درخواست تعطیلی ۲ هفته‌ای فعالیت‌ها و مشاغل غیرضروری برای کنترل کرونا

این روزها دوباره کرونا با شیوع امیکرون و آغاز پیک ششم در کشور در حال خودنمایی است. در شرایطی که با واکسیناسیون گسترده در کشور و فروکش کردن پیک قبلی در ماه‌های گذشته شاهد بازگشایی گسترده مشاغل و رفع محدودیت‌ها و افزایش روزها و ساعت‌های فعالیت حضوری مدارس هستیم، شرایط کرونایی این روزهای کشور لزوم توجه بیشتر به اتخاذ تصمیمات مناسب و به موقع برای پیشگیری از سرعت گسترش امیکرون را گوشزد می‌کند. در همین زمینه، اپلیکیشن «ماسک» وابسته به وزارت بهداشت، در پیامی هشدار‌آمیز درخواست تعطیلی دو هفته‌ای برای کنترل کرونا را مطرح کرده است.
در این پیام با درخواست از استانداران کل کشور برای صدور دستور تعطیلی دو هفته‌ای فعالیت‌ها و مشاغل غیرضروری بر اساس تفویض اختیار ستاد ملی کرونا، آمده است:«یکی از تجربیات ناموفق در موج‌های قبلی کرونا به تعویق‌انداختن وضع محدودیت‌های جدی بود تا جایی که عملا کار از کار گذشته بود. محدودیتها صرفا زمانی موثر است که در ابتدای اوج‌گیری آمار مبتلایان اعمال شود. هم‌اکنون روند بستری کرونا در اکثر استان‌ها به شدت رو به افزایش است. سرمای هوا باعث شده مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بسیاری از ادارات، فروشگاه‌ها، شرکت‌ها، کلاس‌ها، تالارها و رستوران‌ها عملا هیچ تهویه‌ای نداشته‌باشند. ازدحام مردم در محیط فاقد تهویه و در شرایطی که بسیاری از آنها بدون آنکه مطلع باشند ناقل کرونا هستند، منجر به ابتلای سایرین می‌شود.در چنین شرایطی فقط یک راه‌حل وجود دارد: تعطیلی موقت.در بسیاری از کشورها به‌رغم آمار بالای واکسیناسیون، موج بستری و مرگ مبتلایان امیکرون بلندتر از دلتا بوده. اگر مشابه همین اتفاق در ایران رقم بخورد، به زودی باید منتظر پر شدن بیمارستان‌ها باشیم.سلامت مردم را اولویت اول بدانیم.»
فوت 44 نفر و شناسایی ۲۱۹۹۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور
این در حالی است که مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای از افزایش چشمگیر شناسایی بیماران جدید کووید۱۹ در کشور در شبانه‌روز گذشته خبر داد.


در اطلاعیه این مرکز آمده است: «تا‌کنون
۶۰ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۳۸۱ نفر دُز اول،
۵۴ میلیون و ۴۰ هزار و ۸۹ نفر دُز دوم و ۱۶ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۸۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۱ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۵۲ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۵۷۲ هزار و ۷۷۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از 9 تا ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۹۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۰۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۷۹ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۴۲۴ نفر رسید. یک هزار و ۴۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.‌تا‌کنون ۴۴ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۳۴۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.»
شهرهای قرمز کرونایی افزایش یافتند
علاوه‌بر این براساس آخرین گزارش‌ها از وضعیت رنگ‌بندی شهرها، تعداد شهرهای قرمز از 7 شهر به 15 شهر افزایش پیدا کرده است همچنین 61 شهر در وضعیت نارنجی، 274 شهر در وضعیت زرد و 98 شهر در وضعیت آبی قرار دارند. براساس این گزارش، دماوند و فیروزکوه (تهران)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، زرند (کرمان)، رامسر (مازندران)، اراک (مرکزی)، جاسک (هرمزگان) و میبد (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین شهرستان‌های خوی (آذربایجان غربی)، بیرجند، طبس (خراسان جنوبی)، بردسکن، تایباد، سبزوار، نیشابور (خراسان رضوی)، دامغان، گرمسار (سمنان)، بوئین زهرا، قزوین (قزوین)، الیگودرز (لرستان)، آمل، بابل، بهشهر، جویبار، ساری، نکا (مازندران)، دلیجان، محلات (مرکزی)، حاجی آباد، رودان، میناب (هرمزگان)، شهرکرد (چهارمحال و بختیاری)، کامیاران (کردستان)، صحنه (کرمانشاه)، رودبار (گیلان) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.
ورود تهران به پیک ششم کرونا
خبر دیگر اینکه معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، با اشاره به ورود این استان به پیک ششم کرونا،‌ به ایسنا گفت: تفاوت این پیک با پیک قبلی در این است که تعداد ابتلا بالا است اما، خوشبختانه بیماری شدید کمتر است. نادر توکلی ادامه داد: تقریبا میزان مراجعین سرپایی در حوزه درمان در روز به مرز
6 هزار نفر رسیده است؛ ولی تعداد بستری‌های جدید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد در روز است که یعنی از هر ۲۰ نفر یک نفر بستری می‌شود. تعداد کل موارد بستری در استان تهران اکنون حدود هزار
و 300 بیمار است که از این تعداد حدود یک چهارم در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.
وی افزود: چون هنوز اثر مستقیم افزایش موارد ابتلا مشخص نشده است، موارد مرگ و میر استان همچنان تک رقمی است.
ابتلای بالای کودکان در پیک اُمیکرون
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه بروز امیکرون در کودکان بیشتر است،‌ اظهارداشت: نسبت به ماه‌های قبل ابتلای به کرونا در گروه سنی زیر ۱۰ سال افزایش یافته است؛ البته فراموش نکنیم هر ساله در این فصل بیماری‌های ویروسی هم روند افزایشی داشته‌اند؛ بنابراین بخشی از موارد ابتلا هم مربوط به موارد آنفلوآنزا است. در این راستا توصیه اکید ما استفاده از دو ماسک در اماکن عمومی است.
توکلی با اشاره به سرایت پذیری بالای امیکرون، بیان داشت: به همین علت برگزاری هر تجمعی ریسک بالایی دارد، مگر اینکه فاصله اجتماعی رعایت شود و دز بوستر واکسن نیز تزریق شده باشد.
وی افزود: در این راستا یکی از موضوعات مطرح شده در جلسات ستاد کرونای استان تهران برگزاری جشنواره فجر بوده است که ان شاءالله تصمیمات خوبی اتخاذ شود. توجه کنید که واکسن هم عامل جلوگیری از ابتلا نیست ولی کمک می‌کند در صورت ابتلا، شدت بیماری کم باشد.
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه نمی‌توان به شدت قبل محدودیت‌های کرونایی را اعمال کرد، ادامه داد: موضوع حائز اهمیت این است که طول دوره قرنطینه با سویه امیکرون کمتر و بین ۵ تا ۷ روز است و معمولا بیماری هم خفیف است؛ بنابراین بازگشت به لاک داون و قرنطینه توصیه نمی‌شود.
او تاکید کرد: در زمینه تجهیزات و آمادگی‌های بیمارستانی در استان تهران با کمبود و مشکلی مواجه نیستیم.
اولین مبتلایان اُمیکرون
واکسن نزده‌ها هستند
دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز با اشاره به اینکه فعلا بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها عمدتا سرپایی هستند،‌ گفت: این بیماران عمدتا با علائم سرماخوردگی، ضعف،‌ سستی،‌ گلودرد،‌ تهوع و استفراغ به ما مراجعه می‌کنند که این علائم چیزی به جز کرونای امیکرون نیست.
مردانی با بیان اینکه تعداد مواردی که نیازمند بستری هستند نسبت به سویه دلتا خیلی کمتر است، افزود: به همین دلیل هنوز هم تخت‌های بیمارستانی چندان اشغال نشده است؛ اگرچه با رسیدن به اوج پیک ششم کرونا موارد بیماری افزایش خواهد یافت و به دنبال آن تعداد بستری و مرگ و میر هم زیاد می‌شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه عمده کسانی که اولین مبتلایان امیکرون هستند همان کسانی هستند که اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند. امیدوارم این افراد درس عبرت گیرند و با پایان دوره بیماری حتما برای تزریق واکسن و یا تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند. از طرفی کسانی هم که بیش از 6 ماه از تزریق دز دوم واکسنشان گذشته باشد چون میزان آنتی‌بادی در بدن آنها کاهش یافته است، بیشتر در معرض ابتلا هستند.
بیماران با علائم سرماخوردگی
مبتلا به اُمیکرون هستند
این متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونا،‌ گفت: موارد ابتلای کودکان هم زیاد است؛ اما به حد خیلی زیادی نرسیده است زیرا هنوز به بالاترین میزان شیوع بیماری در پیک ششم نرسیده‌ایم اما، اکنون بیمارستان‌های اطفال بدون مریض یا مرگ و میر نیستند.
مردانی با بیان اینکه منفی کاذب در تست‌های تشخیصی کرونا با سویه امیکرون حدود ۵۰ درصد است، ادامه داد: به همین دلیل ما می‌گوییم همه بیمارانی که علائم سرماخوردگی دارند مبتلا به امیکرون هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. این افراد باید در خانه بمانند و خود قرنطینگی اختیار کنند که سبب اشاعه بیماری به سایر افراد نشوند. مدت قرنطینه امیکرون کمتر از سویه دلتا و پنج روز است؛ البته بعد از خروج از منزل تا پنج روز هم باید با دو ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تردد کنند.
وی افزود: درگیری ریه چندان در مبتلایان امیکرون شایع نیست اما در صورت درگیری ریه، افرادی که درصد اکسیژن خونشان به زیر ۹۲ درصد می‌آید، بیماران زمینه‌ای، افرادی که پیوند عضو داشتند و.... ممکن است به تزریق رمدسیویر نیاز داشته باشند.
این عضو کمیته علمی کرونا با بیان اینکه برقراری محدودیت‌ها هنوز در دستور کار نیست،‌ گفت: توصیه اکید ما این است که محدودیت تجمعات،‌ دورهمی‌ها،‌ سفرهای غیر ضروری برقرار شود. همچنین حفظ فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک بسیار ضروری است؛ ولی اگر موارد بیماری به حد نگران‌کننده‌ای برسد، لازم است که لاک‌داون هم صورت گیرد. اگر حجم ابتلا در مدارس و دانشگاه‌ها افزایش یابد ترجیح می‌دهیم کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شود.
مردانی با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند خطرآفرین باشد،‌ بیان داشت: افرادی که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند حتما از دو ماسک استفاده کنند و از صحبت کردن غیر ضروری و دست زدن به جاهای مختلف مترو و اتوبوس خودداری کنند. باید به محض پیاده شدن دست خود را با آب و صابون بشویند یا از ژل‌هایی بر پایه الکل استفاده کنند زیرا ضریب ماندگاری امیکرون بر سطوح بیشتر است و باید مراقب ایجاد آلودگی از این شیوه بود.
تصمیمی برای تعطیلی
گرفته نشده است
دیروز در کنار خبر درخواست و پیشنهاد مطرح شده درخصوص تعطیلی دوهفته‌ای که به آن پرداختیم، شایعه‌ای درخصوص اعلام تعطیلی قطعی دو هفته‌ای کشور مطرح شد که سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ضمن تکذیب این شایعه گفت: این مطلب به هیچ عنوان صحت ندارد.‌ هاشمی افزود: مردم اخبار رسمی و مورد تایید را از طریق سایت وزارت بهداشت و رسانه‌های معتبر سراسر کشور دریافت و از توجه به شایعات بی‌پایه و اساس، پرهیز کنند.