تمديد خروج ايران از ليست سياه

شرق: ايران باز هم توانست حسن‌نيت خود را ثابت كند و اعتماد كشورهاي حاضر در نشست FATF (گروه اقدام مالی) را به خود جلب كند. اين در حالي‌ بود كه به‌صورت كاملا بي‌سابقه، لابي‌هاي آمريكايي- عربي عليه ايران شكل گرفته بودند تا اعضاي اين گروه را متقاعد كنند ايران به تعهد خود پايبند نيست. بااين‌حال ايران توانست با ارائه مستندات كاملا فني، اعضاي اين نشست را نسبت به عملكرد خود قانع كند و به‌اين‌ترتيب، حمايت بي‌سابقه كشورهاي اروپايي در اين گروه مالي، در موافقت با تعليق مجدد ايران از ليست سياه، شكل گرفت تا مخالفتي جدي در مقابل تلاش‌هاي آمريكايي – عربي باشد. گروه اقدام مالی در بيانيه مطبوعاتي خود كه بعد از نشست خود در مادرید اسپانیا صادر کرده، اعلام کرد: «با توجه به تعهد سیاسی‌ای که ایران از خود نشان داده و گام‌های مرتبطی که این کشور در راستای برنامه اقدام خود برداشته است» تصمیم گرفته تعلیق اقدامات متقابل خود علیه ایران را ادامه دهد.FATF در بيانيه مطبوعاتي خود نوشته: «تا زمانی که برنامه اقدام ایران به‌طور کامل تکمیل شود، ایران در بیانیه عمومی گروه اقدام مالی باقی خواهد ماند، تا این کشور اقدامات لازم برای مقابله با كاستي‌هاي به‌رسمیت‌شناخته‌شده در این برنامه اقدام را اجرائی کند».در این بیانیه همچنین آمده است: «FATF از ایران می‌خواهد تا به‌طور کامل با كاستي‌هاي خود در زمینه مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم مقابله کند». این نهاد بین‌المللی در بیانیه خود افزوده است: «تا زمانی که ایران اقدامات خواسته‌شده برای رفع کاستی‌های تعیین‌شده در برنامه اقدام را انجام نداده است FATF نسبت به تأمین مالی تروریسم از طریق ایران و تهدیدِ ناشی از آن برای نظام مالی بین‌المللی نگران باقی خواهد ماند، بنابراین FATF از همه اعضای خود می‌خواهد که به نهادهای مالی خود تذکر دهند تا همچنان در روابط و تعاملات تجاری با افراد حقیقی و حقوقی در ایران نهایت دقت عمل را داشته باشند.» اين قسمت از بيانيه، اشاره به بهبود وضعيت ايران و خروج از ليست اقدام متقابل به ليست «شناسايي با دقت مضاعف» دارد.
آمريكا مجبور به پذيرش شد
دراين‌ميان، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس و عضو تیم ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای، در كانال تلگرامي خود، نسبت به تمديد تعليق ايران از ليست اقدام متقابل، نوشت: «اعضای نهاد ترتیبات مالی بین‌المللی برای جلوگیری از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به FATF که در شهر والنسیا در اسپانیا تشکیل جلسه داده‌اند، طی مصوبه‌ای از اقدامات موثر نظام بانکی و مالی ایران برای مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تقدیر كردند و بدین‌ترتیب برای دومین سال متوالی اعمال محدودیت‌های تحمیلی قبلی این نهاد بر نظام بانکی و مالی ایران را تعلیق و متوقف كردند».
در ادامه اين پيام آمده: «کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ اقتصادی جهان با این تصمیم خود، امکان توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را که یکی از اهداف عمده تفاهم هسته‌ای برجام می‌باشد، تضمین کردند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ مي‌شود که برخی محافل و مراکز تندرو در آمریکا از ترامپ رئیس‌جمهور این کشور خواسته بودند که به‌هرترتیبی جلوی این تصمیم را بگیرد اما آمریکا تحت فشار کشورهای اروپایی نهایتا پذیرفت که متن مورد حمایت تمامی کشورهای مهم جهان را بپذیرد. آمریکا با پذیرش متن مصوبه این نهاد بین‌المللی مجبور شد اقدامات مؤثر بین‌المللی ایران در مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را مورد تأیید قرار دهد تا راه برای رفع هرچه‌بیشتر محدودیت‌های بانکی و مالی ایران طبق برجام هموار شود».


حمایت بی‌سابقه اروپایی‌ها از خروج ایران از لیست سیاه
علی احمدی، از کارشناسان اقتصادی و بانکی، در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد که یکی از دلایلی که گروه ویژه اقدام مالی سال‌ها نام ایران را در بیانیه‌های خود می‌آورد، جرم‌انگاری‌نکردن تأمین مالی تروریسم از طرف ایران، وفق استانداردهای بین‌المللی بود. او می‌گوید: بعد از تصویب این قانون و تأیید آن از طریق شورای نگهبان در 13 اسفند 94، ایران به گروه ویژه اقدام مالی موضوع تصویب قانون را اعلام کرد؛ اما از‌آنجا‌که کماکان انجام اقداماتی برای بهبود نظام مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم کشور متصور بود، این گروه، یک برنامه اقدام به ایران ارائه کرد و ایران نیز پذیرفت که برنامه اقدام را اجرا کند. احمدی به پیشینه تعلیق ایران از لیست سیاه اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ پس از اعلام قبول ایران نسبت به اجرای برنامه اقدام، گروه ویژه کشورمان را از فهرست اقدام متقابل خارج کرد. در این فهرست فقط ایران و کره شمالی وجود داشتند. این نخستین‌بار بود که یک کشور از فهرست اقدام متقابل به این شکل خارج می‌شد. اقدام متقابل، تقریبا به معنای قطع کامل روابط کارگزاری بانکی است؛ به‌این‌ترتیب ایران به فهرست کشورهایی که باید درباره آنها «شناسایی با دقت مضاعف» انجام شود، اضافه شد که یک مرحله از مرحله اقدام تقابلی بهتر است. 
او تصریح می‌کند: در این یک‌ سال برخی از اقداماتی را که ایران باید انجام می‌داد، انجام داد و در اجلاس اخیر FATF در اسپانیا، اقدامات انجام‌شده بررسی و حسن‌نیت ایران ثابت شد؛ بنابراین ایران شش ماه از 18 ماهی که فرصت گرفته بود، زمان دارد تا برنامه اقدام را به ‌صورت کامل اجرائی کند. این کارشناس اقتصادی و بانکی با بیان اینکه کشورهای حاضر در این نشست به این نتیجه رسیدند که ایران در برنامه‌های مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم خود جدی است، ادامه می‌دهد: با حمایت اکثریت کشورها به ‌جز چند کشوری که جزء دشمنان قسم‌خورده ایران محسوب می‌شوند، مقرر شد تا تعلیق اقدامات متقابل، کماکان تمدید شود.
چراغ سبز به بانک‌های کارگزار
او تأکید می‌کند: صرف اینکه ایران از فهرست «اقدام متقابل» خارج شد و به فهرست «شناسایی با دقت مضاعف» آمد، برای بانک‌های کارگزار یک چراغ سبز بود تا روابط بانکی ایران در سطح بین‌المللی سهل‌تر شود.
احمدی می‌گوید: پیش‌از‌این، به‌هرحال این نگرانی در بین اعضای FATF وجود داشت که شاید ایران به تعهدات خود عمل نکند؛ اما حال که FATF در بیانیه خود رسما اعلام کرده، ایران گام‌های مرتبط در راستای اجرای برنامه اقدام برداشته، احتمالا برای بانک‌های کارگزار آسوده‌خاطری به همراه خواهد داشت و فضای کارکردن با ایران برای آنها راحت‌تر خواهد شد. 
به گفته او، مسائلی که در این برنامه اقدام روی آن تأکید شده، کاملا فنی است و ایران در نهایت اقداماتی را انجام می‌دهد که به مبارزه با فساد در داخل کشور  کمک می‌کند. 
حسن‌نیت ایران ثابت شد
این کارشناس اقتصادی و بانکی حمایت گسترده اروپایی‌ها از ایران را بی‌سابقه برمی‌شمرده و می‌افزاید: اروپایی‌ها حسن‌نیت ایران را دیدند و به آنها بیش از گذشته ثابت شد که ایران به موضوع مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم نگاهی کاملا فنی دارد. در حقیقت، این سطح حمایت از سوی کشورهای اروپایی، تاکنون بی‌سابقه بوده است. ایران توانست کشورهای اروپایی را با ادبیات به‌روز و فنی متقاعد کند که ایران در این زمینه گام‌های مثبت را برداشته است و تلاش ایران کارگر شد.
او درباره اینکه این چراغ سبز تا چه اندازه در روابط کارگزاری ایران مؤثر خواهد بود، می‌گوید: این رخداد، لازم بود؛ اما کافی نیست. به‌هر‌حال اگر این تعلیق تمدید نمی‌شد و ایران به فهرست اقدام متقابل باز می‌گشت، ممکن بود روابط کارگزاری‌اش که در این مدت احیا شده بود، دچار خلل شود.