نجات 103 نفر از آسمان

نگار ملایری| امدادهوایی هلال‌احمر یکی از بخش‌های مهم لجستیک جمعیت هلال‌احمر است که علاوه بر پروازهای امدادونجات، در حوزه انتقال بیماران به مراکز درمانی و حتی خاموش کردن آتش جنگل‌ها نیز با دستگاه‌های مربوطه همکاری می‌کند. پروازهای این ناوگان از طلوع تا غروب‌آفتاب انجام می‌شود و اگر عملیاتی پس از غروب خورشید اطلاع‌رسانی شود به‌خاطر تجهیز نبودن بالگردها به دوربین دید در شب، انجام نمی‌شود.

نقش بی‌بدیل این ناوگان در ماموریتهای امدادی بر کسی پوشیده نیست و حفظ‌ونگهداری از آن یکی از دغدغه‌های مهم مدیران جمعیت است. مهدی شیرازی، هماهنگ‌کننده مرکز امدادهوایی جمعیت هلال‌احمر آخرین وضعیت این ناوگان را در گفت‌وگو با «شهروند» تشریح کرد.

در حال حاضر وضعیت ناوگان امدادهوایی جمعیت هلال‌احمر چگونه است و مجموعا چند فروند بالگرد امدادی موجود است؟



ناوگان بالگردی جمعیت هلال‌احمر متشکل از ۲۴ فروند بالگرد است که ۱۳ فروند بالگرد mil17 روسی و ۱۱ فروند بالگرد غربی شامل ۶ فروند بالگرد Bell412  و ۴ فروند بالگردBell205 و یک فروند بالگردBell214 است.

از این تعداد چند بالگرد آماده خدمت‌رسانی در مواقع بحران هستند؟

درحال‌حاضر ۱۹ فروند بالگرد در جمعیت عملیاتی است.

چه تعداد نیازمند اورهال برای بازگشت به چرخه امدادرسانی هستند؟

درحال‌حاضر ۳ فروند بالگرد mil17 و ۲ فروند بالگرد Bell412 نیازمند تعمیرات اساسی هستند. به‌دلیل هزینه بالای این تعمیرات، نبود اعتبار لازم و وجود تحریم‌های ظالمانه تاکنون انجام این تعمیرات میسر نگردیده است.

اورهال هر بالگرد چه هزینهای را در بر می‌گیرد؟

بحث اورهال بالگردها مقوله کاملا جداگانه‌ای است که عملا از سال ۱۴۰۱ هرسال ۲ فروند از بالگردهای روسی mil  و یک فروند از بالگرد Bell412 نیازمند آن خواهند بود. ذکر این نکته قابل اهمیت است که به‌دلیل افزایش سن بالگردهای mil17 و اتمام زمان عمر تقویمی این بالگردها و همچنین رسیدن ساعت پرواز این بالگردها به موعد اورهال عملا از سال ۱۴۰۱ باید حداقل یک فروند از این بالگردها اورهال شود که هزینه اورهال هر فروند بالگرد mil17 حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیاردریال و هرینه اورهال هر فرند بالگرد Bell412 حدود ۷۰ میلیاردریال است.

و اگر این اعتبار تامین نشود؟

در صورت نبود اعتبارات کافی در سال ۱۴۰۱ حداقل ۳ فروند بالگرد دیگر نیز به ناوگان بالگردهای زمینگیر اضافه خواهد شد و میزان بالگردهای زمینگیر به ۸ فروند خواهد رسید.

نتیجه پیگیری‌های جمعیت هلال‌احمر در این بخش به کجا رسیده است؟

در دوره مدیریت جدید جمعیت و پیگیری‌های صورت‌پذیرفته مقرر است در بودجه سال آینده جمعیت توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی گشایش‌هایی صورت‌پذیرفته و اعتبار لازم در خصوص تعمیرونگهداری ناوگان بالگردی جمعیت هلال‌احمر اختصاص یابد. این امید وجود دارد در صورت تصویب پیشنهادهای جمعیت هلال‌احمر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی، ناوگان بالگردی جمعیت هلال‌احمر در سال آتی وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به سال‌جاری داشته باشد.

از نظر نیروی انسانی متخصص فعال در حوزه امدادهوایی مشکلی نداریم؟

خیر. درحال‌حاضر با توجه به تعداد بالگردهای موجود حدود ۲۰۰ خلبان، کمک‌خلبان، مهندس‌پرواز و مهندسین تعمیرات فنی در مجموعه شرکت هلی‌کوپتری نوید متعلق به جمعیت هلال‌احمر مشغول به فعالیت هستند.

بهنظر شما برای افزایش بهره‌مندی از خدمات ناوگان امدادهوایی به چند بالگرد دیگر نیاز است؟

باتوجه به هزینه‌های کلان تعمیرونگهداری از بالگردها و نبود اعتبارات کافی در حال‌حاضر نیازی به تعداد بیشتری از بالگردها نیست و اولویت نخست ما تامین بستر نگهداری از سرمایه‌های موجود است.

چند پایگاه امدادهوایی در کشور فعال است و آیا برنامه‌ای برای افزایش این تعداد دارید؟

درحال‌حاضر تعداد ۱۸ پایگاه امدادهوایی در سطح کشوروجود دارد که ۱۳ پایگاه عملیاتی و ۵ پایگاه به‌دلیل کمبود اعتبارات لازم تاکنون عملیاتی نشده است.

تعداد ماموریتهایی که ناوگان امدادهوایی از ابتدای سال تابه‌حال انجام داده چقدر است؟

از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ ساعت پرواز عملیاتی در کشور صورت پذیرفته و بیش از ۱۳۰ تن محموله امدادی و ۳هزار امدادگر توسط بالگرد جابه‌جا شده‌اند. همچنین ۱۰۳ نفر از هموطنان بوسیله بالگرد از مرگ حتمی نجات یافتند.

این ماموریتها نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است؟

امسال به‌دلیل وقوع سیل‌وزلزله در جنوب کشور ماموریت‌های امدادهوایی نسبت به سال گذشته با رشد ۳۰درصد رشد مواجه بوده است.