ايران از خطوط قرمز در مذاكرات عقب‌نشيني نمي‌كند

گروه  ديپلماسي
وزارت خارجه ايران روزهاي پرجنب و جوشي را پشت سر مي‌گذارد. در حالي كه علي باقري، معاون سياسي وزير خارجه و رييس هيات مذاكره‌كننده به همراه هياتي از كارشناسان سياسي، حقوقي، اقتصادي و هسته‌اي زنجيره‌اي از رايزني‌ها براي احياي برجام در پايتخت اتريش را هدايت مي‌كند، حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه در مونيخ مجموعه‌اي از ديدارها را با محوريت برجام و توسعه روابط سياسي، اقتصادي دوجانبه ايران با ساير كشورها پيش مي‌برد. همزمان با خبرهاي رسيده از وين درباره كاسته شدن از تعداد پرانتزهاي باز متن نهايي توافق، وزير خارجه در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ در ديدار با وزراي خارجه كشورهاي اروپايي و همچنين دبيركل سازمان ملل، به چانه‌زني سياسي درباره چند و چون احياي برجام مشغول است. برآيند خبرهاي رسيده از وين از منابع ايراني و غيرايراني حاكي از آن است كه بحث‌هاي فني عملا به انتها رسيده و ايران، ايالات متحده و 1+4 براي احياي برجام به چند تصميم معدود سياسي نياز دارند؛ تصميم‌هايي كه طبيعتا به انعطاف‌پذيري بيشتر هر كدام از طرفيت در محدوده خطوط قرمز اعلام شده بستگي دارد. 
 
رايزني‌هاي وزير خارجه در مونيخ  خطاب به همتاي آلماني: مذاكرات را  به فضاي  رسانه‌اي  نكشانيد
اميرعبداللهيان كه روز جمعه وارد مونيخ شد تا شامگاه اين روز با رييس‌جمهور اسلووني، دبيركل سازمان ملل و وزراي خارجه هند، بوسني، قطر، هلند و آلمان ديدار و گفت‌وگو كرده بود. برجام اصلي‌ترين محور نخستين رايزني اميرعبداللهيان با «آنالنا بائربوك» وزير خارجه آلمان بود. وزير خارجه در اين ملاقات با اشاره پيشينه روابط و همكاري‌هايي كه دو كشور و در برخي حوزه‌هاي مورد علاقه دوجانبه داشته‌اند، بر آمادگي ايران براي برگزاري كميسيون مشترك در اولين فرصت مورد توافق وگسترش روابط فيمابين در بخش‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي، علمي و همكاري‌هاي فني و بخش‌هاي خصوصي تاكيد كرد.
اميرعبداللهيان در اين ديدار در خصوص آخرين وضعيت گفت‌وگوها در وين گفت: ايران انتظار دارد طرف‌هاي اروپايي و برجامي خطوط قرمز ايران را با دقت در نظر داشته و تلاش كنند پس از سال‌ها بي‌عملي، نقش موثري در تامين حقوق مشروع ايران به عنوان طرف متضرر از خروج يك‌جانبه و غيرقانوني امريكا داشته باشند.تهران كيفيت توافق را در كنار عنصر زمان مي‌بيند و اگر همين‌ امروز به خواسته‌هاي مشروع ايران توجه شود مي‌توان در وين به توافق دست يافت. ضروري است در اين گام‌هاي آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتي نكرده و مذاكرات را به  فضاي  رسانه‌اي  نكشاند.
«آنالنا بائربوك» نيز در اين ديدار بر عزم برلين براي توسعه رابطه با تهران تاكيده كرده و درباره مذاكرات وين گفت: گفت‌وگوها در نقطه حساسي قرار دارد و لازم است همه طرف‌ها حداكثر تلاش خود را كنند تا بتوان در كوتاه‌ترين زمان از اين مرحله عبور كرد و فصل جديدي را گشود.
ساعتي پس از ديدار وزراي خارجه ايران و آلمان، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در سخناني در كنفرانس امنيتي مونيخ درباره مذاكرات وين گفت: «همه عناصر» يك توافق روي ميز است. ما اكنون اين شانس را داريم كه به توافقي برسيم كه اجازه مي‌دهد تحريم‌ها برداشته شود اما اگر خيلي سريع موفق نشويم، خطر شكست مذاكرات وجود دارد. مقامات ايران يك انتخاب دارند. اكنون لحظه رويارويي با حقيقت است.  صدراعظم آلمان در ادامه مدعي شد: ايران هسته‌اي براي آلمان قابل قبول نيست، تا حدي به اين دليل كه امنيت اسراييل غيرقابل مذاكره است.


در گفت‌وگو با آنتونيو گوترش: تشكيل  دولت فراگير در افغانستان يك ضرورت است
حسين اميرعبداللهيان در ديدار با آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد درباره طيف وسيعي از موضوعات از جمله اوضاع يمن، افغانستان و آخرين تحولات در مذاكرات وين  گفت‌وگو  كرد. 
وزير خارجه در اين ديدار درباره اوضاع افغانستان بر استمرار كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم اين كشور تاكيد كرد و موضوع تشكيل دولت فراگير و مشاركت همه گروه‌هاي سياسي در افغانستان را در رفع مسائل و مشكلات اين كشور حايز اهميت   و  بسيار موثر خواند.
وزير امور خارجه همچنين در خصوص وضعيت جاري در يمن با ذكر اين نكته كه موضوع يمن به نقطه بحراني رسيده و تلاش براي حل و فصل سياسي اين بحران و جلوگيري از تداوم فاجعه انساني در يمن بايد حداكثري باشد، بر اهميت نقش شخص دبيركل سازمان ملل متحد در حل و فصل بحران يمن و پايان تجاوز و جنگ در اين كشور تاكيد كرد. 
اميرعبداللهيان درباره مذكرات وين با اشاره به جدي و فشرده بودن گفت‌وگوها گفت: پيشرفت‌ها در روند مذاكرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخي موضوعات كليدي بايد در تامين حقوق و منافع مشروع ايران تصميمات جدي سياسي اتخاذ كند و اراده عملي خود را نشان بدهد. 
آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد نيز درباره اوضاع در افغانستان گفت: ما هم فكر مي‌كنيم بايد دولت افغانستان واقعا فراگير باشد و نه نمايشي و معتقديم دولت تك قومي راه‌حل مشكلات در افغانستان نيست. سازمان ملل متحد با اطلاع از وضعيت كمك‌هاي محدود و پايين نهادهاي بين‌المللي به ايران، بر لزوم افزايش و تقويت حمايت‌ها و كمك‌هاي جهاني به ايران در خصوص مهاجران و پناهجويان افغانستاني و پيگيري اين موضوع تاكيد كرد.
گوترش درباره بحران و تداوم جنگ در يمن گفت: استمرار اين فاجعه انساني واقعا شايسته جهان نيست و بايد صلح و ثبات به اين كشور و مردم يمن و منطقه برگردد و همه طرف‌ها و كشورها به تحقق راه‌حل سياسي در يمن كمك كنند.
آمادگي هند براي گشايش خط اعتباري  در همكاري با ايران
ديدار با سوبرامانيام جايشانكار، وزير خارجه هند نيز يكي ديگر از برنامه‌هاي وزير خارجه ايران در مونيخ بود. وزراي امور خارجه دو كشور در اين ديدار در مورد توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري دوجانبه فارغ از تحولات در وين توافق كردند. 
اميرعبداللهيان با اشاره به ظرفيت‌هاي گسترده براي توسعه و گسترش همه‌جانبه روابط بين تهران و دهلي‌نو، بر آمادگي ايران براي اجرايي كردن پروژه‌هاي توافق شده بين دو كشور تاكيد كرد. اميرعبداللهيان به برنامه‌ريزي براي سفر خود به دهلي‌نو در اولين فرصت اشاره و ابراز اميدواري كرد تا در اين سفر توافقات خوبي براي توسعه و ارتقاي بيش از پيش روابط دوجانبه و مشورت و رايزني در خصوص برخي مسائل مورد اهتمام مشترك در عرصه منطقه‌اي  انجام  شود.
سوبرامانيام جايشانكار وزير امور خارجه هند نيز بر توسعه همكاري‌ها با ايران در سه حوزه نفت، صنعتي، كشاورزي و تجاري، بر آمادگي هند براي گشايش خط اعتباري براي همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري تاكيد كرد. 
خطاب به همتاي هلندي: خطوط قرمز ايران  در وين مورد توجه قرار بگيرد
ووپكه هوكسترا، وزير امور خارجه هلند نيز در ديدار با همتاي ايراني از عزم اين كشور براي توسعه روابط دوجانبه با تهران خبر داد. اميرعبداللهيان در اين ديدار بر موضع ايران مبني بر ضرورت رفع همه تحريم‌هاي ناهمخوان با برجام و لزوم توجه به رعايت خطوط قرمز كشورمان در روند مذاكرات جاري در وين تاكيد كرد. 
وزير امور خارجه در مورد وضعيت افغانستان و اولويت كمك‌هاي انساني و رسيدگي به وضعيت آوارگان و پناهجويان افغانستاني، لزوم عمل جامعه جهاني به وظايف خود در قبال اين كشور را يادآور شد.
اميرعبداللهيان همچنين به وضعيت بغرنج يمن و در حال خارج شدن اين وضعيت از كنترل اشاره كرد و گفت: اين وضعيت به هيچ‌وجه به نفع كشورهاي منطقه نيست و ضروري است همه كشورها با مسووليت‌پذيري به وضعيت فاجعه‌بار انساني در يمن از طريق پايان جنگ و تجاوز نظامي و پيگيري راهكار سياسي خاتمه بخشند. 
ووپكه هوكسترا با ابراز اميدواري نسبت به حصول توافق در كوتاه‌ترين زمان ممكن براي ورود به شرايطي جديد، بر آمادگي هلند براي گسترش روابط دوجانبه و ارتقاي همكاري‌ها با  ايران تاكيد كرد.
خطاب به همتاي سوئدي:  ايران به تنهايي  نمي‌تواند بار بحران افغانستان را به دوش بكشد
«آن لينده»، وزير خارجه سوئد كه در مونيخ حضور دارد نيز با همتاي ايراني خود ديدار كرد. اميرعبداللهيان با ابراز خرسندي از ديدار مجدد با همتاي سوئدي خود بعد از نخستين ديدار دو طرف در نيويورك و در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل، مجددا از خانم لينده براي سفر به تهران دعوت كرد كه مورد استقبال طرف سوئدي قرار گرفت. وزير امور خارجه با اشاره به حساسيت شرايط و اوضاع در منطقه غرب آسيا و تداوم وضعيت بحراني در دو كشور يمن و افغانستان، در خصوص اوضاع يمن گفت: نگراني جدي نسبت به گسترش جنگ در يمن به منطقه داريم و سازمان ملل و جامعه بين‌المللي بايد به وظايف خود در راستاي مديريت اين وضعيت و كمك به حل و فصل بحران يمن عمل كنند. مردم يمن چندين سال است كه در شرايط جنگ و تجاوز نظامي و محاصره غيرانساني قرار دارند كه اين امر نيازمند توجه ويژه جامعه جهاني براي  پايان اين وضعيت  است. 
وزير امور خارجه همچنين با اشاره به بحران انساني در افغانستان و روند رو به افزايش آوارگان از اين كشور عنوان كرد: ايران به عنوان كشور ميزبان بيش از چند ميليون آواره افغانستاني به تنهايي نمي‌تواند تمام بار اين بحران را به دوش  بكشد.
اميرعبداللهيان همچنين در خصوص برخي موضوعات كنسولي از جمله وضعيت حميد نوري اشاره كرد و گفت: قابل قبول نيست كه روابط فيمابين دو كشور هدف دسيسه‌هاي گروهك تروريستي منافقين  قرار  گيرد. 
 خانم آن لينده نيز گفت: ۴۰۰ سال رابطه دوجانبه بين تهران و استكهلم و حضور ايرانيان نخبه در جامعه سوئد و دو وزير با ريشه‌هاي ايراني حاكي از رشته‌هاي قوي اتصال و پيوند بين دو كشور و ملت است.
وزير امور خارجه سوئد با ابراز اميدواري نسبت به افزايش تبادل منظم هيات‌هاي رسمي و ديپلماتيك بين دو كشور، از آمادگي براي تداوم كمك‌هاي كنوني اين كشور به واكسيناسيون آوارگان افغانستاني در ايران خبر داد. 

خطاب به وزير خارجه عراق:  گفت‌وگو  با عربستان به اراده رياض بستگي دارد
حسين اميرعبداللهيان همچنين با فواد حسين، وزير امور خارجه عراق ديدار و تبادل نظر كرد. وزير امور خارجه عراق در اين ملاقات از آمادگي بغداد براي ميزباني دور بعدي گفت‌وگوهاي ايران و عربستان سعودي خبر داد. اميرعبداللهيان نيز ضمن اعلام آمادگي ايران براي تداوم گفت‌وگوها با عربستان گفت: اين امر بيش از همه به اراده طرف مقابل بستگي دارد.
وزير خارجه بار ديگر بر ضرورت انتقال مدني قدرت در عراق همراه با اجماع و مصالحه بين همه گروه‌هاي عراقي تاكيد كرد. 
خطاب به همتاي ايتاليايي: اراده ما  رسيدن به توافق خوب است
لوئيجي دي‌مايو، وزير امور خارجه و همكاري‌هاي بين‌المللي ايتاليا نيز از جمله مقام‌هايي بود كه روز گذشته با وزير خارجه ايران در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ ديدار كرد. وزير امور خارجه خطاب به وزير امور خارجه ايتاليا گفت: رابطه با اروپا در دولت جديد جمهوري اسلامي ايران با نگاه متوازن به كشورهاي اروپايي پيگيري مي‌شود. اراده ما رسيدن به توافق خوب در كمترين زمان است، ولي اينكه چند روز يا چند هفته طول بكشد، كاملا به رفتار و اراده امريكا و توجه اروپا به اصول و قواعد مذاكره و حقوق مشروع ايران وابسته است.
لوئيجي دي مايو همچنين در اين ديدار تاكيد كرد: دولت ايتاليا متعهد به پيگيري جامع همكاري‌ها در حوزه دوجانبه و چندجانبه با تهران است. بخش‌هاي مختلف اقتصادي ايتاليا روابط خود را با شركاي خودشان حتي در سخت‌ترين شرايط تحريمي حفظ كرده‌اند و فارغ از تحولات وين اين فضا ادامه خواهد يافت، ولي قطعا يك توافق جامع براي احياي برجام فضاي جديدي را براي جهش روابط فيمابين ايجاد خواهد كرد.
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه در مونيخ حضور دارد در ادامه ديدارهاي خود در حاشيه پنجاه و هشتمين نشست كنفرانس امنيتي مونيخ    با خانم «صوفيا ويلمز» معاون نخست وزير و وزير امور خارجه بلژيك ديدار و گفت‌وگو كرد.
روابط دوجانبه و برخي مسائل مورد اهتمام مشترك از جمله مباحث مورد گفت‌وگوي دو وزير خارجه در مونيخ بود. 
 فعاليت دفاتر تجاري و بازرگاني بلژيك  در ايران و حفظ فعاليت‌هاي آنها
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار با اشاره به پيشينه خوب ۱۳۰ ساله روابط بين دو كشور عنوان كرد: فرصت‌هاي دوجانبه و چندجانبه فراواني در روابط فيمابين دو كشور وجود دارد و ميزباني نهادهاي اروپايي در بروكسل نيز ابعاد جديدي به روابط و همكاري‌هاي دو كشور بخشيده است.
اميرعبداللهيان با اشاره به شروع تحرك جديد در روابط دو كشور طي ماه‌هاي اخير بعد از شروع به كار دولت سيزدهم در ايران، گسترش بيشتر همكاري‌هاي پارلماني بين ايران و بلژيك را يكي از ظرفيت‌هاي توسعه روابط سياسي دو كشور توصيف كرد. 
رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تاثير توسعه روابط اقتصادي و تجاري بر تعميق روابط، فعاليت دفاتر تجاري و بازرگاني بلژيك و حفظ فعاليت‌هاي آن را حايز اهميت خواند كه كمك موثري به ساخت آينده روابط بين دو كشور مي‌كند.
اميرعبداللهيان همچنين بر آمادگي ايران براي توسعه روابط در عرصه‌هاي مختلف با بلژيك از جمله در حوزه‌هاي فني و فناوري‌هاي نوين و شركت‌هاي دانش بنيان تاكيد كرد.
 گفت‌وگو با همتاي بلژيكي  درباره اسدالله اسدي 
«صوفيا ويلمز»، معاون نخست‌وزير و وزير امور خارجه بلژيك نيز با وزير خارجه در مونيخ ديدار كرد. در اين ديدار وزراي امور خارجه دو طرف در مورد برخي موضوعات كنسولي از جمله وضعيت اسدالله اسدي ديپلمات بازداشت شده ايران در بلژيك گفت‌وگو و تبادل نظر كردند و اميرعبداللهيان مواضع و ديدگاه‌هاي كشورمان را در خصوص اين موضوع براي همتاي بلژيكي خود تبيين كرد.
ديدار با ميزبان مذاكرات وين 
الكساندر شالنبرگ، وزير خارجه اتريش كه كشورش ميزباني از مذاكرات برجامي را برعهده دارد نيز با حسين اميرعبداللهيان در مونيخ ديدار كرد. 
اميرعبداللهيان در اين ملاقات ضمن تشكر از اتريش به خاطر ميزباني مذاكرات جاري گفت: امروز وين مركز تحولات در حوزه‌هاي مهمي براي ايران و جامعه جهاني است. اگر انتخاب نهايي بين عدم توافق از يك سو و گذر كردن از منافع مردم ايران - به عنوان خط قرمز ما- از سوي ديگر باشد، انتخاب قطعي جمهوري اسلامي ايران احترام به منافع ملي و عدم عبور از خطوط قرمز منطقي و مشروع كشورمان است. اكنون طرف‌هاي غربي بايد تصميم نهايي خود را بگيرند كه آيا مي‌خواهند به تروريسم اقتصادي جاري و بي‌عملي‌ها و بدعهدي‌هاي خود پايان دهند يا همچنان مي‌خواهند به بهانه‌هاي غيرقابل قبول استخوان لاي زخم باقي بگذارند. برپايي كارزارهاي رسانه‌اي از سوي سه كشور اروپايي و امريكا براي دستيابي به اهداف مذاكراتي خود، تاثيري بر ماموريت قطعي مذاكره‌كنندگان براي صيانت از منافع مردم بزرگ ايران ندارد.
الكساندر شالنبرگ نيز با اشاره به ملاقات خود با تمامي روساي هيات‌هاي مذاكره‌كننده در وين بيان كرد: گام‌هاي آخر مذاكرات بسيار سخت و گاهي وقت‌ها نفس‌گير است و شايد برخي روزها پيشرفتي حاصل نشود، اما همه بايد همچنان تلاش كنيم تا توافق حاصل شود. اتريش با وجود اينكه يكي از طرف‌هاي برجام نيست، اما نسبت به هر كمك ممكني به مذاكرات تعهد قطعي دارد. ترديدي نيست كه احياي برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، راه‌حل بحراني است كه رييس‌جمهوري سابق امريكا ايجاد كرده و امروز همه در حال رسيدگي به آن هستيم.