جام قهرمانی آسیا را به الهلال بدهید؛ خلاص!

شهروندآنلاین: حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا اگرچه موضوعی قابل پیش‌بینی برای فوتبالدوستان بود، اما قطعا اتفاق تلخی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود. دو غول فوتبال ایران که همواره در لیگ قهرمانان هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند، حالا جای خالی‌شان در لیگ قهرمانان 2022 احساس خواهد شد و سپاهان و فولاد تنها نمایندگان ایران در این رقابت‌ها خواهند بود.

البته تصمیم AFC برای برخورد با مسأله مجوز حرفه‌ای تیم‌های آسیایی فقط مربوط به استقلال و پرسپولیس نمی‌شود و تیم‌های بزرگ دیگری نیز از عربستان، ژاپن، چین و… کنار گذاشته شده‌اند تا در مسابقات امسال شاهد حضور تیم‌های تازه‌وارد از کشورهای مختلف باشیم. اتفاقی که می‌تواند به چند تیم بزرگ که مجوز حرفه‌ایشان را دریافت کردند در مسیر کسب جام قهرمان کمک شایانی انجام بدهد.

کدام تیم‌های بزرگ از لیگ قهرمانان حذف شدند؟

تیم‌های بزرگ و نامدار فوتبال آسیا که حق حضور در لیگ قهرمانان فصل جاری را ندارند، تعدادشان کم نیست. به‌غیر از استقلال و پرسپولیس که قطعا حذف‌شان خبر خوشایندی برای دیگر مدعیان قهرمانی خواهد بود، از ژاپن، چین، امارات و کره‌جنوبی نیز تیم‌های زیادی حذف شده‌اند.



مهم‌ترین اتفاق برای ژاپنی‌ها رخ داده است؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز حرفه‌ای را به بیش از 40 تیم از ژاپن با وجود امکاناتی که همیشه زبانزد بوده، نداده است. مهم‌ترین تیم‌هایی که از ژاپن نتوانستند مجوز حضور در لیگ قهرمانان را بگیرند، ویسل کوبه، کاشیما آنتلرز ،یوکوهوما مارینوس، ناگویا گرامپوس و اوراواردز هستند که سوابق زیادی در قاره کهن دارند. به‌عبارت بهتر می‌توان به این نتیجه رسید که از 6 تیم اول لیگ ژاپن در فصل گذشته تنها کاوازاکی فرونتاله توانسته راهی لیگ قهرمانان آسیا شود. بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا هاوکایدو، گامبا اوساکا و ناگاساکی هم مجوز حضور در لیگ قهرمانان 2022 را از ژاپن اخذ کرده‌اند.

برای چینی‌ها اوضاع بسیار تلخ‌تر از ایران و سایر کشورهاست؛ تمامی باشگاه‌های چین نیز طبق گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا نتوانستند مجوز لازم را دریافت کنند و این تیم نماینده‌ای در حال حاضر در این رقابت ندارد!

مهم‌ترین تیم اماراتی که در اخذ مجوز حرفه‌ای ناکام ماند، الجزیره است. اگرچه چند باشگاه دیگر اماراتی هم مجوز نگرفتند اما سایر تیم‌های بزرگ امارات مثل العین، شباب‌الاهلی، شارجه و … در مسابقات حضور خواهند داشت.

در کره‌جنوبی نیز از 18 تیم، 15 تیم توانستند مجوز لازم و لایسنس اصلی را دریافت کنند. آن 3 تیم باقی‌مانده با اینکه مجوز نگرفتند اما در لیست تیم‌های راه‌یافته به لیگ قهرمانان آسیا نیز نبودند.

جالب اینکه کشورهای استرالیا، عربستان و عراق نیز همه تیم‌هایی که معرفی شده‌اند مجوز حرفه‌ایشان صادر شده و مشکلی برای حضور در لیگ قهرمانان نخواهند داشت.

راه قهرمانی برای مدعیان هموارتر شد

با حذف تیم‌های بزرگی که در بالا به آنها اشاره شد فضا برای قهرمانی سایر مدعیان بازتر شده است. حالا از بین تیم‌های بزرگی که شانس قهرمانی دارند،‌ تعداد زیادی در لیگ قهرمانان باقی نمانده‌اند و این مسأله می‌تواند از جذابیت بازی‌ها بکاهد. البته که مدعیان قهرمانی مثل الهلال عربستان، گامبا اوزاکای ژاپن، یکی‌دو تیم از استرالیا و کره‌ای‌ها حالا با انگیزه بیشتری برای رسیدن به جام قهرمانی تلاش خواهند کرد تا افتخار دیگری را به اندوخته‌شان بیفزایند.

جام را به الهلال بدهید!

اگرچه در شرق آسیا نیز تیم‌های چینی و ژاپنی معروفی کنار رفته‌اند، مسأله حذف تیم‌ها در لیگ قهرمانان اما در غرب آسیا با کنار رفتن استقلال و پرسپولیس بیشتر به چشم آمده است. در این شرایط خیلی‌ها الهلال عربستان را مدعی اصلی قهرمانی از غرب آسیا می‌دانند و حتی رسانه‌های عربستانی نیز به این مسأله پرداخته‌اند.

حذف سرخابی‌های فوتبال ایران سبب شده است تا بسیاری از رسانه‌ها و کاربران عربستانی در شبکه‌های اجتماعی، از این مسأله استقبال کنند چراکه آنها اعتقاد دارند دو تن از بزرگ‌ترین رقبای تیم‌های سعودی و بخصوص الهلال از حضور در این پیکارها محروم شده‌اند و زمینه جهت قهرمانی دیگری برای الهلال فراهم شده است.

ماجد الشیبانی، خبرنگار معروف روزنامه الریاض عربستان در صفحه توییتر خود نوشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا رسما پرسپولیس و استقلال را به‌دلیل عدم کسب مجوز حرفه‌ای، از لیگ قهرمانان آسیا در سال 2022 محروم کرد. آنها سرسخت‌ترین حریفان الهلال در غرب آسیا هستند. علاوه بر این دو تیم، احتمال عدم حضور کامل السد و الدحیل (به‌دلیل در اختیار نداشتن بازیکنان ملی‌پوش خود)، باعث شده است تا الهلال تقریبا در غرب آسیا بدون رقیب باشد.»

او اضافه کرد: «این فرصتی جدید برای حضور الهلال در دیدار فینال نسخه بعدی لیگ قهرمانان آسیاست. سه تیمی که در مرحله حذفی لیگ قهرمانان قبلی برابر الهلال به میدان رفتند، در نسخه بعدی حضور ندارند چراکه النصر نیز جواز حضور در این پیکارها را به‌دست نیاورده است. همه چیز در نسخه بعدی برای قهرمانی الهلال آماده است به‌جز اینکه فینال به‌صورت تک‌مسابقه و در شرق آسیا برگزار می‌شود، اما در هرصورت ما قرار است در فینال بازی کنیم.»

یکی از صفحات هواداری پرمخاطب الهلال نیز با اشاره به حذف استقلال و پرسپولیس نوشت که نهمین جام آسیایی الهلال در دسترس است. این صفحه هواداری به 4 قهرمانی این تیم در جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان آسیا، 2 قهرمانی جام‌درجام آسیا و 2 قهرمانی سوپرجام آسیا اشاره کرده و مدعی شده قهرمانی نهم الهلال در آسیا در دسترس است.