سبک زندگی پیام‌های بازرگانی را اصلاح می‌کنیم

رئیس رسانه ملی سبک زندگی به نمایش درآمده در برخی تبلیغات بازرگانی را خلاف فلسفه وجودی رسانه ملی دانست و بر لزوم برنامه‌ریزی برای اصلاح آن تأکید کرد.
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» در جمع خبرنگاران قرار گرفت و گفت: شناسایی ظرفیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر و فیلم و مستند و بقیه آثار هنری یکی از برنامه‌های ماست. این‌ها در عین حال یکی از ظرفیت‌های بسیار مهمی هستند که در دوره جدید در قالب قرارگاه فرهنگی بودن صدا و سیما حتماً باید به سمتش برویم. صدا و سیما به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین فرهنگ و هنر را در جامعه بردارد و هیچ‌وقت هم نمی‌تواند این ادعا را کند.
وی گفت: راه برداشتن بار فرهنگی و امانتداری برای مردم فقط و فقط همان توصیف حضرت آقا مبنی بر این است که در نقش قرارگاه فرهنگی عمل کنیم. در نقش قرارگاهی یکی از بهترین ظرفیت‌ها همین جشنواره «عمار» است و اگر بقیه ظرفیت‌های جبهه انقلاب و ظرفیت‌های مردمی کنار هم جمع شوند، به کمک صدا و سیما بیایند و صدا و سیما به آن‌ها میدان بدهد، می‌توانیم بار فرهنگی را برداریم.
وی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای تحول در معاونت سیما و حوزه سریال‌سازی دارید، گفت: تولیدات نمایشی و تلویزیونی فرآیند‌های طولانی‌تری نسبت به حوزه سیاسی و خبر برای تحول نیاز دارند که باید شکل بگیرند. برای مشخص شدن تغییرات در حوزه سیما و به ویژه در حوزه نمایشی که از حساس‌ترین و در عین حال پرمخاطب‌ترین حوزه‌های تلویزیون است، احتیاج به زمان داریم. ما داریم چرخه تولیدات را اصلاح می‌کنیم که در نمایش مسائل، نیازها، چالش‌ها و دغدغه‌ها به همه مسائل در قالب نمایشی بپردازیم. هم در قالب موضوعات و هم در قالب ژانر‌هایی که باید به آن توجه شود، این کار زمانبر است، اما سیاستگذاری و تحول رویکردی آن آغاز شده است. امیدواریم زودتر بتوانیم به این نتیجه برسیم.


نباید طبق سلیقه اسپانسر‌ها حرکت کنیم
جبلی در پاسخ به سؤال مهر درباره آگهی‌های بازرگانی و سرانجام تولیدات مشارکتی تلویزیون گفت: آن چیزی که مهم است اینکه تولیدات ما در تلویزیون مبتنی بر فلسفه وجودی و مأموریت رسانه ملی تعریف شده باشد، نه بر اساس علایق و سلایق اسپانسر‌ها و حامیان برنامه‌ها. آن‌ها می‌توانند بر اساس سیاست‌ها و اولویت‌های رسانه ملی قرار بگیرند، اما مشکل ما در جایی است که بین خواست و منویات اسپانسر با سیاست‌های کلان رسانه تعارض وجود داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر یکی از مصادیق این موضوع را در برخی از ژانر‌های تبلیغات بازرگانی می‌بینیم. منافع تولید، صنعت و آگهی‌دهندگان اقتضا می‌کند سبک خاصی از زندگی را به نمایش بگذارند، اما این فلسفه وجودی رسانه ملی نیست که این سبک خاص از زندگی را ترویج کند، لذا کار پیچیده و سنگینی است که هم ابعاد فرهنگی و هم بودجه‌ای و مالی دارد. ما در شرایطی هستیم که قادر به تأمین نیاز‌های حداقلی صداوسیما چه در حوزه تأمین حقوق کارکنان و نیاز‌های تولید محتوا و نمایشی نیستیم، بنابراین پناه بردن به آگهی‌های بازرگانی متأسفانه یکی از راه‌حل‌های اجتناب‌ناپذیر است.
جبلی بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم با متنوع کردن منابع درآمدی صداوسیما تا جایی که امکان دارد از حجم محتوا‌های غیرمتناسب با فلسفه وجودی رسانه ملی کم کنیم.
جبلی بیان کرد: در یک فرآیند میان‌مدت و درازمدت در فضای فرهنگی آگهی‌های بازرگانی شاهد تغییراتی خواهیم بود، ضمن اینکه کم کردن سهم آنتن از تبلیغات بازرگانی از دیگر برنامه‌های ماست.