رئیسی با دعوت و استقبال شیخ تمیم به قطر رفت

برای شرکت در ‌ اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز رئیسی با دعوت و استقبال شیخ تمیم به قطر رفت سیدابراهیم رئیسی دیروز با استقبال رسمی امیر قطر در فرودگاه وارد این کشور شد. رئیس دولت سیزدهم که‌ به دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل‌ ثانی و به‌منظور دیداری رسمی و نیز شرکت در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز عازم قطر شده بود، در بدو ورود به این کشور مورد استقبال امیر قطر قرار گرفت. به گزارش ایسنا، استقبال شخص امیر قطر از رئیسی در فرودگاه برخلاف اعلام قبلی بود. پس از این استقبال، سران عالی دو کشور همراه با یکدیگر عازم دیوان امیری شدند. با حضور رئیسی و امیر قطر، اسناد همکاری مشترک ایران و قطر به امضا رسید. این مراسم در دفتر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی برگزار شد. این اسناد توسط وزرای خارجه، نیرو و راه با همتایان خود در دولت قطر به امضا رسید. این اسناد در زمینه تبادل کالا، انرژی، ترانزیت، گردشگری، اقتصادی و مسائل منطقه‌ای است.
رئیسی در نشست خبری مشترک خود با امیر قطر گفت دو طرف در این دیدار بر سر گسترش همکاری‌ها، افزایش و تنوع در روابط موجود شامل افزایش همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، زیرساختی، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگی توافق کردند. وی افزود: «ایران آمادگی کامل دارد که به قطر برای هر‌چه بهتر برگزارشدن جام جهانی کمک کند». رئیسی تأکید کرد: «ایران از سویی دنبال جهش روابط با کشورهای منطقه به‌خصوص خلیج فارس است. ما معتقدیم سطح همکاری‌های موجود کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت‌ها نیست. ایران دنبال این است که این روابط را ارتقا‌ دهد. هدف ما همگرایی منطقه‌ای است». رئیسی در ادامه با بیان اینکه «ایران ثابت کرده همیشه کنار کشورهای مستقل می‌ایستد»، افزود: «بسیاری از کشورهای منطقه این حقیقت را درک کرده و تجربیات مشترکی دارند». رئیسی همچنین گفت: «ایران در دو میدان جنگ علیه تروریسم و فشار اقتصادی حداکثری قرار داشته است. اکنون آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی اثبات کند و برای لغو تحریم‌ها تضمین معتبری بدهد».
 رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: «منطقه در‌حال ورود به مرحله جدیدی است و منطقه در‌حال بازگشت به دست ملت‌هاست. این پیروزی با مقاومت ملت‌ها به دست آمده است. اکنون کشورهای منطقه باید با گفت‌وگوهای بیشتر، حل بحران‌ها را از طریق درون منطقه‌ای دنبال کنند. تجربیات دهه‌های اخیر ثابت کرد تجاوزگری محکوم به شکست است، مقاومت جواب می‌دهد و هیچ‌یک از مسائل منطقه‌ای راه‌حل نظامی ندارد». وی همچنین گفت در این دیدار درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، تروریسم، افغانستان و یمن نیز گفت‌وگو کرده‌اند. رئیسی در پایان گفت: «من دست دوستی به‌سوی همه کشورهای منطقه علی‌الخصوص همسایگان دراز می‌کنم. از میهمان‌نوازی امیر قطر و دولت این کشور تشکر کرده و امید دارم که این گفت‌وگوها به ثمر بنشیند».
در ادامه این نشست شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با اشاره به اهمیت اسناد امضاشده میان دو کشور در پیگیری برای اجرای آنها تأکید کرد. وی همچنین گفت: «در نشست با رئیس‌جمهور ایران درباره مسائل منطقه و بین‌المللی صحبت کردیم و معتقدیم گفت‌وگو بهترین راه برای حل چالش‌های منطقه است». وی افزود: «درباره مذاکرات وین هم صحبت کردیم. دولت قطر مذاکرات را پیگیری کرده و امید دارد توافقی حاصل شود که همه طرفین راضی شده و حق استفاده از انرژی هسته‌ای محترم شمرده شود. دولت قطر آماده هر‌گونه کمک در این مسیر است». امیر قطر همچنین بر توقف تجاوز اسرائیل به ملت فلسطین تأکید کرد و گفت: «در این نشست درباره مسائل افغانستان، سوریه و یمن صحبت کردیم». وی همچنین به ایران بابت حضور در جام جهانی تبریک گفت.