریت تحت سلطه را فراروی حق طلبان و آزادیخواهان جهان قرار داده است. از خدای کریم و نعیم برای آن شهید والا مقام رضوان و رحمت واسعه الهی و همنشینی با سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برای بازماندگان، یادگاران و آحاد وابستگان و علاقه‌مندان وی به ویژه همرزمان او در دستگاه دیپلماسی کشور ثبات قدم و توفیق تداوم راه آن شهید عزیز را طلب می‌کنم.
پیام تسلیت فرمانده نیروی قدس
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پیامی شهادت سردار سرافراز جانباز و سفیر انقلابی جمهوری اسلامی ایران در یمن، حاج حسن ایرلو را تبریک و تسلیت گفت.
به گزارش روابط عمومی سپاه قدس، در پیام سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی به خانواده سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن آمده است: شهادت سردار سرافراز و جانباز دفاع مقدّس و سفیر انقلابی حاج حسن ایرلو (رضوان‌الله‌علیه)، همه ما را متأثر و اندوهگین کرد. آن مجاهد سرافراز و مهاجر فی سبیل‌اللّه تمام عمر با برکت خویش را وقف خدمت به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت کرد.
فرمانده نیروی قدس سپاه افزود: خدمات پر افتخار ایشان در طول سال‌های گذشته برگ زرّینی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده و به خصوص در سال‌های اخیر که به عنوان سفیر و خدمتگزار در خدمت مردم مظلوم و مجاهد یمن بود و تلاش‌های زیادی در کاهش درد و آلام مردم ستمدیده و زجر کشیده آن دیار و جبهه مقاومت داشت که صحنه‌های به یادماندنی در ارتباط با مردم مظلوم یمن و ارائه خدمات به آن‌ها از خویش باقی گذاشته است. سردار قاآنی در پیام خود آورده است: شهادت آرزوی دیرینه این شهید بزرگ بود و سرانجام در این مسیر الهی به دوستان و برادران شهیدش پیوست. وی خاطرنشان کرد: شهادت این اسوه تقوی و مجاهد را به مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، خدمت خانواده محترم و اُمّت شهیدپرور ایران اسلامی، اُمّت اسلام و همه آزادیخواهان جهان، وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم و از خداوند متعال رحمت و رضوان الهی برای شهید و صبر و اجر جزیل برای خانواده محترم طلب می‌کنیم. سوابق دیپلماتیک شهید ایرلو
شهید حسن ایرلو متولد ۱۳۳۷ شهرری و از دیپلمات‌های با سابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه‌جزیره عرب بوده است.
مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در این کشور، هماهنگ‌کننده کمک‌های انساندوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیما‌های کمک رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک رسانی با هماهنگی سازمان ملل و...) از دیگر فعالیت‌های ایرلو است. ایرلو همچنین پیش از تصدی این سمت، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است.
حدود یک سال بعد از اینکه دولت نجات ملی یمن در تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۸ «ابراهیم محمد الدیلمی» را به عنوان سفیر فوق‌العاده و سفیر تام الاختیار جمهوری یمن در ایران انتخاب کرد، ایران نیز بعد از پنج سال سفیر جدید خود در یمن را راهی این کشور کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اواخر مهرماه ۱۳۹۹ در نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران گفت: «حسن ایرلو» سفیر تام الاختیار و فوق العاده جمهوری اسلامی ایران در یمن وارد صنعا شده و به زودی رونوشت استوارنامه خود را به آقای «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی و استوارنامه خود را به آقای «مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن تقدیم خواهد کرد. در همین چارچوب «حسن ایرلو» هشتم آبان ماه ۱۳۹۹ به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن رونوشت استوارنامه خود را تقدیم «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن کرد و در ۱۴ آبان ۱۳۹۹ استوارنامه خود را به «مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز تقدیم کرد.
پیکر مطهر شهید حسن ایرلو سفیر ایران در یمن عصر دیروز با حضور مردم ولایتمدار و مسئولان کشوری و لشکری و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه از مقابل ساختمان وزارت امور خارجه تشییع شد.