بیانیه حزب اتحاد ملت‌ به مناسبت ‌ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

بیانیه حزب اتحاد ملت‌ به مناسبت ‌ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی حزب اتحاد ملت به مناسبت چهل‌و‌سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: چهل‌و‌سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران را در حالی پیش‌رو داریم که همچنان احساس دوگانه‌ای که در بیانیه سال گذشته حزب اتحاد ملت به همین مناسبت آمد، در ذهن و ضمیر بسیاری از ایران‌دوستان و دلبستگان به آن نهضت عظیم و خالصانه وجود دارد. از سویی باور به آن حرکت ضد استبدادی، ضد سلطنتی، آزادی‌خواه، استقلال‌طلب، عدالت‌جو، خشونت‌پرهیز، معنوی و به معنای دقیق کلمه مردمی، یعنی برآمده از تحول‌خواهی قریب به اتفاق مردم ایران است که تعلق خاطر و پیوند هویتی با آن را زنده نگه می‌دارد و در سوی دیگر بسیاری از نتایج حاصله که در زندگی روزمره مردم و نارضایتی‌های موجود پیداست؛ وضعیتی که فاصله بسیاری با آرزوها و وعده‌های پرداخته‌شده در انقلاب دارد. در ادامه این بیانیه آورده شده: «یاد داریم که در کنار دو آرمان «استقلال» و «آزادی»، رفع فقر و تبعیض از اهداف و شعارهای انقلاب بود. از این‌رو شایسته انقلاب و نظام برخاسته از آن نیست که این‌چنین دچار اشکال مختلف نابرابری و تبعیض در اموری چون آموزش عمومی، بهداشت و درمان و کار شایسته و تأمین اجتماعی و‌... شود... درست است که مسئله اصلی امروز کشور عدم اجرای قوانین موجود و در واقع فقدان حاکمیت قانون است، درست است که قانون اساسی فعلی ظرفیت‌های دموکراتیک قابل توجهی برای استیفای حقوق ملت دارد که همان‌ها نیز هنوز محقق نشده‌اند، اما شاید این دین بر گردن نسل اول انقلاب باشد که به قدر کافی بر ایجاد ساز‌و‌کار حقوقی مناسب توجه نکردند. اما به هر حال قانون اساسی فعلی، میثاق ملی ماست و هر تغییر و تحول اصلاح‌طلبانه و دارای پیامدهای معلوم بایستی بر مدار آن بگردد و در وهله نخست نیز باید بر حاکمیت قانون سپس فعال‌کردن ظرفیت‌های دموکراتیک آن پای فشرد و در گام‌های بعدی و در شرایط مناسب برای اصلاح آن تلاش کرد».
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «از سوی دیگر تبعیض فزاینده که موجب افزایش نابرابری و فقر گسترده اقشار متوسط و ضعیف جامعه شده، موجب اعتراضات بحق بسیاری از اقشار از‌جمله دو صنف «کارگران و معلمان» که از تأثیرگذارترین اقشار حامی و پیشرو در به‌ثمر‌رسیدن انقلاب بودند، شده است. همچنین است وضعیت زنان که اگرچه افزایش حضور اجتماعی و نفی کالا‌انگاری آنها در عرصه‌های مختلف از‌جمله هنر و سینما از دستاوردهای انقلاب محسوب می‌شود، اما تبعیض‌های حقوقی و جنسیتی علیه آنها، تبلیغ خانه‌نشینی و برخی تحمیل‌ها در سبک زندگی زنان و بالاخره غیبت بزرگ ایشان در تعیین مقدرات اساسی کشور، وضعیتی مغایر با اهداف و تصورات اولیه از انقلاب را رقم زده است.
باور همراهان و دلسوزان ملک و ملت در حزب اتحاد ملت که همواره بر پایبندی به آرمان‌های اولیه انقلاب پای فشرده‌اند، راهی بهتر از تقویت جامعه مدنی و حضور دائمی در عرصه عمومی و بیان مشفقانه نقدها و نظرها و انسجام همه نیروهای مصلح، آزادی‌خواه، مسالمت‌جو و غیروابسته و تبدیل مطالبات به قدرت افکار عمومی برای تن‌دادن به خواست ملت و گشایش راه‌های دخالت آزاد و مدنی مردم در سرنوشت خود و تلاش برای حل مسائل روزمره مردم تا جایی که امکان مشارکت در آنها باشد، وجود ندارد.
 از سویی باید نشان داد که در بلند‌مدت آنچه خیر و صلاح مردم در همه ابعاد مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، صرفه و صلاح حاکمیت را هم در بر دارد. از سوی دیگر باید در گفت‌وگوی با مردم معترض نشان داد که نتیجه راهبردهای بدون پیامد روشن که تنها دغدغه «گذار از» داشته باشند و پرسش سخت‌تر «گذار به» را وانهاده باشند، با همه انگیزه‌های خوبی که ممکن است پشتوانه آنها باشد یا حقی که به لحاظ عاطفی و حسی بتوان به این گروه از مردم داد، در عرصه عمل و در چارچوب مقدورات و ممکنات سیاست تا چه حد غیر قابل تحقق است و می‌تواند خسارت‌بار و همراه با نتایجی دور از انتظار باشد.


اصلاحات، با همه مشکلاتی که تصویری از شرايط پیش‌روی آن تصویر کرده است و با همه نقدهایی که می‌توان به حاملان آن داشت، تنها راهبردی است که همچنان به راه و هدف به‌طور توأمان نظر دارد و به آن مسئولانه متعهد است. این نکته قابل درک است که بسیار از باورمندان همیشگی اصلاحات به دلیل کمبود دستاوردهای آن امید سابق به آن را نداشته باشند اما واقعیت آن است که نه رفتارهاي ضد توسعه به اهداف رؤیاپردازانه خود خواهد رسید، نه مردم با آن همراه خواهند شد و نه راه‌های ناشدنی دوای دردهای موجود است و چه‌بسا هزینه‌های بیشتری هم بر هم‌وطنان رنجدیده تحمیل کند. راه منطقی که در آن هیچ‌کس، نه اقشار متنوع و متکثر مردم و نه مسئولان در آن احساس شکست نکنند، اصلاحاتی است که البته باید در راهبردها و گفتمان و سازمان آن بازاندیشی و نوسازی اساسی کرد تا شاید بتوان به اهداف و آرمان‌های به‌روز‌شده انقلاب بار دیگر اندیشید و آنها را دست‌یافتنی کرد.
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب و ادای احترام به همه شهدا و ایثارگران و بزرگان و رهبران آن نهضت عظیم مردمی، بار دیگر بر پایبندی خود به آرمان‌های آن نهضت بزرگ تاریخی تأکید می‌کند و برای همه ایرانیان، آرزوی آزادی، برابری، برادری و زندگی با کرامت و در شأن این ملت نجیب و تاریخ‌ساز دارد».