محكوميت 7 ساله براي سه قاچاقچي انسان

گروه اجتماعي
دولت فرانسه سه قاچاقچي انسان را به اتهام انتقال غيرقانوني پناهجويان به اروپا و به خطر انداختن جان آنها در مسيرهاي صعب‌العبور و به شيوه‌هاي مرگبار و همچنين دريافت هزاران پوند از پناهجويان، به 7 سال زندان محكوم كرد. 
خبر صدور اين حكم، روز 7 دي ماه در خبرگزاري «كردپرس» منتشر شد و به استناد اين خبر، اين سه قاچاقچي، اتباعي از كشورهاي سوريه و اقليم كردستان بوده‌اند كه با اتهام دريافت بيش از يك ميليون پوند از 500 متقاضي پناهجويي و انتقال آنها از مسير مرگبار كانال مانش به مقصد انگليس مواجه شده‌اند. 
بنا به اين گزارش، «محمد فياته» از سوريه و «شهرام شورش» و «علي هلدين» از اقليم كردستان، آگوست سال جاري توسط پليس فرانسه دستگير شده و متهم شدند كه از هر متقاضي پناهجويي از مسير درياي مانش به مقصد انگليس، 1500 تا 2500 پوند دريافت كرده‌اند. در حالي كه متهمان اتهامات خود را انكار مي‌كردند، اسنادي همچون جليقه نجات، فهرست اسامي پناهجويان طرف حساب با متهمان و رقم قابل توجه وجوه نقدي و همچنين قايق بادي استفاده شده براي انتقال پناهجويان كه از خودروي متهمان كشف شده بود، مدارك مستدلي بود كه اتهام اين قاچاقچيان را اثبات مي‌كرد. 
بنا به حكم صادر شده توسط دادگاه دولت فرانسه، محمد فياته به 4 سال زندان، شهرام شورش به دو سال زندان و علي هلدين به يك‌سال زندان محكوم شده‌اند. 
انتقال غيرقانوني پناهجويان از آفريقا، خاورميانه و آسياي جنوب شرقي به مقصد اروپا، همواره از مسيرهاي ناامن و خطرناك يا به طرق دشوار اتفاق مي‌افتد و هر ساله، تعداد قابل توجهي از پناهجويان، در اين مسيرهاي دشوار، يا به دليل خطرات مسير از جمله پياده‌روي‌هاي چند روزه در جنگل‌ها و راه‌هاي كوهستاني پنهان از چشم پليس مرزي يا بر اثر گرسنگي و تشنگي و سرمازدگي در مسير و در نهايت، بر اثر سوار شدن بر قايق‌هاي فرسوده و ناامن در مسيرهاي دريايي جان خود را از دست مي‌دهند. آخرين خبر مربوط به جان باختن پناهجويان بر اثر واژگوني قايق، مربوط به ابتداي اين هفته است كه خبري درباره كشف 28 جسد در آب‌هاي ليبي منتشر شد. طبق اخبار منتشر شده در خبرگزاري‌هاي بين‌المللي، قايق حامل پناهجويان، در 90 كيلومتري طرابلس واژگون شده بود و پس از انتشار اين خبر، اعلام شد كه در دو هفته پاياني سال جاري ميلادي، در مجموع ۱۶۰ پناهجو بر اثر غرق شدن قايق‌هاي‌شان در نزديكي سواحل غربي ليبي جان باخته‌اند. بنا به اعلام خبرگزاري‌هاي بين‌المللي، مسير دريايي ۳۰۰ كيلومتري بين غرب ليبي و جنوب ايتاليا، يكي از اصلي‌ترين راه‌هايي است كه هر ساله هزاران پناهجو از مناطق خاورميانه، آسياي جنوب شرقي و آفريقا براي رسيدن به اروپا، در اين مسير قدم مي‌گذارند. طبق اعلام سازمان بين‌المللي مهاجرت، از ابتداي سال ۲۰۲۱ تاكنون ۱۵۰۰ پناهجو، بر اثر وقوع حادثه در همين مسير - سواحل غربي ليبي به مقصد قاره اروپا - جان خود را از دست داده‌اند. 


وقوع پياپي حوادث تلخ براي پناهجويان عازم اروپا، فقط مختص به آب‌هاي ساحلي ليبي نيست. تمام مسيرهاي دريايي منتهي به اروپا، يكي از پرخطرترين مسيرهاي انتقال غيرقانوني پناهجويان است، چون هم شرايط جوي در آب‌هاي بين‌المللي، پايدار و قابل اطمينان نيست و هم اينكه قاچاقچيان، قايق‌هاي فرسوده، قايق‌هاي بادي و كم توان در مقابل موج‌هاي پرقدرت اقيانوس را براي انتقال پناهجويان در نظر مي‌گيرند علاوه بر آنكه معمولا تعداد مسافران اين قايق‌ها، برخلاف ادعاي قاچاقچيان، دوبرابر ظرفيت و تحمل قايق است كه عامل مهم ديگري در وقوع حادثه و واژگوني قايق‌هاست. ابتداي آذر ماه سال جاري و به دنبال واژگوني قايق حامل پناهجويان در آب‌هاي مانش و غرق شدن 27 پناهجو در اين حادثه، مقامات بين‌المللي، اين حادثه را تلخ‌ترين اتفاق سال 2021 خواندند. در حالي كه بين اين 27 جانباخته، يك نفر ايراني و از اهالي شهرستان سردشت بود كه روز سه‌شنبه هفته گذشته، پيكر بي‌جانش به زادگاهش بازگشت، طي روزهاي گذشته هم اجساد 16 جانباخته از سرنشينان همين قايق كه از اتباع اقليم كردستان بودند، در زادگاه‌شان به خاك سپرده شد. به دنبال وقوع اين حادثه تكان‌دهنده هم دولت فرانسه، 5 قاچاقچي را به اتهام انتقال غيرقانوني پناهجويان دستگير كرد، در حالي كه گفته مي‌شود از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون، 1500 تن مظنون به قاچاق انسان در اين كشور اروپايي بازداشت شده‌اند. 
در حالي كه به دنبال افزايش جنگ و منازعات سياسي و افزايش مشكلات معيشتي در كشورهاي منطقه خاورميانه، آسياي جنوب شرقي و آفريقا، طي دو سال گذشته، تعداد متقاضيان پناهجويي در اين مناطق براي كوچ به اروپا افزايش يافته، چندي قبل خبرگزاري‌هاي بين‌المللي در گزارشي افشا كردند كه برخي قاچاقچيان انسان، با آژانس‌هاي مسافرتي همدست مي‌شوند تا اولين ترددهاي قانوني پناهجويان در مسيرهاي ترانزيت، از طريق اين بنگاه‌هاي تجاري هموار شده علاوه بر آنكه نقل و انتقال وجوه مورد توافق قاچاقچي و فرد پناهجو هم، از طريق اين آژانس‌هاي مسافرتي انجام مي‌شود چنانكه به نقل از مدير يك آژانس مسافرتي در اقليم كردستان، برخي آژانس‌هاي مسافرتي همچون صرافي عمل مي‌كنند به اين نحو كه وجهي به عنوان وثيقه نزد آنها سپرده مي‌شود و واريز اين وجه به حساب قاچاقچي و در واقع، تسويه حساب نهايي زماني صورت مي‌گيرد كه پناهجو به سلامت و با موفقيت به مقصد برسد.