غیبت دو روزه فرانسه در وین باعث پیشرفت مذاکرات شد

یک منبع آگاه درباره عملکرد برخی از کشورهای اروپایی در دور پیشین مذاکرات وین به ایرنا گفت: تیم مذاکره کننده فرانسه نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا نمی‌کرد و عمدتاً با سنگ‌اندازی‌های خود سرعت پیشرفت در گفت‌وگوها را تا حد قابل توجهی پایین آورده بود.
در همین حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره جدیدترین وضعیت گفت‌وگوهای وین گفت: در مذاکرات قبلی در مجموع رویکرد برخی کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیم؛ انتظار ما این است که طرف فرانسوی در مذاکرات بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند.
این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، به ایرنا گفت: حضور نمایندگان فرانسه در اجلاس وزرای خارجه گروه ۷ در لیورپول و غیبت
دو روزه آنها حین کار بر روی پیش‌نویس‌ها در دور قبلی مذاکرات، باعث شد که متن‌ها پیشرفت زیادی داشته باشد؛ اما دوباره بعد از بازگشت آنها از لیورپول، مجدداً روند اخلال‌گری آغاز شد. این منبع آگاه افزود: پیش‌نویس‌ها تا حد قابل قبولی پیشرفت کرده بود؛ ولی بعد از بازگشت نمایندگان فرانسه از کنفرانس لیورپول و مخالفت آنها با پیش‌نویس‌ها، مسیر مذاکرات مختل شد؛ این امر باعث شد که در جلسه داخلی بین کشورهای ۱+۴، بحث‌هایی شکل بگیرد.


البته این اولین‌بار نیست که فرانسه قصد برهم زدن مذاکرات و بازی در نقش پلیس بد را دارد. فرانسوی‌ها در مذاکرات هسته‌ای قبل از ۲۰۱۵ نیز مواضع مشابهی را اتخاذ کرده و به طور خاص دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی را در قبال برجام، مدنظر قرار
داده بودند.
فرانسه سال گذشته نیز در یک موضع‌گیری عجیب خواستار حضور کشورهای منطقه، به ویژه عربستان در مذاکرات شده بود. مذاکرات ایران و ۱+۴ قرار است امروز دوشنبه ۶ دی در وین از سرگرفته شود.
این گفت و گوها که از ۸ آذر شروع شده بود، تا کنون با دو وقفه همراه بوده است؛ بار اول کشورهای اروپایی که از دریافت پیشنهادی مکتوب و جدی ایران متعجب شده بودند، درخواست تنفس و مشورت با پایتخت‌های خود شدند. بار دوم هم، براساس اجماع تیم‌های مختلف، طرف‌های پس از رسیدن به دستور کار مشخص و مشترک به پایتخت‌ها رفتند تا اینکه پس از تعطیلات مربوط به سال نو میلادی در شهر وین گفت‌وگوها را ادامه دهند.
وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در این باره گفت: با صراحت اعلام می‌کنیم با حسن‌نیت و جدیت و با نگاه به رسیدن به یک توافق خوب مذاکرات جدی خودمان را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدوار هستیم طرف‌های مقابل هم با همین رویکرد وارد شوند.
وی افزود: این که طرف‌های مقابل دائم مصاحبه و اعلام کنند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند اعلام می‌کنیم اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود تمام تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. جمهوری اسلامی ایران با منطق قوی خود مذاکرات را تا رسیدن به توافق خوب ادامه می‌دهد و زمانی که طرف‌های مقابل اراده جدی خودشان را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام سخن بگوییم.
استقبال روسیه از سخنان
رئیس سازمان انرژی اتمی
در آستانه مذاکرات وین
میخائیل اولیانوف روز یکشنبه در توئیتی نوشت: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که تهران از ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم فراتر نخواهد رفت. پیامی مثبت در آستانه هشتمین دور گفت‌وگوهای وین که از فردا آغاز می‌شود.
اسلامی پیشتر در مصاحبه با «اسپوتنیک» روسیه اعلام کرد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید کرد که هدف برنامه هسته‌ای تهران حمایت از نیازهای تولید صنعتی کشور و همچنین تأمین نیاز مصرف کنندگان ایرانی به کالاهای خاص است.
دیپلمات روس زمان مطلوب برای تکمیل مذاکرات وین را اعلام کرد
اولیانوف همچنین گفت زمان مطلوب برای تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات وین، اوایل ماه فوریه است.
وی روز جمعه ضمن اشاره به تاریخ ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها بین ایران و گروه ۱+۴ در وین، در صفحه توئیتر خود نوشت: «مذاکرات وین درباره برجام سه روز دیگر دوباره ادامه پیدا می‌کند.»
اولیانوف توضیح داد: «در دور قبلی گفت‌وگوها، مذاکره‌کنندگان بنا را بر پیشرفت سریع گذاشتند. ما باید خودمان را به سمت تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات در اسرع وقت، ترجیحاً تا اوایل فوریه، سوق دهیم.»
این دیپلمات روس سپس در واکنش به توئیت «لارنس نورمن» خبرنگار پرنفوذ نشریه «وال استریت ژورنال» در بروکسل مبنی بر اینکه روسیه هم به جدول زمانی «اواخر ژانویه - اوایل فوریه» برای تکمیل مذاکرات وین پیوست، گفت: «جواب بله است، در صورتی که این مسئله فقط در مورد یک جدول زمانی
باشد.»
اولیانوف اما در ادامه تاکید کرد: «جواب خیر است، اگر این در مورد یک ضرب‌الاجل باشد. ضرب‌الاجل‌های مصنوعی مضر هستند. پیشرفت در مذاکرات به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و نمی‌توان از قبل به‌طور دقیق محاسبه کرد. در این مرحله آغاز فوریه به نظر می‌رسد یک جدول زمانی واقع بینانه باشد.»
سی‌جی‌تی‌ان: خروج آمریکا از برجام
شکست استراتژیک بود
شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین در یادداشتی، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران در سال ۲۰۱۸ را شکست استراتژیک خواند.
در مقدمه این یادداشت در اشاره به ازسرگیری مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر اشاره شده و سپس آمده است: به‌رغم پایبندی ایران به برجام، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد. ایالات متحده نه تنها این توافق را رها کرد، بلکه تمامی تحریم‌ها علیه ایران را مجدداً اعمال کرد.
این یادداشت می‌افزاید: به گفته انجمن کنترل تسلیحات یک سازمان مستقر در ایالات متحده، زمانی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، هیچ مدرکی مبنی بر عدم پایبندی ایران به توافق را ذکر نکرد، در حالی که ایران به مدت یک سال پس از خروج آمریکا به توافق کاملاً پایبند بود.
طبق این گزارش، ایران هم از سال ۲۰۱۹ شروع به کاهش تعهد کرد و به‌دنبال آن چند اقدام در همان سال انجام شد، اما علی‌رغم این اقدامات، ایران همچنان یکی از شرکت‌کنندگان برجام باقی ماند.
به ادعای این گزارش، پیش از خروج ترامپ، ایران از توافق ۲۰۱۵ تبعیت می‌کرد که این کشور را حدود یک سال از رسیدن به نقطه‌ای که بتواند مواد کافی برای ساخت بمب اتمی داشته باشد، دور نگه داشته بود. اکنون، طبق برآوردهای مختلف، زمان گریز به چند ماه کاهش یافته است.
در ادامه این گزارش آمده است: همزمان با آغاز مذاکرات وین، ایران سه خواسته به واشنگتن ارائه کرد. اول، ایالات متحده باید به اشتباه خود در خروج از توافق اعتراف کند. دوم، آمریکا باید همه تحریم‌ها را به یکباره بردارد. سوم، آمریکا باید تضمین کند که هیچ دولت آینده در این کشور به طور یکجانبه از توافق خارج نخواهد شد.
طبق تحلیل منتشر شده در این رسانه چینی، «به لحاظ تاریخی، ایالات متحده به ندرت برای چیزی عذرخواهی می‌کند. همچنین، مطابق با قانون اساسی ایالات متحده، جو بایدن در موقعیتی نیست که هیچ تضمینی از طرف دولت‌های آینده بدهد. علاوه بر این، لغو یکباره همه تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا ایده‌آلیستی است.
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه سی‌جی‌تی‌ان، از همان ابتدا، دولت بایدن تا حد زیادی قادر به بازگرداندن توافق هسته‌ای بود، اما به نظر می‌رسد که قصد ایالات متحده از روز اول واقعی نبود. تحت فشار شدید اسرائیل، خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸ به یک اشتباه استراتژیک بزرگ تبدیل شده که کل صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته و ثابت کرده که در خصوص برجام نتیجه عکس داشته زیرا تنها برنامه هسته‌ای ایران را تقویت کرده است.
در این گزارش ادعا شده که در شرایط حاضر، اگر مذاکرات شکست بخورد و آمریکا و ایران نتوانند موضوع را حل کنند، ممکن است جنگ در پیش باشد.
به گزارش فارس، در ادامه این یادداشت به انعطاف‌ناپذیری فزاینده آمریکا و نفوذ اسرائیل اشاره شده و در خصوص لفاظی‌های اخیر رژیم صهیونیستی آمده است: اسرائیل مدعی است که از خود در برابر تهدید هسته‌ای ایران دفاع می‌کند و مکرراً ادعا می‌کند که با یا بدون حمایت ایالات متحده حمله نظامی علیه ایران انجام می‌دهد. برای جلوگیری از جنگی دیگر در منطقه، آمریکا باید اولین حرکت را انجام دهد و دوباره به برجام بپیوندد و تحریم‌ها را لغو کند تا ایران بتواند نقض‌های خود را برگرداند و روند غنی‌سازی را کُند کند. خروج یکجانبه آمریکا در این مرحله قابل جبران نیست. اما می‌توان از طریق مذاکرات و مشارکت فعال اعضای برجام حرکتی رو به جلو داشت. همه ابزارهای ممکن باید در مذاکرات آتی بسیج شوند تا از هرگونه خللی که می‌تواند احتمال بروز یک بحران در آینده را ایجاد کند،
جلوگیری شود.