تقویت دیپلماسی نتیجه‌گرا

شهروند| در روزهای آتی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین همتای روس خود به مسکو پایتخت روسیه سفر می‌کند. سفری مهم که در آن پیگیری موضوعات دوجانبه و مورد علاقه دو کشور در دستور کار خواهد بود.
دیروز «علی بهادری‌جهرمی» سخنگوی دولت گفت: «رئیس‌جمهوری در تدارک سفر روسیه و وزیر خارجه در چین است. وزیر راه در سوریه بود، وزیر ارشاد به محل اکسپو رفت و آقای باقری بر مذاکرات وین متمرکز است. هفته پیش هم چندین مقام خارجی در ایران حضور داشتند. دیپلماسی در ‎دولت مردمی به ‎میدان وسیع منافع ملی توجه دارد. پویا، همه‌جانبه و نتیجه‌گرا.»

رئیسی پیش از سفر به روسیه، با ولایتی، خرازی، جلیلی و لاریجانی دیدار کرد
رئیس‌جمهوری پیش از عزیمت به روسیه با وزیر خارجه دولت سازندگی، وزیر خارجه دولت اصلاحات، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی پیشین دیدار کرده است.
ایلنا گزارش داده سیدابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به روسیه با کمال خرازی، سعید جلیلی، علی‌اکبر ولایتی و علی لاریجانی در نهاد ریاست‌جمهوری دیدار داشته است.



یکی از افراد حاضر در این جلسه ضمن تایید این خبر در رابطه با انتشار محتوای این جلسه عنوان کرد: «انتشار محتوای این دیدار بر عهده نهاد ریاست‌جمهوری است و آنها باید تصمیم بگیرند.»
با این حال، شنیده‌ها از جلسه فوق، حاکی از آن است که در این دیدار درباره سفر رئیس‌جمهوری به روسیه بحث و تبادل‌نظر صورت گرفته است.

تشریح اولویت‌های سفر رئیسی به روسیه
در همین زمینه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «مهم‌ترین محورها که در این سفر می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد، بحث تجارت و افزیش ظرفیت‌های تجاری دو کشور است تا میزان مبادلات تجاری اعم از واردات و صادرات از رقم ۳میلیارد دلار به برنامه بلندمدت یعنی ۲۰میلیارد دلار برسد. در حوزه واردات اقلام مورد نیاز از روسیه و صادرات اقلام ایرانی به ویژه در بخش کشاورزی باید همکاری‌های تجاری افزایش یابد، البته در این مدت شاهد رشد شتابان بودیم.»
پورابراهیمی افزود: «دومین نکته قابل توجه، مراودات پولی و بانکی بین دو کشور است. با توجه به پیمان پولی دوجانبه با کشور روسیه برنامه عملیاتی که در این سفر می‌تواند توسط رئیس‌جمهوری مطرح شود، فرصت خوبی است تا بتوانیم با همکاری مشترک نسبت به بحث مراودات بانکی در یک بستر کاملا شفاف و مشخص اقدام کنیم و بخشی از محدودیت‌های مراودات بانکی و پولی که امروز با آنها مواجهیم، کنار گذاشته شود.»
او نکته قابل توجه سوم را همکاری مشترک در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دانست و گفت: «در گذشته شاهد حضور روس‌ها در پروژه‌های نفتی ایران بودیم و طبیعتا این موضوع می‌تواند بازتعریف شود و به شکلی مورد نظر قرار گیرد. حضور ایران به واسطه دانش فنی در موضوعات تخصصی نیز می‌تواند موضوع همکاری مشترک اقتصادی باشد. بنابراین مسائل اصلی ما بحث تجارت، مراودات بانکی و افزایش همکاری‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک به عنوان اولویت‌های اصلی است که در سفر رئیس‌جمهوری می‌تواند مبنا قرار گیرد.»
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: «به نظر می‌رسد با فضایی که در حوزه بین‌الملل شکل گرفته است، سفر رئیس‌جمهوری آغاز تحولات و آثار مثبت اقتصادی به واسطه تصمیماتی که گرفته می‌شود، باشد و خروجی این سفر می‌تواند برای کشور ما مفید واقع شود.»

سفر رئیسی به مسکو نتایج مهمی در تقویت روابط 2 کشور خواهد داشت
همچنین عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر دفتر ریاست‌جمهوری روسیه فعالیت می‌کند، گفت دیدار آتی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آثار و نتایج قابل توجهی در تقویت روابط دو کشور خواهد داشت.
«اسماعیل شعبانف» در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به دیدارها و تماس‌های تلفنی روسای‌جمهوری ایران و روسیه در ماه‌های اخیر گفت که در این تماس‌ها، دو طرف درخصوص همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف و برخی مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌و‌گو کردند.   
مقام روس در ادامه مصاحبه تصریح کرد: «در دیدار روسای‌جمهوری ایران و روسیه، وضع کنونی و دورنمای روابط دوجانبه در حوزه‌های بازرگانی و اقتصادی، علمی و فناوری و در حوزه‌های انسانی بررسی شده و مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.»
شعبانف گفت: «انتظار می‌رود سران ایران و روسیه به اجرای طرح‌های بزرگ دو کشور در عرصه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و حوزه‌های نفت و گاز و حمل‌ونقل و صنایع و همکاری در عرصه دفاعی توجه خاص کنند.»
او ادامه داد: «معتقدم که توافق‌هایی در عرصه‌های اولویت‌دار روابط دو کشور یعنی در حوزه دفاعی به دست خواهد آمد.»
او افزود: «علاوه بر گفت‌وگو درخصوص موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه، دو رئیس‌جمهوری درباره همکاری‌های منطقه‌ای ازجمله در قالب سازمان همکاری شانگهای گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهند کرد.»  
شعبانف همچنین اشاره کرد که گفت‌وگو درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای از جمله ضرورت مبارزه مشترک با تروریسم از جمله دیگر محورهای رئیسی و پوتین خواهد بود.  
او گفت: «اطمینان داریم این سفر مهم رئیس‌جمهوری ایران به مسکو به تحکیم هر چه بیشتر روابط دوجانبه بر اساس اصول دوستی و حسن همجواری و از طریق ساختارهای تجاری و کارفرمایان دو کشور کمک کند.»

تغییر اساسی در نگاه‌ها به روسیه
امیر محمودزاده، مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه هم به ایسنا گفته است: «به نظر من سفر حضرت آیت‌الله رئیسی به روسیه مهم‌ترین سفر است، چون به عنوان اولین میهمان سال ۲۰۲۲ روسیه و با دعوت رسمی پوتین انجام می‌شود. این سفر منجر به تغییری اساسی در نگاه‌ها به روسیه می‌شود. همچنین در این سفر قرار است موضوعات مهمی از جمله برجام، مباحث مربوط به انرژی، نفت، حذف روادید گردشگری، ایرانیان مقیم روسیه و دانشجویان ایرانی مورد مذاکره قرار بگیرد.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: «با فضایی که در حوزه بین‌الملل شکل گرفته است، سفر رئیس‌جمهوری می‌تواند آغاز تحولات و آثار مثبت اقتصادی به واسطه تصمیماتی که گرفته می‌شود، باشد.»
مقام روس گفت: «انتظار می‌رود سران ایران و روسیه به اجرای طرح‌های بزرگ دو کشور در عرصه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و حوزه‌های نفت و گاز و حمل‌ونقل و صنایع و همکاری در عرصه دفاعی توجه خاص کنند.»
مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: «سفر رئیسی به روسیه مهم‌ترین سفر است، چون به عنوان اولین میهمان سال ۲۰۲۲ روسیه و با دعوت رسمی پوتین انجام می‌شود. این سفر منجر به تغییری اساسی در نگاه‌ها به روسیه می‌شود.»