رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور ایران، روسیه و چین

  سرویس سیاسی-

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2022 با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و یگان‌های شناور نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه با شعار «با هم برای صلح و امنیت» و در منطقه‌‍ای به وسعت 17 هزار کیلومتر مربع، دیروز جمعه 1 بهمن در شمال اقیانوس هند آغاز شد.
امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2022 با اعلام این خبر، اظهار داشت: برابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انواع تمرینات تاکتیکی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده و تیراندازی علیه اهداف مشخص دریایی در شب و روز از جمله تمرینات تاکتیکی و عملیاتی پیش‌بینی شده جهت اجرا توسط یگان‌های سه کشور ایران، چین و روسیه در این رزمایش است.


وی منطقه شمال اقیانوس هند را به‌دلیل وجود آبراه‌ها و تنگه‌های مهم باب‌المندب، مالاکا و هرمز بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: از این سه تنگه به عنوان مثلث طلایی در منطقه یاد می‌شود و همچنین دریای عمان و شمال اقیانوس هند نیز از جمله مناطق حیاتی تجارت جهانی است؛ لذا تلاش جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چین و روسیه، تلاشی جمعی برای رسیدن به امنیت دریانوردی پایدار در این منطقه و آبراه‌های حیاتی آن است تا منافع سه کشور حفظ شود.
امیر دریادار دوم تاج‌الدینی با اشاره به برگزاری این رزمایش برای سومین سال متوالی، افزود: پیام برگزاری این رزمایش، رسیدن هر سه کشور به سطح معنادار و قابل توجهی از روابط نظامی است و همچنین نشان می‌دهد که امروز جمهوری اسلامی ایران به سطحی از قدرت در عرصه دریا رسیده است که می‌تواند محوریت و فرماندهی رزمایش‌ها در کنار قدرت‌های بزرگ دریایی را عهده‌دار شود.
سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2022 گفت: شعار این رزمایش «با هم برای صلح و امنیت» است و مصداق بارزی است از اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان با ایجاد اتحادهای راهبردی متکی بر منافع و احترام متقابل، هیچگاه منزوی نبوده و نخواهد ماند.
گزارش وزارت دفاع روسیه
از رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین
وزارت دفاع روسیه دیروز جمعه در بیانیه‌ای درباره رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲، نوشت: ناوهای جنگی روسیه، ایران و چین در رزمایش مشترک دریایی خود در دریای عرب، عملیات‌های امداد و نجات دریایی و مبارزه با دزدی دریایی را تمرین کردند.
در این بیانیه آمده است، در مجموع، ۱۴ کشتی جنگی و امدادی[روس] از سه ناوگان مختلف در این رزمایش شرکت دارند.
به گفته وزارت دفاع روسیه، گروهی متشکل از ناو موشکی «واریاگ»، کشتی ضد زیردریایی «ادمیرال تریبیوتس» و کشتی پشتیبانی «بوریس باتوما» از ناوگان پاسیفیک[اقیانوس آرام] روسیه در این رزمایش شرکت کرده‌اند.
در ادامه بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: در جریان اقدامات تمرینی، کشتی‌های نیروی دریایی روسیه به همراه نیروهای دریایی چین و ایران، حملات توپ‌خانه‌ای علیه اهداف دریایی، مانور تاکتیکی مشترک و عملیات‌های جست‌وجو و نجات انجام شده است.
طبق گزارشی که وزارت دفاع روسیه در این باره ارائه داده است، پس از پایان رزمایش، کشتی‌های ناوگان اقیانوس آرام روسیه به فعالیت خود ادامه داده و به اقیانوس آرام منتقل خواهند شد تا در آن‌جا به همراه نیروهای ناوگان شمال و بالتیک روسیه در رزمایش دیگر ناوگروه‌های نیروی دریایی این کشور شرکت کنند.
ادعای انگلیس علیه ایران، چین و روسیه
وزیر امور خارجه انگلیس که به تازگی برای دیدار با همتای استرالیایی‌ خود به این کشور سفر کرده است، ادعاهایی را علیه ایران، چین و روسیه مطرح کرد.
به گزارش فارس به نقل از وبگاه فایننشال ریویو نوشت: لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس که همراه با بن والاس وزیر دفاع این کشور به تازگی به استرالیا سفر کرده و با ماریس پاین همتای استرالیایی‌اش دیدار کرده است، در بخشی از کنفرانس خبری مشترک با پاین، والاس و پیتر داتون وزیر دفاع استرالیا گفت: «واقعیت این است که تهدیداتی در سرتاسر جهان در حال ظهور هستند. روسیه، اوکراین را تهدید می‌کند و نظامیانش را در مرز با این کشور مستقر می‌کند. ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و چین از قدرت اقتصادی خود علیه استرالیا و دیگر متحدان از جمله لیتوانی استفاده می‌کند.»
وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه ادعاهای خود گفت: «امروز نشان دادیم که کاملا در پاسخ خود متحد هستیم. ما در مقابله با این تهدیدات فزاینده، قاطعیت داریم.»
دیدار تراس و والاس با «ماریس پین» وزیر امور خارجه استرالیا و «پیتر داتون» وزیر دفاع این کشور با هدف تأکید بر گسترش همکاری‌های نظامی در حوزه اقیانوس هند-آرام و مقابله با رقبا در این حوزه انجام شده است.
پیش از این نیز «دِیمین هیندز» معاون وزیر کشور انگلیس در امور امنیتی و مرزی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «تلگراف» مدعی شد، روسیه، چین و ایران «به اشکال مختلف» در جاسوسی میدانی، حملات سایبری، آماده‌باش نیروهای نظامی و کمپین‌های انتشار اخبار نادرست علیه لندن «دخیل هستند.»
هیندز با اعلام قرار گرفتن نام ایران، روسیه و چین در لیست کشورهای متخاصم علیه انگلیس افزود: «سه کشوری که اشاره کردم، قابلیت‌های فیزیکی انسانی و حضور گسترده‌ای در فضای سایبری دارند که قابل به‌کار گرفتن در مقیاس وسیع هستند.»
وزارت امور خارجه انگلیس ماه گذشته نیز خشم خود را از شلیک همزمان شانزده موشک بالستیک در رزمایش بزرگ «پیامبر اعظم ۱۷» در ایران ابراز کرده بود.
تراس در این بیانیه‌ای نوشت: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم.»
در ادامه ادعاهای این بیانیه آمده است:‌ «این اقدامات تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه بوده و از ایران می‌خواهیم فوراً چنین فعالیت‌هایی را متوقف کند».
سایر اخبار این روزنامه
نیویورک‌تایمز: دیدار رئيسی و پوتین نمایش اتحاد در برابر آمریکا بود اتحاد تهران - مسکو چه کسانی و چرا می‌ترسند؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه قدرت اروپا تنها بر روی کاغذ است آموزش و پرورش 34 هزار نیروی جدید استخدام می‌کند رئیس‌جمهور در مناطق سیل‌زده کرمان: تا ۱۰ روز آینده لوازم خانه و احشام مردم تامین می‌شود رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور ایران، روسیه و چین هاآرتص: پس از ابوظبی بنادر اسرائیل دیگر امن نخواهد بود جمعی از مداحان اهل‌بیت(ع) یک‌شنبه با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند همکاری ایران، روسیه و چین می‌تواند توازن قدرت را به نفع آسیا تغییر دهد ارتقای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در دیدار رئیسی و پوتین بررسی شد خنثی‌‌سازی تحریم‌ها غرب را به تکرار ترفند «ضرب‌الاجل» در مذاکرات وین واداشت وارونه‌­نمایی مدعیان اصلاح‌­طلبی از لایحه بودجه 1401 نیویورک‌تایمز: دیدار رئيسی و پوتین نمایش اتحاد در برابر آمریکا بود نیویورک‌تایمز: دیدار رئيسی و پوتین نمایش اتحاد در برابر آمریکا بود