تحریم شخص پوتین در دستور کار

مانور نظامی روسیه در کریمه و مرز جنوبی آغاز شد تحریم شخص پوتین در دستور کار در اوج تنش‌ درباره بحران اوکراین، روسیه مانور نظامی جدیدی را برای آزمایش توان رزمی خود آغاز کرد. در این رزمایش که در نزیکی مرزهای اوکراین انجام می‌گیرد، شش هزار سرباز و ۶۰ هواپیمای جنگی شرکت می‌کنند. روزنامه «لوموند» فرانسه گزارش داد روس‌ها با در‌پیش‌گرفتن سیاست پنهان‌کاری و عدم شفافیت درباره بحران اوکراین در حال افزایش فشارها بر غرب هستند. قرار است واشنگتن در روزهای آینده پاسخی رسمی به روسیه درباره برنامه‌های ناتو و امنیت در اروپا ارائه دهد.
لوموند اشاره کرده تصمیم‌های سیاسی و هر آنچه هم‌اکنون در روسیه در حال انجام است، از سوی شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اتخاذ می‌شود.
گزارش این روزنامه فرانسوی افزوده است مشخص نیست که پوتین تا چه اندازه حاضر به پرداخت هزینه درباره بحران اوکراین است یا اینکه به چه راه‌حل و ابتکار عمل‌هایی تن خواهد داد. لوموند ادامه داد پوتین گفته اگر گفت‌وگوها با غرب درباره اوکراین شکست بخورد، روسیه یک واکنش نظامی «تاکتیکی» از خود نشان خواهد داد. در این گزارش آمده است که معلوم نیست منظور از واکنش تاکتیکی چیست.
تحریم پوتین


هم‌زمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه سه‌شنبه هشدار داد در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های سنگینی علیه شخص پوتین اعمال خواهد کرد. بایدن با اظهار بی‌اطلاعی از زمان احتمالی حمله روسیه به اوکراین گفت همه چیز به پوتین بستگی دارد.
رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که هجوم نظامی روسیه به اوکراین «عواقب وخیمی» برای مسکو و کل جهان به همراه خواهد داشت. او افزود این اقدام روسیه «بزرگ‌ترین حمله پس از جنگ دوم جهانی خواهد بود و ممکن است به تغییر جهان منجر شود». رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: ایالات متحده قصد ندارد نیروهای آمریکایی را وارد اوکراین کند، اما ممکن است برای کوتاه‌مدت نیرویی مستقر کند. یک مقام آمریکایی نیز به شرط انتشارنیافتن نامش اظهار کرد تحریم‌های احتمالی علیه روسیه گسترده بوده و عواقب وخیمی خواهد داشت و با زمان اشغال شبه‌جزیره «کریمه» در سال 2014 قابل مقایسه نیست.
اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، می‌گوید واشنگتن و متحدانش تلاش‌های خود را برای مهار روسیه دوچندان کرده‌اند. او افزود: کافی است نگاهی به این واقعیت بیندازیم که مانورهای نظامی تحریک‌آمیز بیشتری در نزدیکی مرزهای ما در حال انجام است تا دولت کی‌یف را به مدار ناتو بکشاند، سلاح‌های مرگ‌باری برای آن فراهم کند و آن را به انجام تحرکات مستقیم علیه فدراسیون روسیه سوق دهد. وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: روسیه در تلاش است تا وابستگی به دلار را کاهش دهد و ذخایر ارزی خود را به واحد پول آمریکا به‌شدت کاهش دهد.