کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد ماجرای حذف ارز 4200 در ابهام

سخنگوی‌ کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد.
به گزارش ایسنا، رحیم زارع در توضیح نشست عصر امروز کمیسیون تلفیق گفت: با توجه به روشن نبودن طرح دولت و عدم ارائه طرح قابل استناد، کمیسیون تلفیق مصوب کرد که ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داده شود.
وی ادامه داد: همچنین بدون درنظر گرفتن ارز مربوط به گندم ۹ میلیارد تخصیص داده شده که مقرر شد با تامین بودجه ای مستقل، با افزایش قیمت خرید از کشاورزان، گندم مورد نیاز توسط دولت از تولید داخل تامین شود نماینده دولت هم در کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافقت کرد.
زارع در پایان بیان کرد: همچنین کمیسیون تلفیق با پیشنهاد وحیدی نماینده بجنورد تصویب کرد که قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۹۵۰۰ تومان باشد. پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۷۵۰۰ تومان بود.


اعلام وضعیت حذف ارز ترجیحی در مجلس از سوی حیدری عضو کمیسیون تلفیق
حذف ارز ترجیحی یکی از طرح هایی است که روی دست مجلس یازدهم مانده و اما و اگرهای زیادی را برای نمایندگان پدید آورده است .عده ای معتقدند دولت سیزدهم بجای اصلاح ساختار اقتصاد از سر ناچاری، در صدد حذف ارز ترجیحی است تا کسری بودجه خود را از طریق افزایش قیمت کالاهای اساسی تامین کند. منتقدان هشدار می دهند در شرایطی که همین الان هم مردم زیر فشار گرانی های طاقت فرسا هستند ، موج جدید گرانی ها در دوره پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ، نارضایتی های اجتماعی و تجمعات اعتراضی خیابانی احتمالی را درپی خواهد داشت. .در حالی که در شرایط کنونی با وجود اینکه هنوز ارز ترجیحی حذف نشده قیمت‌ها در برخی کالاها رو به افزایش است و این موضوع نشان دهنده حساسیت بازار و جامعه به این مسئله است.
دولت و حامیان حذف ارز ترجیحی با قاطعیت از پیش بینی اقدامات لازم برای کنترل گرانی های پس از حذف این ارز سخن می گویند و تلاش دارند تا نظر مثبت نمایندگان را جلب و با رفع نگرانی های آنان ، رای لازم را در صحن مجلس بدست آورند. آیا دولت در تلاش خود برای اقناع بهارستانی ها موفق بوده است؟
یکی از اعضای کمیسیون تلفیق در گفت و گو با خبرآنلاین تاکید کرد: تا این لحظه هنوز مجلس برای رای دادن به حذف ارز ترجیحی قانع نشده و تا زمانی که پیامدهای حذف ارز ترجیحی و راهکارهای موثر برای مهار گرانی ناشی از آن شفاف و اطمینان بخش نشود، مجلس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رضایت نخواهد داد.
شهریار حیدری ضمن ناکارآمد دانستن برنامه دولت برای مهار گرانی های پس از حذف ارز ترجیحی از پیشنهاد کمیسیون تلفیق به دولت برای ارائه طرح جایگزین کارشناسی خبر داد.
برنامه دولت حریف موج گرانی ها نخواهد شد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه برنامه ارائه شده از سوی دولت برای حمایت از معیشت مردم مقابل گرانی ناشی از حذف این ارز ، کارشناسی شده نیست و ناکارآمد است، افزود: وقتی کاملا مشخص است حذف ارز ترجیحی هم تورم ایجاد می کند و هم یارانه پیش بینی شده از سوی دولت، حریف موج گرانی ها نخواهد شد ، طبیعی است که مجلس تاکید ویژه‌ای روی ضرورت ارائه برنامه کارشناسی و موثر از سوی دولت داشته باشد.
نمایندگان هنوز قانع یا توجیه نشده‌اند
این عضو کمیسیون تلفیق در پاسخ به اینکه دولت برنامه خود برای حذف ارز ترجیحی را چه زمانی به مجلس ارائه کرده گفت: تقریبا سه چهار ماهی است که این بحث به مجلس آمده و در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته، از جمله در کمیسیون امنیت ملی نیز نمایندگان دولت توضیحاتی دادند که کمیسیون توجیه و قانع نشد. ضمن اینکه فضای مجلس هم به نحوی نیست که تمام نمایندگان قانع یا توجیه شده باشند زیرا وقتی برنامه دولت بررسی کارشناسی می شود، می بینیم برنامه موثری برای مهار پیامدهای فراوان حذف ارز ترجیحی، پیش بینی نشده است.
دولت جز یارانه نقدی برنامه دیگری ارائه نداده است
حیدری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اخیرا دولت برنامه جدید و اصلاح شده‌ای در زمینه حمایت از معیشت مردم پس از حذف ارز ترجیحی ارائه داده گفت‌: ما خواهان این هستیم که دولت به صورت شفاف بیاید و مشخص کند که چگونه می‌تواند ارز ترجیحی را حذف و تورم را مهار کند ،به نحوی که کالاها گران نشود. همانطور که گفته شد این طرح تورم زاست و دولت هم بجز یارانه برنامه دیگری ارائه نداده است ، روی این طرح دولت کار کارشناسی انجام نشده و همانطور که گفته شد هرچه ابعاد آن را بیشتر بررسی می‌کنیم به نتایج بدتری می‌رسیم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اگر یارانه مناسب با تورم باشد اشکال ندارد ولی اگر قرار باشد کالاهای استراتژیک صد درصد یا شاید بیشتر گران شوند و دولت ۵۰ درصد یارانه دهد این فشار بر مردم را درمان نمی کند و اکثریت مردم تحت فشار قرار خواهند گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
چرا همچنان شاهد بروز انواع خشونت در محوطه تئاتر شهر هستیم؟ خراش بر قلب تپنده تئاتر ایران علیرضا صدقی نخبگان؛ خدمت یا خیانت؟ «ابتکار» به بررسی رابطه مسائل اقتصادی با موضوعات بین‌المللی پرداخت اقتصاد در بیم مذاکرات وین ابعاد تازه کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار؛ ۶۰۰ قو در دو روز کشته می‌شود آخرین پرواز پرندگان مهاجر در روز بیست‌ویکم مذاکرات چه گذشت توقف یک هفته‌ای مذاکرات برای تصمیم نهایی؟ تشدید تنش‌ها در اردوگاه غرب علیه روسیه «اوکراین‌گیت» بایدن در رستوران‌های لاکچری تهران چه خبر است؟ از استیک با روکش طلا تا دیزاین‌های چندصد هزارتومانی غذا کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد ماجرای حذف ارز 4200 در ابهام در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا هر مشمول چقدر باید هزینه بپردازد؟ موافقت کمیسیون تلفیق با خرید سربازی محمد علی وکیلی: قضاوت 150 روز دولت در مقایسه با هشت سال زود است پیام موشکی انصارالله به امارات رسید