طالبان دریچه‌های سد کمال خان را به سمت ایران باز کرد حرکت آب به سمت هامون

یک خبرگزاری افغان به نقل از یک مقام سفارت ایران در کابل اعلام کرد که طالبان دریچه‌های سد کمال خان را به سمت ایران باز کرد و آب هیرمند به سوی هامون حرکت کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری افغان ایرکا، سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل از باز شدن دریچه‌های بند سد کمال‌خان توسط افغانستان و جاری شدن آب به سمت مرزهای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
وی افزود: با رایزنی‌های ایران با افغانستان در سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان به تهران و ادامه این مذاکرات با مسئولین طالبان در افغانستان، روسای این گروه دستور بازگشایی دریچه‌های بند کمال‌خان را صادر کردند.
چندی پیش سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضا رسیده، حق آبه ایران کاملا مشخص بوده گفت: دولت افغانستان هم به این حق آبه متعهد است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: البته حق آبه طبیعت و صیانت از حیات هامونها موضوع جداگانه ای است که از مدت‌ها قبل با دولت افغانستان در حال مذاکره است و خوشبختانه اهمیت‌ حیات هامون ها و ضرورت تامین حق آبه آنها مورد توجه دولت افغانستان نیز می باشد. خشک‌ شدن هامونها آسیب‌های جدی از جمله طوفان های شن برای مردم در هر دو سوی مرز در پی خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
آیا برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به سود چرخه تولید کتاب است؟ مُسکِن‌هایی به قیمت مرگ تدریجی کتاب‌فروشی‌ها پیمان مولوی آفت اپوزیسیون نمایی بعد از ترک مدیریت طالبان دریچه‌های سد کمال خان را به سمت ایران باز کرد حرکت آب به سمت هامون به مناسبت پنجمین سالگرد حادثه ساختمان پلاسکو پلاسکو، فاجعه‌ غم‌انگیزی که فراموش نمی‌شود شاهزاده‌های سعودی هم برای ممانعت از رسیدن بن‌سلمان به قدرت وارد عمل می‌شوند پایه‌های لرزان تخت شاهی بن سلمان «ابتکار» تاثیر بحث مالیات از خودروهای لوکس و آزادسازی واردات را بر بازار خودرو بررسی کرد سیگنال‌های جدید کاهشی به بازار خودرو سفر ابراهیم رئیسی به روسیه منجر به همکاری‌های بلندمدت در نظم نوین جهانی خواهد شد توازنِ دیپلماسی؛ ارمغان سفر به مسکو رئیس قوه قضائیه: نیروی انسانی عادل و با انگیزه از دلایل پیشرفت امور است معاون اول رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت: ریابکوف: روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد عمان: بازگشت به برجام یک ضرورت راهبردی است اهمیت سفر رئیسی به روسیه از نگاه رسانه‌های خارجی معاون اول رئیس جمهوری: نباید محیط بانی که از خود و طبیعت دفاع کرده قربانی شود بایدن و دردسر افزایش قیمت نفت آیا نفتِ ایران می‌تواند معادلات را تغییر دهد؟