مشکلات اقتصادی مردم ‌را حل کنید

خواسته مراجع تقلید از رئیسی مشکلات اقتصادی مردم ‌را حل کنید ‌شرق: رئیس‌جمهور، روز گذشته در دومین و آخرین روز سفر به قم به دیدار آیات عظام‌ جوادی‌آملی، علوی‌گرگانی، نوری‌همدانی، سبحانی و مکارم‌شیرازی رفت و با آنان گفت‌وگو کرد. آنها نیز در این دیدار بر لزوم ارتباط با کشورهای دیگر و کنترل گرانی و بهبود اوضاع اقتصادی تأکید کردند.
ابراهیم رئیسی روز گذشته در این دیدار با آیت‌الله‌ العظمی عبدالله جوادی‌آملی، شرایط تأمین کالاهای اساسی و میزان ذخایر آن را قابل‌قبول توصیف کرد و گفت: «بنای دولت این است که در حوزه اقتصاد، دست به اعمال سیاست‌های تورم‌زا نزند. امروز براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم سیر نزولی پیدا کرده است و تلاش دولت این است که در مسیر تداوم آن حرکت کند».‌او به سیاست‌ دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی نیز اشاره کرد و افزود: «دولت، تعامل با دنیا و همسایگان را با جدیت آغاز کرده است. صادرات ایران به برخی کشورهای همسایه طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است».‌به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیش از گذشته نسبت به بهبود شرایط کشور امیدوارتر شدم، گفت: «با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که در کشور وجود دارد، اطمینان دارم که می‌توانیم شرایط را به نفع مردم تغییر دهیم».‌آیت‌الله‌ العظمی جوادی‌آملی نیز در این دیدار با اشاره به لزوم حفظ کرامت مردم در اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی، گفت: «ما باید مردم را سر سفره خودشان بنشانیم و به کرامت آنها توجه کنیم، همان‌گونه که خداوند متعال دستور داده است». ایشان با بیان اینکه مسئولان کشور توان مدیریتی و حوصله رسیدگی به امور را توأمان داشته باشند، افزود: «امروز باید به کارخانه‌داران و فعالان بخش صنعت کمک کنیم و تا هنگامی‌که به بیراهه نرفته‌اند، از آنها حمایت کنیم». این مرجع تقلید با اشاره به ملاقات‌های خود با مسئولان سابق به‌خصوص مدیران حوزه سیاست خارجی، گفت: «من در همان ملاقات‌ها تأکید کردم که ما نباید رابطه خود با دنیا را قطع کنیم اما توصیه من این است که هر زمان با خارجی‌ها دست دادید، انگشتان خود را بشمارید». آیت‌الله جوادی‌آملی همچنین به دیدار اخیر خود با وزیر خارجه اشاره کرد و افزود: «من به آقای امیرعبداللهیان گفتم بنا نیست با کشوری قهر باشیم اما آنها باید با ما مؤدب باشند و از طرفی ما هم مراقب استقلال کشور باشیم. مسئولان و مدیران باید همت بلند داشته باشند و بدانند که ساماندهی اقتصاد کشور به یک کار علمی دقیق نیازمند است».
مدیریت دقیق داشته باشید
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با آیت‌الله العظمی سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی با تأکید بر اینکه دولت قصد دارد در زمان کوتاهی به تمام استان‌های کشور سفر کند و از نزدیک در جریان مشکلات و دغدغه مردم قرار گیرد، عنوان کرد: «دور دوم سفرهای استانی برای پیگیری مصوبات و پروژه‌های جدید خواهد بود». رئیسی با بیان اینکه یک عقب‌ماندگی در حل مسائل اجتماعی وجود دارد، گفت: آسیب‌های اجتماعی مردم را رنج می‌دهد. در حمله سایبری اخیر که به جایگاه‌های عرضه بنزین شد، دشمنان توطئه بزرگی کرده بودند و می‌خواستند همه کشور را به آشوب بکشند اما خداوند لطف کرد و در کوتاه‌ترین زمان این مشکل حل شد که این اتفاق حاصل اعتماد مردم به دولت بود. این اعتماد را باید حفظ کرد و ارتقا داد». آیت‌الله العظمی علوی‌گرگانی نیز در این دیدار خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «حسن رفتار شما و رفتن در بین همگان یک نعمت بزرگ است. شما فقط به شنیدن اکتفا نمی‌کنید و مسائل را با چشم می‌بینید. این حضور شما به مردم آرامش می‌دهد».این مرجع تقلید همچنین با اشاره به وجود نواقصی در کشور از جمله مشکل کمبود آب و وضعیت فرهنگی، خواستار مدیریت دقیق و حل مشکلات کشور شد.


ربا و ذلت‌پذیری از بالاترین گناهان است
رئیس‌جمهور روز گذشته همچنین با آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات دولت سیزدهم با ارائه گزارشی از تأمین مطلوب ذخایر کالاهای اساسی در کشور گفت: «با اقداماتی که دولت انجام داده، براساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد تورم در آبان و آذر امسال کاهشی بوده است». آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی نیز با اشاره به نامه امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر نخعی‌ و توجه به بانکداری اسلامی‌ گفت: «ربا و ذلت‌پذیری از بالاترین گناهان است». این مرجع تقلید به تحولات منطقه هم اشاره و عنوان کرد: «استکبار و نظام سلطه جهانی، مسلمانان منطقه از جمله افغانستان را به جان هم انداخته که نقشه این جنایات از آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها‌ست و پول آن را عربستان سعودی تأمین می‌کند». ابراهیم رئیسی در دیدار با آیت‌الله العظمی سبحانی نیز با بیان گزارشی از اقدامات دولت سیزدهم، گفت: «در این دولت به دنبال کاهش دغدغه‌های مردم، مراجع و نخبگان هستیم». او با اشاره به شرایط ویژه‌ای که دولت سیزدهم کشور را تحویل گرفته است، عنوان کرد: «علاوه بر اقدامات و جلسات مداوم در تهران، سفرهای منظم استانی برای بررسی مشکلات اقصی نقاط کشور انجام می‌شود و مصوبات هر سفر تا حصول نتیجه دنبال خواهند شد». رئیس‌جمهور افزود: «در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها توجه شده است». آیت‌الله العظمی سبحانی نیز در این دیدار تأکید کرد: «طبیعتا در این مدت بیش از گذشته مشکلات مردم را لمس کرده‌اید». این مرجع تقلید با اشاره به مشکلات فرهنگی جامعه، افزود: «مدارس و دانشگاه‌ها برای حل مشکلات فرهنگی نقش جدی دارند و باید بیش‌از‌پیش مورد توجه قرار بگیرند».
مردم از دست بانک‌ها ناراحت هستند
رئیس‌جمهور همچنین در این سفر به دیدار آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی، رفت. رئیسی در این دیدار با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم به‌صورت شبانه‌روز در حال فعالیت برای حل مشکلات مردم است، عنوان کرد: «رفع مشکل کسری بودجه سال جاری از دغدغه‌های ما‌ست». او افزود: «با تلاش دولت برخلاف گذشته استقراض از بانک مرکزی انجام نمی‌شود، دولت در دو جبهه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها فعالیت می‌کند و با فعال‌سازی ظرفیت‌های کشور امکان رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد وجود دارد». رئیسی همچنین با اشاره به مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، گفت: «کارگروهی برای رفع این مشکلات در قم تشکیل شد تا پیگیر حل مشکلات فرهنگی باشد». آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی نیز با تأکید بر لزوم اصلاح نظام بانکداری، عنوان کرد: «مردم از دست بانک‌ها ناراحت هستند؛ چراکه بانک‌ها به کسی پاسخ‌گو نیستند». ایشان با اشاره به گرانی در کشور، افزود: «این مشکل باید ریشه‌ای حل شود. سوءاستفاده از واردات و قاچاق از جمله ریشه‌های گرانی است». این مرجع تقلید همچنین با انتقاد از وضعیت حجاب در جامعه، عنوان کرد: «با کار فرهنگی و نه با فشار باید این مشکل را 
حل کرد».